بخشی از مقاله

چکیده

عصر رنسانس، عصر جداانگاری علم و دین و تفکیک قلمروهای آن دو است. یکی از مسائلی که در این عصر مورد توجه قرار گرفت مسأله حقوق انسان و علم حقوق و نسبت آن با دین و گزارههای دینی بود. اسلام به عنوان دین خاتم و منطبق با فطرت همه آدمیان، همه اصول اخلاقی یاد شده را مورد تأکید و تصریح قرار داده و آیات قرآن و احادیث و سیره رسول اکرم - ص - و ائمه اطهار علیهم السلام همگی مالامال از رهنمودهایی است که میتواند اصول حرفهای رسانهای اسلامی شمرده شود. به سخن دیگر، رسانه در نظام اسلامی نه ابزاری مطلق در خدمت قدرت و نه تریبونی رها در دست افرادی است که به بهانه حقوق مردم و آزادی در پی کسب منافع نامشروع خود هستند.

ارتباطگر مسلمان، متناسب با مصالح و ضروریات توسعه همهجانبه در جامعه اسلامی علاوه بر حفظ حدود و رعایت اصول اخلاقی، چنانچه کژی و ناهنجاری مشاهده کند صدای اعتراض خود را بلند میکند و رسالت حرفهای خود را در اصلاح عیوب به کار خواهد بست. هدف از تحقیق حاضر، بررسی مؤلفههای حق، حقوق و تکالیف رسانهها با رویکرد دروندینی به آیات قرآن و تبیین عناصر اصلی حقوق انسانها است. روش پژوهش، روش توصیفی- تحلیلی است. در این مقاله بر اساس گزیدهای از آیات قرآنی سعی شده است به زبان ساده »حقوق« و »تکالیف« وسایل نوین ارتباط جمعی از دید قرآن بیان گردد.

مقدمه :

طرح مسئله و اهمیت آن

انقلاب اطلاعات و فناوری رایانه ای و ارتباطات، جامعه جهانی را به واسطه توسعه پیشرفت در حوزه وسایل ارتباطی،در دو بُعد زمان و مکان متراکم کرده است. حاصل این توسعه و پیشرفت تشکیل دهکده جهانی است که در آن، انسانها هرچند بسیار به هم نزدیک شده و از ناامنی بی خبری رهایی یافتهاند، اما در مقابل به خاطر ظهور پدیده « جهانی شدن« به ویژه در حوزه فرهنگ، با ناامنی جهانی مواجهند. زیرا هویت فرهنگی و دینی جوامع از سوی تهاجم فرهنگی تهدید میشود.

آنچه در این خصوص مهم است این است که قرآن کتابی است که در تمام شئون انسان؛ از مبدأ و معاد و خلق و ایجاد، در باره فضایل اخلاقی و عمومی انسان نظر دارد، قوانین اجتماعی و فردی حاکم بر نوع انسان را به وضوح بیان کرده و هیچ مطلب کوچک و بزرگی از نظرش مخفی نمانده است. متأسفانه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که هنوز توجه به قرآن در جامعه ما یک امر عمومینشده و قرآن همچنان در مهجوریت است.

خداوند تبارک و تعالی هر آنچه برای سعادت و کمال بشر تا قیام قیامت لازم و ضروری بوده در آیات و پیام های وحیانیش قرار داده تا مسلمین به این کتاب،به عنوان قانون ،دستورالعمل و آیین نامه طی طریق خویش،تمسک جسته،فرامینش را بر دیده نهاده و بدین گونه راه قرب الهی و رسیدن به کمال و سعادت را بپویند. - شرفخانی، 1388 ، مقدمه مجموعه مقالات بیست دو ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم - . در این میان باید گفت، متاسفانه قرآن این کتاب مقدس برای ما به کتابی تبدیل شده که تنها در بعضی اماکن یا مراسم چون سر سفره عقد، مراسم عزا، موقع سفر، اسباب کشی، استخاره و...استفاده میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید