بخشی از مقاله

چکیده

خانواده یکی از مهمترین کانونهاي رشد و تکامل بشر به شمار می رود و در این راستا، اسلام توجه خاص به این کانون نموده، و براي شکل گیري آن، وجود یک مرد و زن در کنار یکدیگر و به عنوان یک زوج، ضروري دانسته است. به همین دلیل نهاد خانواده مورد توجه فقهاء قرار گرفته است لاز آنجا که حقوق خانواده در مکتب فقهی و حقوقی اسلام منبعث استف، در عرصه قرآن و سنت پژوهی فقهاء است که حقوق خانواده در افکار و آراي علماء به صورت برجسته و با رویکرد علمی مشهود است. از این رو بر آن شدیم تا نگاه اسلام و فقها به بعد دیگري از موضوع حقوق متقابل زوجین بپردازیم و جایگاه فقهی او را از منظر قرآن مورد بحث و مداقه قرار دهیم.

کلید واژگان: حقوق خانواده، زوجین، قرآن، سنت

مقدمه

خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که همواره بخش قابل توجهی از اشتغالات فکري انسان را تشکیل می دهد؛ در دین مبین اسلام نیز خانواده داراي جایگاه والا و اصل و پایه و اساس جامعه است و خانواده را مهمترین وسیله جهت اصلاح جامعه معرفی می نماید. لذا استحکام هر چه بیشتر این نهاد مقدس امري لازم و ضروري است و این امر مهم فقط با تلاش دو رکن اصلی این نهاد یعنی زن و شوهر به دست می آید که با رعایت حقوق یکدیگر نسبت به هم می توانند پایه این نهاد را مستحکم بنا نهاده و به پیش برند.اسلام به این رکن اساسی - خانواده - توجه خاصی دارد تا آنجا که شارع مقدس با توجه به توانایی ها، فطرت درونی، نیازهاي بشر و مصلحت عمومی، قوانینی را براي سعادت افراد مقرر کرده است که پس از قرن ها همچنان این احکام پا برجا و پویاست.

خداوند براي هدایت بشر، انسان هاي کامل را اعم از مرد و زن الگو قرار داد تا مسیر رشد و هدایت براي انسان ها آشکار گردد. باید توجه داشت که قوانین به تنهایی نمی توانند آرامش و سعادت خانواده را تأمین کنند؛ آنچه در خوشبختی خانواده بیشتر از قانون مؤثر است، اخلاق زوجین می باشد. زن و شوهر باید با صفا و صمیمیت و وفاداري در کنار هم زندگی کنند و از کمک به یکدیگر دریغ نورزند و اصول گذشت و فداکاري، روحیه ایثار و احسان را بر خانواده حکم فرما سازند تا این کانون همواره سعادتمند باقی بماند.در اثر نکاح دائم، رابطه زوجیت بین زن و شوهر ایجاد میگردد و تکالیف و حقوقی براى هر یک نسبت بدیگرى بوجود میآید.ماده«1102» ق. م میگوید: »همینکه نکاح بطور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر بر قرار می شود.«هر تحقیق داراي اهداف خاصی است و به دنبال آن اهداف است که تحقیق شکل می گیرد.

بنابراین اهم اهدافی که در این تحقیق دنبال می کنیم عبارتند از اینکه :از آنجایی که تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر بر دو دستهاند: مشترك و مختص، ما در این پژوهش به قسمت حقوق مشترك زوجین نسبت به یکدیگر دارند، بررسی می کنیم پاره اي از این حقوق مشترك می توان به » حسن معاشرت زوجین نسبت به یکدیگر، معاضدت زوجین در تشیید مبانی خانواده...« اشاره نمود؛ و نیز مشخص و معین کردن حقوق مشترك زوجین بر اساس دیدگاه اسلام و علما .این تحقیق به صورت کتابخانه اي صورت گرفته است و از شیوه توصیفی استفاده کرده ام یعنی با مطالعه و جستجو به بررسی نقطه نظرات علما و دیدگاه اسلام نسبت به حقوق زوجین پرداخته ایم. و روش جمع آوري اطلاعات به صورت کتابخانه اي بوده است که از طریق فیش برداري از منابع و مآخذ به عنوان گردآوري مورد استفاده قرار گرفته است.

مبانی حقوق زناشویی ف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید