بخشی از مقاله

بیان مسئله:

زنان و مردان، علاوه بر آنکه در بازار کار از نظر نرخ مشارکت و بیکاري تفاوت قابل توجهی دارند،  از لحاظ نوع شغل ، ارتقاي شغلی و درآمد حاصل از کار با هم با شرایط متفاوتی رو به رو هستند. - نوروزي، - 1383از ویژگی هاي دنیاي امروز تغییرات و تحولات سریع اجتماعی است. این تغییرات در حوزه فکر و فرهنگ روندي پرشتاب داشته است. آثار جهانی شدن بر زنان پیچیده و اغلب متناقض است . گروهی از اقتصاددانان ، با تأکید بر ابعاد مثبت جهانی شدن، معتقدند که زنان عمدتاً منافع قابل توجهی از اصلاحات اقتصادي بدست آورده اند. از دیدگاه آنان جهانی شدن به طور فزاینده اي موجب افزایش درآمد زنان شده است. یکی از مهم ترین فرصت هاي حاصل از جهانی شدن براي زنان افزایش نرخ اشتغال است.

در بسیاري از موارد نرخ مشارکت نیروي کار زنان همگام با مردان افزایش یافته است. جهانی شدن با تسریع روند صنعتی شدن، موجب جذب بیشتر نیروي کار زنان به صنعت در کشورهاي در حال توسعه شده است - رضوي، . - 2002 همچنین موجب بروز پاره اي تغییرات در بازار کار و افزایش تقاضا براي نیروي کار زنان ، و افزایش آموزش و بهره وري و نیز کاهش موالید شده است - اورلف، - 2002جامعهشناسان براین باورند که کم ارزش تلقی کردن کار زنان بر باور فرهنگ عمومی استوار است.

شواهد تجربی نشان میدهند که مردم ارزش پایینتري براي کارهایی قایلاند که غالباً زنان آنها را انجام میدهند. و معلوم نیست که چنین ارزشگذاري ذهنی براساس دستمزد و جایگاه زنان در بازار کار باشد - رود و هاکان، - 1995فرصتهاي نابرابر شغلی و آموزشی، مسئله مهم و تعیینکنندهاي در مورد دستیابی یا عدم دستیابی زنان به مشاغل گوناگون است. نیازهاي بازار کار عمدتاً مشاغل فنی و تخصصی را میطلبد و کارفرمایان گرایش بیشتري به استخدام نیروي کار مردانه دارند.

در این میان طیف وسیعی از زنان از دستیابی به فرصتهاي شغلی محروم میشوند. موانع دستیابی زنان به مشاغل مناسب گاهی به حدي است که حتی اشتغال زنان داراي تحصیلات عالی و دانشگاهی را با مشکل روبرو میسازد. - غفاري، - 1384 لذا در این پژوهش به بررسی زنان و مدیریت آنان در نظام آموزش عالی در تهرانپرداخته می شود.با توجه به مباحث مطرح شده، سوالات زیر مد نظر می باشد:آیا فرهنگ مردسالارانه بر بر مدیریت زناندر نظام آموزش عالی تاثیر دارد؟آیا   باور هاي اجتماعی برمدیریت زناندر نظام آموزش عالی تاثیر دارد؟ آیا استفاده از روابط به جاي ضوابط مدیریت زناندر نظام آموزش عالیتاثیر دارد؟

پیشینه پژوهش:

اشرفی و همکاران - - 1391 در مطالعه اي توصیفی به بررسی ملاحظات جنسیتی در سوانح، بررسی کلی تفاوت ها و نیازهایجنسیتی در شرایط بحران، شناسایی آسیب پذیري ها و نهادینه ساختن توجه به نیازهاي ویژه زنان می پردازد. مطالعه در چارچوب چرخه مدیریت بحران خواهد بود. فعالیت هاي مدیریت بحران در چهار مرحله پیشگیري، آمادگی، مقابله و بازسازي یا بازتوانی قابل دسته بندي است هدف از این پژوهش، توجه به تفاوت آسیبپذیري ها و ظرفیتها با نگاه ویژه به مقوله جنسیت در شرایط اضطراري و بحران است.  مقاله حاضر تلاش خواهد کرد تا چشم انداز جدیدي از تجربیات زنان، نیازها و علایق شان در مدیریت بحران را ارایه کند که در صورت استفاده از آن در برنامه ریزي، سیاست گذاري و اجراي برنامه ها، م یتواند مشارکت معنی دار زنان در هر سطحی از مدیریت بحران را تضمین کند. بنابراین چهار هدف عمده مقاله حاضر به صورت زیر خواهد بود:

.1 ظرفیت سازي و ایجاد آموزش برابر با مردان براي زنان؛

.2 شناسایی ظرفیت هاي مشارکت زنان در چرخه مدیریت بحران؛

.3 شناسایی راه کارهاي ارتقاي مشارکت رسمی و غیررسمی زنان در چرخه مدیریت بحران؛

.4 ایجاد بسترهایی جهت حضور زنان در تصمیم سازي و تصمیم گیري ها در چرخه مدیریت بحران با هدف شناخت اصولی نیازهاي آنها در برنامه ریزي ها. روش تحقیق: روش تحقیق در این مطالعه بر حسب هدف کاربردي و از نظر ماهیت و نحوه گردآوري اطلاعات توصیفی- تحلیلی می باشد.ح عشقی صحرایی - - 1394 با مروري بر تحقیقاتی که به بررسی تاثیر جنسیت بر ارتقاي شغلی و پدیده ي سقف شیشه اي میپردازندو رابطه سلامت را با ارتقاي شغلی خاصا در زنان بررسی می کنند. پیشنهاد این تحقیق تقویت مدیریت مشارکتی در سازمان ها جهت تامین و فراهم نمودن شرایط مطلوب اشتغال زنان می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید