بخشی از مقاله

چکیده

دشت سولدوز بدون شک یکی از غنی ترین حوزه های فرهنگی - تمدنی فلات ایران وشمالغرب آن بشمار می رود .این دشت با وجود رودخانه پر آب ودائمی - گدار - وزمین های مستعد کشاورزی ومراتع سر سبز وهموار در طول هزاره هاباعث شکل گیری تمدنهای مختلفی از دوران پیش از تاریخ ،تاریخی واسلامی گردیده است.روستای کنونی حسنلو که دقیقا در شرق تپه مرکزی قرار دارددر تاریخ نامشخص پس از جنگ دوم ایران وروس .1826-28 - م - وانعقاد عهد نامه ترکمن چای بنا شده است .گفته می شود ساکنان این روستا از گرجستان به این محوطه آمده اندوبه یکی از گویشهای ترکی بعنوان قاراپاپاق - آناتولی شرقی - که از شاخه های زبان ترکی از خانواده زبانهای آلتایی است تکلم می کنند.این پژوهش به تعیین راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری در شهرستان سولدوز - نقده - پرداخته است ودر پی پاسخ به این سوالات که مهمترین عوامل جاذبه های گردشگری در این شهرستان کدامند؟وچه راهبردهای وپیشنهاداتی برای منطقه در نظر گرفته شده است؟ گردشگری در این شهرستان وهمچنین در این پژوهش بااستفاده از اطلاعات میدانی واسنادی وهمچنینsowat به شناسایی نقاط ضعف و قوت وفرصتها وتهدیدها وارائه راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری پرداخته است

واژگان کلیدی : جاذبه ها ،گردشگری، اقتصاد،حسنلو ،تپه تاریخی،شهرستان نقده،sowt

مقدمه

متخصصان صنعت گردشگری رشد اجتماعی واقتصادی انسانها را اساسی ترین مسیر برای رشد گردشگری در دنیا می دانند.معتقدند که گردشگری در جهان ریشه تاریخی ومذهبی دارد . چرا که در تمام مکاتب دینی جهان گردشگری یکی از ابزارهای مقابله با افسردگی وایجاد شادابی در افراد است . در این راستا بارها در قرآن کریم تاکید بر سیر آفاق وانفس گردیده ودین مبین اسلام از پیش گامان مشوق جهانگردی در جهان بوده وهمواره آن را ستوده است. تپه حسنلو بزرگترین محوطه ی باستانی دره رودخانه رود گدار در شهرستان نقده است این محوطه شامل دو تپه باستانی است که از انباشت مواد فرهنگی در طی هزاران سال تمدن بشر شکل گرفته است.پیشینه قدیمی ترین محوطه به سال .600م بر می گردد.این محوطه به سبب قرار گرفتن در محل تلاقی بسیاری از جاده های خشکی باستانی ، از اهمیت استراتژیکی نیز برخوردار است. رابرت هنری دایسون ،پس از بررسی های گسترده در منطقه ،تپه حسنلو را برای کاوش انتخاب کرد اعضای هیئت از سال 1956تا1977میلادی در تپه حسنلو ومحوطه های باستانی مجاور آن به کاوش پرداختند وبه اطلاعات بسیار ارزشمندی از تمدن های باستانی منطقه دست یافتند.

تبیین مسائل پژوهشی و اهمیت آن

پیشینه تحقیق

این تپه ی کهن ،یکی از بزرگترین تپه های دشت سرسبز سولدوز درشهرستان نقده می باشد .اولین حفاری این تپه تاریخی در سال 1313هجری شمسی با پروانه تجاری انجام گرفت البته پس از آن کاوش های علمی چندی از سوی باستان شناسان مختلف در آن جا صورت گرفت ،اما عمده ی پژوهش وتحقیقات علمی این تپه وتپه های اقماری آن مرهون حفاری هیئت آمریکایی به سرپرستی رابرت هنری دایسون است که در فاصله سالهای 1335تا پیروزی انقلاب اسلامی به مدت ده فصل در این تپه به کاوش پرداخته اند. - ص 13.1387رابرت - مری ویرجینیا هریس لیسانسیه دانشگاه واشنگتن وفوق لیسانس رشته تاریخ مشروطیت انگلیس از دانشگاه شیکاگو است.که در سال .1986م رابرت دایسون از وی دعوت کردبعنوان مسئول ثبت حفاریهای موزه باشد وی در زمانی که در ایران بود مقالاتی در مورد گلهای وحشی این منطقه وهمچنین عصر آهنی مکشوفه از حفاریهای تپه حسنلو که بر اثر شناور سازی از جمله جگن ها وگندمیان ومحصولات غذایی - غلات وسبزیجات ومیوه ها - بویژه بقایای درختان مکشوفه از حفاری حسنلو پرداخته است.. - ص..7رابرت -

روش تحقیق

این تحقیق در واقع به روش توصیفی -تحلیلی انجام شده که ابتدا کلیه اطلاعات لازم گردآوری وسپس تحلیل شده است .روش های گردآوری اطلاعات -1مصاحبه -2مشاهدات میدانی -3مطالعات کتابخانه ای می باشد . مصاحبه با دو گروه انجام شد -1 سازمانهای دولتی و موزه -2مسئولین وافراد مرتبط وآگاه از این سازمانها.در این تحقیق با استفاده از روش sowtوبا استفاده از اطلاعات میدانی واسنادی به شناسایی نقاط قوت وضعف وفرصتها وتهدیدها وارائه راهبردهاییمناسب برای توسعه گردشگری در شهرستان پرداخته .این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی واز نظر ماهیت وروش از نوع تحقیقات کیفی واز لحاظ جمع آوری اطلاعات یک مطالعه اسنادی ومیدانی است.

معرفی قلمرو پژوهش

تپه حسنلو یکی از بزرگترین تپه های دشت سولدوزدر ضلع جنوب غربی دریاچه ی ارومیه در استان آذربایجان غربی ودر 9کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده واقع شده است .این تپه در مختصات 37درجه وصفر دقیقه و16/60ثانیه ی عرض جغرافیایی و45درجه و27دقیقه و32/30ثانیه ی طول جغرافیایی ودر غرب دهستان حسنلو قرار دارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید