بخشی از مقاله

چکیده

آزمایش حاضر با هدف بررسی اثر جایگزینی کیلات آهن-نانوذرات کیتوالیگوساکارید - CNP-Fe - با سولفات آهن - FeSO4 - در جیره بر وقوع کوندرونکروز باکتریایی در جوجههای گوشتی پرورش یافته بر روی کفپوش سیمی طرح-ریزی شد. تعداد 480 قطعه جوجه گوشتی یکروزه سویه راس در قالب طرح کاملاً تصادفی در 4 تیمار و 6 تکرار 20 - پرنده در هر تکرار - قرار گرفتند. جیرهها شامل: کنترل، 20mg آهن به شکل FeSO4، 10 mg آهن به شکل CNP-Fe، و 20 mg آهن به شکل CNP+ FeSO4 به تیمارها اختصاص دادهشد. شاخص تولید، افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک در گروههای CNP-Fe و FeSO4 در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنیدار نشان دادند. اما مصرف خوراک طی دوره پرورش تفاوت معنیدار نداشت.

کالبدگشایی تلفات روزانه دارای علائم BCO نشان داد درصد وقوع نکروز سر استخوان ران - FHN - و درشتنی - THN - در گروههای آزمایشی تفاوت معنیدار نداشت. درصد کشت مثبت استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیاکلای در کشت باکتریایی نمونههای سر استخوان ران و درشتنی در جوجههای زنده در روز 42 که علائم لنگش را نشان میدادند، در تیمار FeSO4 بهطور معنیداری بالاتر از تیمار شاهد و CNP-Fe بود. کیلات آهن-کیتوالیگوساکارید ضمن حفظ عملکرد پرنده در سطح مشابه با سولفات آهن، وقوع عارضه BCO را تا رسیدن به وزن کشتار به تعویق انداخت.

مقدمه

در دو دهه اخیر با توجه به انتخاب ژنتیکی گسترده در جهت افزایش سرعت رشد جوجههای گوشتی، وقوع لنگش ناشی از عفونت باکتریایی سر استخوان ران و درشت نی افزایش یافته است. گزارشات جدید حاکی از آن است که روی هم رفته 1/5 درصد کل جوجههای گوشتی تا رسیدن به وزن فروش ممکناست از هفته پنجم به بعد در معرض کوندرونکروز باکتریایی قرار گیرند. کوندرونکروز باکتریایی همراه با التهاب استخوان1 - BCO - به تخریب نکروتیک و عفونت میکروبی بخش قدامی - عروق اپیفیزی، صفحه رشد بدنه و متافیز - استخوان ران یا درشتنی اشاره دارد که میتواند استخوانهای سریعالرشد دیگر از جمله، مهرههای کمری را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

- Dinev, 2009 - روند بیماریزایی کوندرونکروز باکتریایی بدین صورت است که فشار مکانیکی حاصل از سرعت رشد بالا، بر روی صفحات رشد غضروفی نابالغ انتهای قدامی استخوانهای پا و مهرههای کمری باعث ایجاد ریزتَرَکها و ایجاد شکاف استئوکندورُزی 2 در غضروف قسمت اپیفیز و فیز میشود. با انسداد عروق در این منطقه، کلاف عروقی تشکیل شده و قطع خونرسانی3 اتفاق میافتد. باکتری-های بیماریزا که به طریق ترانسلوکاسیون از روده به خون وارد میشوند، از اندوتلیوم مشبک عروق انتهای قدامی متافیز استخوانهای پا به داخل ماتریکس غضروف راه مییابند و با تشکیل کلنی در شکافهای استئوکندروزی، کانونهای عفونی و نکروزی را ایجاد میکنند . - McNamee and Smyth, 2000 - استئوکندروز بهطور مستقیم علت بروز علائم بالینی لنگش نیست؛ بلکه عفونت ناشی از باکتریهای بیماریزای فرصتطلب است که موجب تشکیل ضایعات BCO و لنگش میشود.

از آنجا که ورود باکتریهای بیماری زا به خون - ترانسلوکاسیون - ، از طریق روده صورت میگیرد؛ حفظ سلامت و عملکرد روده، در پیشگیری از وقوع BCO نقش مهمی دارد. در این رابطه برخی تحقیقات صورت گرفته، بر بهبود شرایط و عملکرد روده متمرکز شدهاند. مطالعات قبلی نشان داد تغذیه مستقیم پروبیوتیکهایی مانند PoultryStar میزان بروز BCO را در جوجههای گوشتی پرورش یافته روی کفپوش سیمی - که به-عنوان چالش القاء BCO در گلههای آزمایشی عمل میکند - را کاهش داد.

- Wideman et al., 2012 - از جمله عوامل تغذیهای که میتواند با تخریب اپیتلیوم روده و بر هم زدن تعادل باکتریایی روده در وقوع کندرونکروز باکتریایی نقش داشته باشد، میتوان به آهن اشاره کرد. نقش آهن در بروز BCO میتواند با ویژگیهای اکسیدکنندگی آهن در محیط روده و در نتیجه، تسهیل ترانس لوکاسیون باکتریایی مرتبط باشد. آهن برای رشد باکتریهای بیماریزا ضروری است و افزایش مقدار آهن در دسترس باکتریها، با تغییر فلور میکروبی روده، ترانسلوکاسیون باکتریایی را تسهیل میکند .

- Sazawal et al., 2013 - استفاده از کیلاتورهای آهن به منظور ممانعت از اثرات مخرب آهن معدنی در دستگاه گوارش، در برخی پژوهشها با موفقیت به انجام رسیدهاست . - Toblli et al., 2008 - کوتانکو1 و همکاران - 2006 - نیز کیلات کردن آهن را به عنوان راهکار کاهش بار آهن روده و پیشگیری از رشد باکتریهای بیماریزا در روده عنوان نمودند. در این پژوهش از مشتقات قابل هیدرولیز کیتوزان به عنوان عامل کیلاتکننده آهن بهمنظور ممانعت از ویژگیهای اکسید کنندگی آهن در محیط روده برای افزایش سطح ایمنی و جلوگیری از ترانسلوکاسیون باکتریهای بیماریزا از روده و وقوع علائم کلینیکی مرتبط با لنگش در جوجههای گوشتی استفاده شدهاست.

مواد و روشها

ساخت کیلات آهن -نانوذرات کیتوالیگوساکارید، بهطور خلاصه طی مراحل هیدرولیز اسیدی کیتوزان و تولید کیتوالیگوساکارید، تولید نانوذرات کیتوالیگوساکارید و تشکیل کیلات با یونهای آهن انجام پذیرفت. تعداد 480 قطعه جوجه گوشتی نر یکروزه سویه راس 308در قالب طرح کاملاً تصادفی در 4 تیمار و 6 تکرار 20 - قطعه در هر تکرار - مورد مطالعه قرار گرفتند. تیمارهای آزمایش شامل: - 1 کنترل: جیره پایه - فاقد مکمل آهن - - 2 جیره پایه+مکمل سولفات آهن 20mg/Kg - یون آهن - - 3 - FeSO4 - جیره پایه+ مکمل آهن-نانوکیتوالیگوساکارید 10mg/Kg - یون آهن - - 4 - CNP-Fe - جیره پایه20 mg/Kg - + یون آهن از سولفات آهن + نانوکیتوالیگوساکارید - . - FeSO4+CNP - به منظور القاء کوندرونکروز باکتریایی در گله تحقیقاتی، بر اساس روش ویدمان2 و همکاران - 2012 - جوجهها بر روی کفپوش سیمی با ارتفاع 30 سانتیمتر از سطح زمین پرورش یافتند.

صفات عملکردی شامل: افزایش وزن، ضریب تبدیل و مصرف خوراک در دورههای پرورش مورد بررسی قرارگرفت. وقوع علائم بالینی لنگش از سن 28 روزگی مورد بررسی قرارگرفت. تلفات روزانه برای تعیین علت مرگ و طبقهبندی نوع جراحات و درصد وقوع کوندرونکروز باکتریایی - درصد نکروز ران 3 - FHN - و نکروز درشتنی - 4 - FHT - مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی پرندگانی که در سن 42 روزگی زنده بودند، ولی علائم کلینیکی لنگش - راه رفتن نامتعادل و زاویه نامتناسب پاها - را نشان دادند، کشتار گردیده و به منظور بررسی وقوع ترانسلوکاسیون باکتریایی، کشت میکروبی نمونه سر استخوان ران و درشتنی بر روی محیط کشت کرومآگار انجام گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید