بخشی از مقاله

چکیده

تألیف قلوب و مدارا با انسانها یکی از بزرگترین سفارشهای دین مبین اسلام به مسلمانان است و این مهم، یکی از اهداف اصلی تأسیس دانشگاه مجازی المصطفی - صلی االله علیه و آله و سلم - محسوب می شود؛ زیرا به واسطه امکان ارتباط راحت، سریع و ارزان با مردم سراسر جهان در شیوه آموزش از راه دور، فرصت بینظیری وجود دارد تا کشورهای گوناگون با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا شوند و دیدگاه مثبتی نسبت به شیعیان ایرانی پیدا کنند. از این رو، در تحقیق حاضر با توجه به نکات ارائه شده در آیات و احادیث معتبر، تحقیقی میدانی از فارغ التحصیلان ترم دوم سال -95 96 که تعداد 30 نفر از ملیتهای گوناگون بودند، به عمل آمد و میزان موفقیت دانشگاه مجازی المصطفی در این رابطه سنجیده شد؛ سپس بر روی پاسخهای به دست آمده تحلیل آماری صورت گرفت.

نتایج حاصل از این تحقیق، گویای آن است که دانشگاه مجازی المصطفی تا حد بسیار زیادی در زمینه تألیف قلوب مؤفق عمل کرده و توانسته است رضایت اکثر دانشجویان با ملیتهای گوناگون را جلب کند و تصورات مثبتی را نسبت به اسلام و ایران در ذهن آنها ایجاد کند. با توجه به این امر مشخص میشود که میتوان از دریچه دنیای مجازی و با جذب قلبهای انسانها، با تبلیغات سوء علیه ایران و اسلام مبارزه نمود و هزینه ای بسیار کمتر از هزینه تبلیغات سوء صورت گرفته، در همه کشورها، پایگاهی برای دفاع از دین اسلام، مذهب شیعه و فرهنگ ایرانی در میان قلبهای انسانها تأسیس نمود.

کلید واژهها: تألیف قلوب، دانشگاه مجازی المصطفی، پرسش نامه، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

.1  مقدمه

امروزه یکی از مسائل مهم در سطح جهانی برقراری ارتباط سالم و ایجاد سازگاری بین افراد است به گونه اددی که جامعه جهانی به سوی پیشرفت و تکامل گام بردارد و بتواند راهگشای خود و دیگران باشد. با بررسی آیینها و ادیان الهی مختلفی که در سطح جهان بین جوامع رسمیت دارد، میتوان دریافت که اساس و پایه تمامی آنها برقراری صلح و دوستی در بین افراد است. از آنجا که انسان، دارای فطرتی خداجوست، صفات شایسته انسانی در او ذاتی است و فطرت او به گونهای سرشته شده است که پیوسته جویای تکامل، پیشرفت و بهتر شدن است. یکی از دلایل اسلام گرایی افراد در این برهه از تاریخ، توجه این دین به صلح و آرامش است.

در جهانی که برخی آرامش آن را بر هم زده و دنیای اطراف خود را به جهانی پر از کینه و نفاق تبدیل نمودهاند، به حق باید اذعان نمود که صلح و دوستی نعمتی کمیاب و درّی گران بها است.»تفاهم و درک متقابل، چیزی است که قرآن کریم، همگان را بدان فرا میخواند و آن را نه تنها به دینداران بلکه به عموم افراد بشر -جز آنان که راه ستم پیشگی و ستیزه جویی در پیش گرفتهاند- توصیه میکند.« - خسروشاهی،1381، ص - 18امام علی  در حدیث شریفی خوش خلقی را زمینهای جهت کسب و جذب قلوب و تأکید دوستیهامیداند. دوستیی که در پی آن انسان آرامش خاصی خواهد یافت.حسن» الخلق یورث المحبه و یؤکد المودهّ«؛ خوشاخلاقی محبت را به ارث میگذارد و مودت و دوستی را محکم میکند. - نهج البلاغه، حکمت - 428

احترام به دیگر مذاهب و اعتقادات آنها نه تنها در قرآن کریم و از سوی خداوند متعال مورد تاکید است. پیامبر - صلی االله علیه و آله و سلم - نیز پیوسته آن را مد نظر داشتند و به حق باید چنین اقرار نمود که احترام به آیین و مذهب دیگران میتواند پشتوانه محکمی برای جذب قلوب و ترویج صلح و دوستی در بین افراد باشد. چه بسا افرادی که بعد از دیدن چنین برخورد و احترامی از مسلمین به دین اسلام که کاملترین دین است، جذب شده و به آن گرویدهاند. جامعه المصطفی العالمیه بیش از سی سال است که در مراکز گوناگونی به آموزش حضوری و مجازی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان میپردازد که دانشگاه مجازی المصطفی یکی از آنهاست.

این دانشگاه از سال 1387 به عنوان بخشی از جامعه المصطفی العالمیه در رشتههای گوناگونی همچون آموزش زبان فارسی به ارائه خدمات آموزشی به افرادی که امکان تحصیل حضوری را ندارند، شروع به کار کرد و به علت انعطافی که در ساعت کار خود ایجاد کرده است، به صورت شبانهروزی به آموزش زبان فارسی میپردازد تا زبانآموزان بتوانند از سراسر جهان با این دانشگاه ارتباط برقرار کنند و به فراگیری زبان فارسی بپردازند.را در جذب قلوب دانشجوها در هر مذهب و فرقه ای را بسنجند و به این نتیجه دست یابند که بخش آموزش زبان فارسی دانشگاه مجازی در این مینه تا چه میزان موفق بوده است؟ از آنجا که این بخش، هم مخاطب فراوانی دارد و هم اکثر مخاطبان این دانشگاه قبل از ورود به رشتههای مختلف و ادامه تحصیل نیازمند آشنایی با زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام هستند. برای نیل به این مقصود، ابتدا پیشینه تحقیقات قبلی ارائه میشود.

.2  پیشینه

میر محمدی، شریفی - 1395 - در مقاله ای با عنوان " تألیف قلوب، مفهوم، قلمرو کاریست آن در وضعیت معاصر" درباره تألیف قلوب مینویسند، »تألیف قلوب« به عنوان یکی از موارد مصرف زکات ریشه در قرآن دارد و هدف از آن همدلی و جستجوی روابط دوستانه و ملیت همکاری در حفظ صلح و امنیت جوامع اسلامی است، رویکرد تحقیق، فقه تطبیقی است و نتیجه گرفته میشود که " تألیف قلوب" مفهومی گسترده دارد که هدف آن از یک سو جلب همدلی افراد صاحبرأی و نفوذ برای همراهی و همکاری با جوامع اسلامی است و از سوی دیگر تقویت باورهای دینی و مکتبی مسلمانان است.سلطانی - - 1388 در مقاله "اصول همزیستی با غیر مسلمانان از منظر قرآن کریم" به بیان اصولی میپردازد که ناظر بر روابط غیر مسلمانان است.

اولین اصل آن دعوت به یکتاپرستی و دین اسلام است با استفاده از روشهای مسالمت آمیز، یکی از آن راهها، دعوت کافران به اسلام با تشویق مالی است تا دلهایشان به سوی اسلام متمایل شود که از آن به عنوان اصل" تألیف قلوب" یاد شده است.کریمی، داوری - 1393 - در تحقیقی با عنوان "عوامل و چالشهای وحدت سیاسی اجتماعی در نظام مردم سالاری دین از منظر قرآن کریم" در صدد پاسخ به این سؤال است، عوامل و چالشهای وحدت سیاسی اجتماعی در نظام مردم سالاری دین چیست؟ و به این نتیجه رسیده است که: عوامل و ظرفیتهای وحدت بخش در جامعه، اخوت و عدالت، تألیف قلوب و صلح است و در ادامه، عوامل وحدتآفرین و وحدتزای اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی با ذکر مصادیق و شواهدی از بیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری با روش توصیفی تمثیلی را بررسی نموده است.مبلغ دایمیر دادی - - 1391 در تحقیقی به عنوان "تألیف قلوب و سیاست" تألیف قلوب را از جهت اقتصادی در زمینه زکات و ارتباط آن با سیاست را بررسی نموده است. او معتقد است ویژگی سیاست انسانی - الهی، که با تألیف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید