بخشی از مقاله

چکیده

تولید و کار در فرهنگ اسلامی و ایرانی از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد. با نیم نگاهی به آموزههای دینی بهخصوص آیات کلام االله مجید و روایات وارده از پیامبر گرامی اسلام - ص - و ائمه معصومین - ع - و نیز پیشوایان و بزرگان دینی و مذهبی جایگاه والا و برجسته تولید وکسب و کار بهروشنی آشکار میگردد. در کنار این اعتقادات اسلامی و دینی ، فرهنگ بسیار غنی ایرانزمین نیز سرشار از مفاهیم و مضامینی است که همگی به تشویق و ترغیب و توصیف امر تولید و کار پرداختهاند.حضرت آیتااللهخامنهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت حلول سال91، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران در عرصههای اقتصادی را یک ضرورت دانستند و خاطرنشان کردند:

بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی و برنامهریزی درست مسئولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند بدون تردید بر چالشهایی که دشمن ایجاد میکند غلبه خواهد کرد.ایشان با دعوت از همه دستاندرکاران اقتصادی و آحاد ملت برای حرکت بهسوی رونق تولید داخلی در سال جدید، تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان شعار سال 91 معرفی کردند. در این مقاله سعی شده است تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه انسانی با تکیه بر بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی بررسی گردد.

کلیدواژه ها: تولید ملی، حمایت از کار، سرمایه انسانی، ایران، بیانات مقام معظم رهبری

مقدمه

سال 1391 در شرایطی آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران در سی وچهارمین سال از عمر باشکوه خود دهه نود را با شروعی قدرتمند در عرصههای مختلف سیاسی، علمی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آغاز کرد. سال90 اگرچه دستاوردهای زیادی را در عرصههای مختلف برای ایران اسلامی به ارمغان آورد اما در برخی بخشها مانند بخش اقتصادی که شعار ویژه سال بود با نقایص و کاستیهایی روبرو بود. امسال و در ادامه حرکت جهاد اقتصادی کشور بهعنوان یکی از گلوگاه ها و مولفههای اساسی در حل مشکل اقتصادی کشور و بهعنوان تضمین تحقق اهداف اقتصادی، موضوع تولید ملی و داخلی متغیر مهم و تعیین کنندهای است که متأسفانه از آسیبهای متعددی نیز رنج میبرد.از اینرو رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار امسال را با محوریت تولید داخلی و حمایت از آن مطرح نمودند. نام گذاری امسال به نام سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" در ادامه ضرورتی است که رهبری در طول چهار سال گذشته برای تمرکز روی مسائل اقتصادی در نامگذاری سالها و تأکید به مسئولین و مردم برای حرکت به سمت اصلاح اقتصاد جامعه و درنتیجه به ارمغان آمدن نشاط و رفاه عمومی تشخیص دادهاند. این مقاله درصدد است تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه انسانی را با تکیه بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بررسی کند.

معنی و مفهوم تولید ملی

تولید ملی - یا محصول ملی - به ارزش پولی همه کالاها و خدماتی که در دورهمعینی، معمولاًً یکسال، در کشوری تولید شده، گفته شودمی. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است و معمولاًً برحسب دلار در سال و مانند اینها، بیان میشود. تولید ملی را بسته به اینکه هزینههای تولید از آن کم شده یا نه میتوان به دو زیرشاخه تقسیم نمود: تولید خالص ملی و تولید ناخالص ملی.

اهمیت تولید ملی

در جهان صنعتی امروز، به تولید ملی به عنوان یک سلاح رقابتی نگریسته میشود و سازمانهای تولیدی در محیطی قرار گرفتهاند که از ویژگیهای آن میتوان به افزایش فشارهای رقابتی، تنوع در محصولات، تغییر در انتظارات اجتماعی و افزایش سطح توقع مشتریان اشاره کرد.اهمیت تولید ملی در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. در سال های اخیر بهقدری این موضوع از سوی متولیان امر تولید، تکرار شدهاست که هرکس بهشخصه میتواند در باب فواید آن برای استقلال کشور، جلوگیری از خروج ارز و مهمتر از همه اشتغالزایی، اظهارنظر نماید.

اهمیت تولید ملی ازمنظر قرآن کریم

در مورد اهمیت تولید ملی میتوان از آیات متعددی از قرآن کریم استفاده کرد که به بررسی بعضی از این آیات می پردازیم:

1. جامعه اسلامی زیر سلطه بیگانگان قرار نگیرد:

ْ یَجْعَلَ اللﱠهُ لِلْکافِرینَ» عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً: و خداوند هرگز بر ]زیانِ [ مؤمنان، برای کافران راه]تسلّطی[ قرار نداده است.« - نسا: آیه - 141 یکی از آیاتی که می توان اهمیت تولید ملی را از آن استفاده کرد این آیه شریفه است که با صراحت تمام بیان میکند که جامعه اسلامی باید درصدد باشد که در زیر سلطه بیگانگان و دشمنان قرار نگیرد و روشن است که وابستگی اقتصادی همانطور که امام خمینی رحمهااللهعلیه در جمع انجمن اسلامی کارکنان وزارت صنایع و معادن در سال 1358فرمودند: - اگر ما یک وابستگی اقتصادی داشته باشیم این موجب میشود که وابستگی سیاسی هم پیدا بکنیم، وابستگی نظامی هم پیدا بکنیم. مملکتمان باز برگردد به آن حالتی که سابق بود. - .2 بسیج تمام نیروها در برابر دشمنان منطق قرآن کریم این است که هیچگاه در برابر ظلم و ستم کوتاه نیایید و قدرت خود را برای مقابله هرچه وَ أَعِدﱡواتمامتربا آنهالَهُمْبسیج مَاکنید:اسْتَطَعْتُمْ» مِنْ قُوﱠهٍ. و هرچه در توان دارید از نیرو بسیج کنید.« - أنفال: آیه - 60 مسلم است که یکی از بزرگترین عوامل برای مقابله با تهدیدات دشمنان رسیدن به مرحلهای است که نیازهای جامعه اسلامی در درون کشور تولید شود و نیازی به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد. .3 چشم داشتن به امکانات دیگران از عوامل انحطاط

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید