بخشی از مقاله

چکیده:

در معماری ،جایگاه ویژه ای برای خاطرات جمعی که ریشه در فرهنگ وهویت هر جامعه دارد در نظر گرفته می شود.حافظه جمعی مخزنی از فرهنگ می باشد و بعلت ماهیت اجتماعی آن می تواند به عنوان محرکی بادوام در توسعه پایدار شهر های اسلامی استفاده شود.در این مقاله سعی بر آن است ، ابتدا با بیان مبانی نظری خاطرات جمعی و توسعه پایدار شهری و تاکید بر حفظ فضاهای تاریخی شهر که سبب نوعی پایداری فضایی – اجتماعی می شود و تطابق آن با خیابان مدرس شهر کرمانشاه بعنوان نمونه موردی و نتایج آن که به روش مطالعات پژوهشی ،میدانی و تحلیلی جمع آوری شده است، به معیارهای کالبدی و اجتماعی تاثیر گذار در آن دست یابیم .

-1مقدمه:

-2مبانی نظری

-1-2بادوام بودن و توسعه پایدار شهری

دهخدا پایداری را به معنای بادوام و ماندنی آورده است . توسعه بادوام توسعه ای است که نیازهای حال حاضر را برآورده می سازد بدون تناقض با توانایی نسل های آینده در تحقق نیازهای خود. این توضیح از توسعه بادوام در هدف حفاظت از مواریث فرهنگی منعکس شده است، که حداکثر اهمیت را در نسل های آینده خواهد یافت. بنابراین، بادوام بودن، در معنی گسترده تر آن، مستلزم مسئولیت نسل فعلی در قبال نسل های آینده می باشد. به بیان دیگر نسل فعلی مسئول حفاظت از مواریث فرهنگی و فیزیکی است.

بادوام بودن سه مولفه محیطی، اجتماعی و اقتصادی را دارا می باشد که تنها در صورتی محقق می شود که سه جنبه در کنار یکدیگر لحاظ شوند. چون هدف حفاظت شهری بادوام مینیمم کردن مداخلات ایجادشده در نواحی تاریخی می باشد، و نیز ارتقای اعتبار دارایی های فرهنگی، هر اقدام حفاظتی باید جنبه های غیرمادی این نواحی را علاوه بر جنبه های مادی آنها مدنظر قرار دهد، به منظور افزایش دوام در اثار اجتماعی.

-2-2خاطره و خاطرات جمعی

واژه خاطره در لغت نامه دهخدا به صورت زیر تعریف شده است: اموری که بر شخص گذشته باشد و آثاری از آن در ذهن شخص مانده باشد، گذشته آدمی، وقایع گذشته که شخص آن را دیده یا شنیده است. دیده های گذشته یا شنیده های گذشته. - دهخدا،64، - 1339 لغت نامه آکسفورد ، خاطره را به شکل زیر تعریف کرده است: قدرت انباشت اطلاعات در ذهن خودآگاه و توانایی به یاد آوردن آنها به صورت ارادی و ذخیره تجارب گذشته برای کاربرد در آینده. - Oxford,1994,530 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید