بخشی از مقاله

چکیده:

عصر حاضر، عصر اقتدار دانش و اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی است. همزمان با این پیشرفتها در اقتصاد جهانی در ساختار بازار و الگوهای اشتغال تغییراتی ایجاد شده است. شرکتها و سازمانها برای بقاء خود باید خود را با این تغییرات وفق دهند این موضوع باعث توجه بیشتر مدیریت به منابع مالی و غیر مالی سازمان از جمله منابع انسانی شده است. کارآیی و اثر بخشی مدیریت هر سازمان به معنای توانایی مدیران آن سازمان در چگونگی تهیه، توسعه، تخصیص، نگهداری و به کارگیری منابع موجود میباشد و این امر نیازمند اطلاعات صحیح در مورد منابع سازمانی خواهد بود، منابع انسانی یکی از با ارزشترین داراییهای سازمان محسوب میشود.

پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی است که در طی مراحل اجرای آن به دنبال توصیف روابط بین عوامل حسابداری منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه میباشد. ابتدا با تشریح مبانی نظری پژوهش و توصیف شرایط موجود با طرح پرسشنامه و توزیع آن اطلاعات لازم جمعآوری شده و سپس با استفاده از نرمافزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با توجه به اینکه هدف این پژوهش بررسی حسابداری منابع انسانی را با مورد مطالعه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه میباشد، بنابراین میتوان این پژوهش را کاربردی به حساب آورد.

یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آشنایی کافی مدیران از سیستم حسابداری منابع انسانی باعث پیادهسازی این سیستم شده است. شناخت کافی حسابداران از سیستم حسابداری منابع انسانی باعث پیادهسازی این سیستم شده است. ارائه آموزش کافی در مورد حسابداری منابع انسانی باعث پیادهسازی این سیستم شده است. بین آشنایی کافی مدیران و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. بین آشنایی کافی مدیران و مشارکتجویی رابطه معناداری وجود دارد. بین شناخت کافی حسابداران و وظیفهشناسی رابطه معناداری وجود دارد.

بین شناخت کافی حسابداران و خدمتمحوری رابطه معناداری وجود دارد. بین ارائه آموزش کافی و بهبود عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. بین ارائه آموزش کافی و اولویت قرار دادن سرمایه انسانی نسبت به سرمایه مالی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که حسابداری منابع انسانی تلفیقی از دو حوزه حسابداری و مدیریت منابع انسانی است . کاربرد روشها و مفاهیم حسابداری و استفاده از فن و الگوی اندازهگیری میتواند تاثیرات عمیقی را بر نحوه اداره افراد سازمان داشته باشد و کارکنان را قادر به مشارکت موفق در پیشرفت اهداف سازمان سازد.

کلمات کلیدی: منابع انسانی، مدیران، حسابداران، دانشگاه آزاد واحد اسلامی واحد کرمانشاه

- 1 مقدمه و بیان مسأله

منابع انسانی ماهر و متخصص برای یک سازمان همانند دارائی فیزیکی و مالی آن سازمان دارای اهمیت اساسی بوده و به همین دلیل است که مدیران سازمان ها بهمنظور افزایش کارائی کارکنان تحت سرپرستی خود همواره مبالغ هنگفتی را صرف آموزش کارگران و کارمندان خود مینمایند. با این وجود، به رغم آن که بیشتر مدیران اطلاعات وسیعی در ارتباط با منابع مادی و مالی سازمانهای خود د ر اختیار دارند، ولی در مورد منابع انسانی خود و ارزش اقتصادی و میزان آموزش و تخصص و کارایی آن ها اطلاعات جامعی در اختیار ندارند.

لذا نداشتن اطلاعات درباره این که ارزش اقتصادی چنین داراییهای کمیابی چه قدر است، یکی از نقاط ضعف سیستم های فعلی حسابداری به شمار میرود - حسن قربان، . - 2008 در سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، اغلب مخارج منابع انسانی در هنگام وقوع، هزینه تلقی میگردد. طرفداران حسابداری منابع انسانی ایراداتی را علیه استانداردهای حسابداری، در مورد اهمال در فراهم ساختن اطلاعات مربوط برای مدیریت و سرمایهگذاران عنوان کردهاند. به عقیده کمبلینگ - 1976 - نظارت و حسابگری آن را منعکس سازد تا بتوان سیاست های پرسنلی یک سازمان را برای استفادهکنندگان صورتهای مالی به طور کمی توجیه کرد.

به عقیدی وی، نبود اطلاعات نظارتی منابع انسانی یکی از نقاط ضعف حسابداری مرسوم تلقی میشود. به عقیده جورکوس - 1979 - هرگاه بتوان به طور کمی دارائی های بیش تری را در مدل بهره وری داده- ستاده وارد نمود، حساب گری بهتری حاصل خواهد شد و ورود حسابداری منابع انسانی به سیستم حسابداری موجود، جامعیت این حسا بگری را ارتقا خواهد داد - ماندرس و اوون، . - 1987حسابداری منابع انسانی، در واقع کاربرد مفاهیم سیستم اطلاعات حسابداری در محدوده مدیریت نیروی انسانی است.

این حسابداری معیار سنجش و گزینش هزینه و ارزشگذاری نیروی انسانی به عنوان منابع اصلی هر موسسه است. هزینههای نیروی انسانی، نظیر سایر هزینه ها از دو بخش هزینههای جاری و سرمایهای تشکیل می شود - لایبی و همکاران، . - 2004عصر صنعت و تفکر خالص صنعتی سپری شده و اکنون دوره اقتصاد مبتنی بر دانش است و سرمایههای انسانی در سازمانهای دانش محور نقش واهمیت ویژه ای پیدا نموده ومدیریت برسرمایه های انسانی ودانشگران در سازمانهای امروزی به رمز موفقیت آنان تبدیل شده است.

لذا سرمایه انسانی تنها نهاده ای است که میتواند ضمن تغییر خود ، سایر نهاده های تولید را تغییر داده یا تعدیل کند و مبنایی برای نو آوری فراهم سازد که در سطح وسیع به رشد اقتصادی بینجامد.امروزه موفقیت سازمان ها درگرو استفاده مؤثر از منابع انسانی است. بنابراین شناسایی مکانیزمی قانون مند جهت اندازه گیری و ثبت حساب دارایی نیروی انسا نی ضروری است؛ تا به کمک آن بتوان ارزش منابع انسانی را با سایر منابع سازمان در قالب زبان تجاری ، یعنی حسابداری مقایسه و گزارش گری نمود - باسی و مامور، . - 2005

در رویکردهای نوین مدیریت, نقش مدیر از نقشهای فرماندهی وکنترل به نقش مربیگری تغییر یافته و دو مقوله کارایی واثر بخشی، محور توجه مدیران است. و باید توجه داشت در اقتصاد امروز داراییهای مجازی وناملموس همراه با داراییهای ملموس ارزش سازمان را مشخص میکنند. بر این اساس، مسئله اصلی مطالعه حاضر عبارت است از این که آیا حسابداری منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی بهطور مؤثر اجرا میشود یا خیر؟
- 2 اهداف پژوهش
- 1-2 اهداف اصلی

-تعیین رابطه میزان آشنایی کافی مدیران از سیستم حسابداری منابع انسانی در پیاده سازی این سیستم.
-تعیین رابطه میزان آشنایی شناخت کافی حسابداران از سیستم حسابداری منابع انسانی در پیاده سازی این سیستم.
-تعیین رابطه میزان آشنایی ارائه آموزش کافی در مورد حسابداری منابع انسانی در جهت پیاده سازی این سیستم.

- 2-2 اهداف ویژه
-شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و کیفیت عمومی و شغلی کارکنان

-شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان

-شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان

-شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و بهبود آموزش کارکنان

-شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و ارزشیابی شغلی کارکنان

شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و بهرهوری فردی شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و وظیفهشناسی شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و خدمتمحوری شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و مشارکتجویی شناسایی رابطه بین حسابداری منابع انسانی و اطاعت و وجدان کاری

- 3-2 هدف کاربردی

از آنجایی که این پژوهش متغیرهای منابع انسانی در سیستم حسابداری منابع انسانی در دانشگاه آزاد را در خودش جای داده و مورد آزمون قرار می دهد، بنابراین نتایج این پژوهش برای هر چه بهتر شدن روابط بین این سیستم مفید میباشد.

- 3 فرضیههای پژوهش
- 1-3 فرضیههای اصلی
-آشنایی کافی مدیران از سیستم حسابداری منابع انسانی باعث پیاده سازی این سیستم شده است.
-شناخت کافی حسابداران از سیستم حسابداری منابع انسانی باعث پیاده سازی این سیستم شده است.
-ارائه آموزش کافی در مورد حسابداری منابع انسانی باعث پیاده سازی این سیستم شده است.

- 2-3 فرضیههای فرعی
-بین آشنایی کافی مدیران و توانمندسازی کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.
-بین آشنایی کافی مدیران و مشارکتجویی رابطه معنا داری وجود دارد.
-بین شناخت کافی حسابداران و وظیفهشناسی رابطه معنا داری وجود دارد.                                                                                                                            -بین شناخت کافی حسابداران و خدمتمحوری رابطه معنا داری وجود دارد.
-بین ارائه آموزش کافی و بهبود عملکرد کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد.                                                                                                                          -بین ارائه آموزش کافی و اولویت قرار دادن سرمایه انسانی نسبت به سرمایه مالی رابطه معنا داری وجود دارد.

- 4 چارچوب مفهومی پژوهش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید