بخشی از مقاله

چکیده

هدف کلی این تحقیق توصیف ادراک کارکنان نسبت به تغییر تکنولوژیکی در اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی می باشد. تحقیق حاضر، میدانی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر80 نفر از کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی که کارمندان اداره فوق به استثنای مدیران ارشد تعیین شد. نمونه های آماری برابر با جامعه آماری بود. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد - ناگی، وات و ریردون - بود که شامل پرسشنامه اطلاعات فردی - جنس، سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت، فعالیت ورزشی، رشته ورزشی، زمان فعالیت ورزشی و سوابق قهرمانی - ، پرسشنامه تغییر تکنولوژیکی بود. برای توصیف متغیرهای اسمی و رتبه ای از فراوانی و درصد و برای توصیف متغیرهای فاصله ای از میانگین، میانه، انحراف معیار، چولگی، کشیدگی، مینیمم و ماکزیمم استفاده گردید. برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف استفاده شده و نیز برای آزمون فرضیه ها از آزمون t یک نمونه ای استفاده شده است .

نتایج تحقیق نشان می دهد کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی برای تغییر تکنولوژیکی ابراز موافقت و رضایت میکنند و در صورت تغییر تکنولوژیکی احساس امنیت شغلی کرده و با تغییر تکنولوژیکی سازگاری و تطبیق مییابند. همچنین از نظر کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی یادگیری غیررسمی در تغییر تکنولوژیکی موثر است و این کارکنان در مقابل تغییر تکنولوژیکی مقاومت کرده و در مورد تغییر تکنولوژیکی بحث نکرده و یادگیری رسمی را بر تغییر تکنولوژیکی مؤثر نمیدانند.

مقدمه

دایره تغییر در هر سازمان امری پیچیده و حساس است و نیروی انسانی در مرکز این دایره قرار دارد، اما انسان ها معمولا بر حسب عادت به روند کارهایی که در طول زمان به تکرار و یکسان انجام شده گرایش دارند و حتی اگر با اجبار به انجام کار به روش جدید اقدام کنند. اگر نظارت و پیگری مستمری در کار نباشد باز به روش قبلی برگشت خواهد داشت. شناسایی و تعیین نقاط و عوامل مقاومت در برابر تغییر یکی از مهمترین مراحل می باشد. از مهمترین این دلایل می توان به تهدید احساس امنیت همیشگی کارکنان، تهدید قابلیت ها و اندوخته های قبلی کارکنان، تصور کارکنان از عدم توانایی پذیرش نقش ها و وظایف جدید و عادت کارکنان به وضع موجود اشاره کرد.

تکنولوژی همواره در حال تغییر است. از یک تغییر تکنولوژیکی عظیم گرفته همچون توسعه و ایجاد ربات های پیچیده تا تغییرات کوچکی همچون تغییر رویه های اداری در انجام کارها. نرخ تغییر تکنولوژی به معنای آن است که تکنولوژی استفاده شده به وسیله هر سازمان تا چه مدت بدون تغییر مورد استفاده قرار می گیرد. پیشرفت تکنولوژی همیشه همراه با ریسک و مزایای بالقوه بوده و از طرفی نمی توان همیشه آن را به آسانی پیش بینی کرد. ایجاد و استفاده از تکنولوژی، فرصتهای جدید و منافع اقتصادی و اجتماعی را به همراه آورده است. در طی مراحل گذار و تغییر باید نیروی مثبت را حمایت و تقویت کرده و نیروی منفی را از بین برد و به حداقل رساند.

در هر سازمان علاقه زیادی جهت پذیرش و انطباق با تکنولوژی های جدید وجود دارد. از طرفی همواره فشارهایی بر سازمان ها تحمیل می شود که می بایست هزینه های خود را کاهش داده، کیفیت محصولات و خدمات را بهبود بخشیده و بهره وری را افزایش دهند، جهت برآورده کردن این اهداف نیز سازمان ها بایستی خود را با تغییرات تکنولوژی و فناوری های اطلاعاتی انطباق داده و تکنولوژی های جدید را بپذیرند. - رضائیان ، - 1380

دایره تغییر در هر سازمان امری پیچیده و حساس است و نیروی انسانی در مرکز این دایره قرار دارد، اما انسان ها معمولا بر حسب عادت به روند کارهایی که در طول زمان به تکرار و یکسان انجام شده گرایش دارند و حتی اگر با اجبار به انجام کار به روش جدید اقدام کنند. اگر نظارت و پیگری مستمری در کار نباشد باز به روش قبلی برگشت خواهد داشت. شناسایی و تعیین نقاط و عوامل مقاومت در برابر تغییر یکی از مهمترین مراحل می باشد. از مهمترین این دلایل می توان به تهدید احساس امنیت همیشگی کارکنان، تهدید قابلیت ها و اندوخته های قبلی کارکنان، تصور کارکنان از عدم توانایی پذیرش نقش ها و وظایف جدید و عادت کارکنان به وضع موجود اشاره کرد. در فرایند تغییر باید نیروهای موثر در تغییر مورد نظر را مورد بررسی قرار داد، نیروهای موافق با تغییر - پیش برنده - و نیروهای مخالف - بازدارنده - را بطور دقیق شناسایی نمود.

نیروهای بازدارنده - نیروی منفی - معمولا شامل مقاومت کارکنان در برابر تغییر، فرهنگ سازمانی موجود، محدودیت های مالی سازمان و ضعف کارکنان در فراگیری و آموزش روش های جدید و نیروهای پیش برنده - نیروی مثبت - شامل حمایت و مصمم شدن مدیریت و کارکنان در ایجاد تغییر، مشخص شدن مزایای این تغییر برای کارکنان و اهرم پیش برنده حمایتی از عامل تغییر می باشد.
با وجود موانع و معایبی که برای سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های نوین در سازمان های ورزشی وجود دارد، استفاده از آن در این سازمان ها لازم و ضروری بنظر می رسد. همانطوری که »مک لیود« تأکید به خودکار شدن اداره ها و سازمانها دارد. خودکارکردن کارهای اداری از کاربردهای رایانه است. خودکارشدن اداره، ارتباط میان اعضای سازمان را تسهیل کرده و بهره وری مدیران و کارکنان اداری را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی افزایش می دهد.

مکاتبات اداری و گردش نامه ها و اسناد در سازمان ها و مؤسسات اداری بسیار بالا می باشد، وجود یک سیستم نامناسب مکاتبات اداری باعث اتلاف زمان، صرف انرژی بیشتر، افزایش هزینه ها و در نتیجه غیر بهره ورشدن سازمان می شود. تنها یک سیستم مناسب و سریع اداری می تواند حجم عمده ای از پاسخ ها را کاهش داده و باعث صرفه جویی اقتصادی و افزایش بهره وری گردد.
هدف عمده از تغییر تکنولوژی های مستعمل و به روز کردن آن صرفه جویی در حجم کاغذ بازی درون سازمانی، کاهش مراجعات ارباب رجوع، پیگیری مکانیزه، کاهش حجم بایگانی، افزایش سرعت دسترسی به سوابق و پرونده ها، سرعت بخشیدن به کار های روزمره و ... می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید