بخشی از مقاله

چکیده

صنعت توریسم در آستانه هزاره سوم میلادی یکی از مهمترین منبع برای درآمد زایی تلقی می شود.×به گونه ای که درعصر حاضر به عنوان سومین صنعت پردرآمد پس از نفت و خودرو می باشد.×اهمیت این بخش برای کشور ایران که از لحاظ جاذبه های توریستی در ردیف ده کشور اول جهان و از حیث تنوع توریستی در ردیف پنج کشور اول جهان قرار دارد، هنوز کاملا مشخص و محرز نشده و علیرغم وجود منابع عظیم توریستی در کشور درآمد حاصله از این بخش در سطح نارلتری قرار دارد.

برای نیل به این هدف بزرگ در کشوربویژه در شهرهای مرزی می توان راهکارهای متنوعی را بکاربست؟این راهکارها در دو بخش خلاصه می شودْ-1 بخش کلانْ×در این بخش از راهکارهای جذب توریست می توان به تدوین برنامه ها، سیاست های کلی،کلان ،قانونمند و منظم برای رونق صنعت توریسم علی الخصوص صنایع دستی در کشور، فرهنگ سازی، شیوه برخورد با توریست ها در مکان های توریستی از سوی بومیان و متصدیان مکان ها، تبلیغات اینترنتی، ماهواره ای و تلویزیونی مکان های توریستی برای داخل و خارج از کشور اشاره نمود.

-1 بخش خردْ ایجاد تسهیلات رفاهی، بهداشتی، اطلاع رسانی، سازمانی کارا ومطلوب طبق استانداردهای بین المللی،کنترل قیمت کالاها و خدمات اعطایی به توریست ها، ایجاد سیستم حمل و نقل مطلوب هوایی و زمینی ، ساخت هتل ها، اقامتگاه ها و پارکینگ های مناسب ، حفظ و نگهداری و مرمت آثار تاریخی، باستانی و توریستی، توجه به آموزش الکترونیکی صنایع دستی در مراکز دانشگاهی. روش تحقیق مبتنی بر بررسی منابع و اسناد کتابخانه ای می باشد.

مقدمه و بیان مسأله

در دنیای کنونی صنعت جهانگردی یکی از مهمترین بخش های درآمد زای برخی از کشورها در کنار صنایع خودرو سازی و نفت محسوب می شود×؟به عبارت دیگر، صنعت جهانگردی به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. ×بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، گسترش بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیر بنایی می دانند؟ به نظر می رسد در گسترش صنعت جهانگردی عواملی نظیر ظهور فناوری های جدید در مورد حمل و نقل و ارتباطات، جهانی شدن اقتصاد، توسعه تولید صنعتی و همچنین افزایش جمعیت، جهانی شدن و مسایل آن، ازدیاد اوقات فراغت و سهولت کسب درآمد بیش از نیازهای روزمره دخالت داشته باشند.

- مدهوشی و ناصر پور،1382، . - 27 ایران سرزمینی با گستره جغرافیایی وسیع ، تنوع آب و هوایی و شرایط اکوزیستی متفاوت ، تنوع قومی و فرهنگ غنی، کشوری با×ًَ استان در اشکال شهری و روستایی و جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار همچون قاره پهناوری است که در قالب یک کشور جای داده شده است. متاسفانه علی رغم استعدادها و توانایی های زیاد، هنوز برای مردم خود ایران ناشناخته مانده است.×توریست یا گردشگری در ایران پدیده ای فصلی با قطب های محدود و تقریبا درون زااست و در قسمت توریست خارجی بیشتر به عنوان بازاری برای کشورهای همسایه محسوب می شود تا جلب توریست برای بازارهای داخلی.×چرخه داخلی این صنعت تحت تاثیر عوامل بسیاری هنوز نتوانسته نگاه اقتصادی و درآمد زای را به بازارهای بین المللی و تبادلات عظیم و تاثیرات سازنده آن داشته باشد؟

در میان انواع جاذبه های توریستی نقش و اهمیت صنایع دستی بعنوان هنری مقدس، صنعتی مستقل، بومی و اصیل با جنبه های قوی کاربردی از جهات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی بر همگان و به ویژه محققان عزیز آشکار است.×نکته مهم و شایان توجه آن است که این هنر ملی ایران بواسطه بازتاب ذوق سرشار، اندیشه خلاق و هنرمندان پرمایه ولی بی ادعا باید بصورت جدی و برنامه ریزی شده مورد حمایت قرار گیرد.×این در حالی است که صنایع دستی طی سالیان متمادی، چه در دوران رونق و شکوفائی و چه در دوره های رکود، هنگامی که با توسعه صنعت گردشگری همراه بوده سهم شایسته و در خور توجهی در اقتصاد کشور و معرفی هنر ناب و خالص ایرانی ونهایتاً زندگی اقتصادی و حیات فرهنگی ما داشته است.

امروزه تولید صنایع دستی که مزین به نقش آثار تاریخی، باستانی و یادمان های ویژه هر کشور است در دستور کار صنعتگران جهان قرار دارد و تلاش می شود که حتی بخشی از این گونه آثار که از سنگ، چوب، فلز و یا بر روی سرامیک و پارچه پدید می آید با قیمت های ارزان در اختیار توریست ها قرار گیرد. تمامی ممالک جهان، اعتقاد به تأثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری دارند. چرا که در عمل و تجربه در یافته اند که هنرهای دستی یکی از عوامل بسیار مؤثر در جلب و جذب گردشگر در تمامی گرایش های ملی، منطقه ای و داخلی است ومتقابلاً به این نتیجه هم رسیده اند که صنعت گردشگری می تواند به رشد، توسعه و گسترش صنایع دستی و بهبود کیفیت آن کمک کند. بر پایه این اعتقاد و تجربیات حاصله تشکیلات صنایع دستی و گردشگری در بسیاری از کشورها در هم ادغام و یا در رابطه ای هماهنگ با هم دیده شده اند.

تعریف گردشگردی

سازمان جهانی جهانگردی از جهانگردی و جهانگردان تعاریف مختلفی ارائه نموده است که به چند مورد از آنها در این مقاله اشاره می شود:

جهانگردی : به عمل فردی که به مسافرت می رود و در آن مکان که خارج از محیط زندگی او است برای مدتی کمتر از یک سال جهت تفریح، تجارت و دیگر هدف ها اقامت نماید، گفته می شود - چاک، . - 22 :1385 جهانگردی مجموع پدیده ها و ارتباطات ناشی از کنش متقابل گردشگران، سرمایه، دولت ها و جوامع میزبان، دانشگاه ها و سازمان های غیر دولتی، در فرایند جذب، حمل و نقل، پذایریی و کنترل گردشگران و دیگر بازدیدکنندگان است . - Wearver, 2000, 3 - جهانگردی ابزاری است که به وسیله آن مردم در زمان فراغت از فشارهای شغلی و الگوهای روزمره زندگی در منزل، با تجربه وضعیت ها و مکان های تازه، منافع روانشناختی کسب می کند - همایون،. - 26 :1384 در بعد جغرافیایی جهانگردی زمانی از فعالیت گذراندن اوقات فراغت یا تفریح که مستلزم غیبت شبانه ازمکان مسکونی عادی است تعریف می شود.

- پاپلی یزدی و سقایی، :14 :1385 . - Skinner, 1999:280 در بعد اجتماعی جهانگردی، فصل مشترک بین زندگی عادی ساکنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران را در برمی گیرد - پاپلی یزدی و سقایی، . - Skinner, 1999:280 :14 :1385 در بعد اقتصادی جهانگردی، مسافرت اشخاصی است که به طور موقت از محل سکونت خود دور می شوند تا نیازهای حیاتی، فرهنگی و شخصی خود را به شکل مصرف کننده کالاها و خدمات اقتصادی و فرهنگی برآورده کنند - رضوانی، 32:1374 و کاظمی، . - 16:1385 جهانگردی یک پدیده چند بعدی است که در راه گسترش خود، بیشتر حوزه های تجربه و دانش بشری را در می نوردد. در یک تعریف نهایی از جهانگردی می توان گفت که جهانگردی فعالیتی جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که در جریان آن انسانها در زمین که منجر به ارتباط میان فرهنگی مستقیم آنان می شود برای مقاصد مختلف حرکت می کنند.

صنایع دستی به مجموعه ای از هنر - صنعت ها اطلاق می شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ، محصولاتی ساخته می شود که در هر واحد ان ذوق هنری و خلاقیت فکری - صنعتی سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای می باشد صنایع دستی که یکی از انواع عمده صنعت توریسم است به مجموعه ای از هنرها و صنایع اتلاق می شود که عمدتا با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته است - افشار محمدیان، . - 216 : 1386 بنابراین، صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزیینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می شود.

نظریه های جهانگردی

گردشگری در قرن بیست و یکم در چهار چوب نوآوریهای فناوری و کارکردهای جدید مدیریتی از یک سو و سیطره همه جانبه سرمایه داری همراه با شکل گیری اقتصاد جهانی و کمرنگ شدن مرزهای سیاسی تحولات بسیاری را در فضای جغرافیایی سبب می شود.. گردشگری در دوران ساختار شکنی پسامدرنیسم یک واقعیت مهم اجتماعی است که عموما از دیدگاه های تعادل فرهنگی و تعادلهای توسعه ای - عدالت اجتماعی - به آن نگریسته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید