بخشی از مقاله

چکیده 

در این پژوهش، عمده ترین مسائل تربیتی خانوادهو شیوه هاي فرزند پروري والدین با توجه به سخنان امیرالمؤمنین هعاهو نظریه پردازان روانشناس مورد بررسی قرار گرفته استگهتحقیق انجام شده در این پژوهش بیانگر آن است که روانشناسان در باب مسائل خانواده و شیوه هاي فرزند پروري نظریاتی را بیان داشتند که امیرالمؤمنینهعاهدر سال هاي پیشین به این نوع تعامل و نگرش و شیوه هاي فرزندپروري اشاراتی داشتندگهه یافته هاي پژوهش در خصوص خانواده و شیوه هاي فرزندپروريبا توجه به سخنانامیرالمؤمنینهعا هو روانشناسان نشان می دهد که تعامل والدین با نوجوانان و نوع شیوه هاي فرزندپروري والدین با رفتار نوجوانان در دوران بزرگسالی، ارتباط مستقیم دارد.

واژه هاي کلیدي:خانواده، شیوه هاي فرزندپروري، نوجوان، نهجهالبلاغه

مقدمه

کودك از بدو تولد تحت تأثیر محیط خانواده قرار دارد و این تأثیرپذیري تا بزرگسالی ادامه خواهد داشتگ هماسنگ،طططچ؛ به نقل از سعیدي،گمنگا خانواده نخستین واحد اجتماعی است که به صورت فطري و طبیعی شکل گرفته و بناي جامعه بر اساس مجموعه اي از این واحدها قرار داردگهههمانطور که امام علی هعاهدر این خصوص فرمودندثه»مردم هر ملکت ساخته ي دو محیط و تحت تأثیر دو قدرت هستنداوثهل محیط خانواده و قدرت تربیتی پدران ، دوم محیط کشور و رفتار هیأت حاکمهگ«ههمجلسی ، نمؤگم، ج نگ ص ؤچگاهههه بدون تردید عملکرد خانواده به عنوان واحد اجتماعی ، نقش انکارناپذیري را در برقراري نحوه ي تعاملات و واکنش هاي اجتماعی وارد داشته و عملکرد سالم و سازنده، ضامن سلامت اجتماعی استگهدر چنین محیطی کودك به سلامت روان و شخصیت باثبات دست یافته، کمتر دچار آسیب پذیري می شود.

در واقع فرد تحت تأثیر روابط سالم حاکم بر خانه و شیوه هاي درست فرزندپروري، ارتباط پذیري با جامعه را یاد می گیرد و بر عکس، هرچه خانواده داراي عملکرد بد و  آشفته باشد و پدر و مادر از شیوه هاي نامناسب تربیتی در تربیت فرزندانشان استفاده کنند، به همان نسبت سلامت آن جامعه بیشتر تهدید می شود و کودك در آن محیط دچار تزلزل شخصیتو  سوء تحریفات می شود پژوهش حاضر در صدد است به بررسی نقش خانواده و شیوه هاي فرزندپروري نوجوانان با توجه به سخنان امیرالمؤمنین هوعاهروانشناسان بپردازد که معین گردد تا چه حد نظرات، نظریه پردازانِ روانشناس، با سخنان امیرالمؤمنین هعاههم راستا هستند.

شت آشنایی با مفاهیم واژه هاي کلیدي شتقگرخانواده لر

خانواده متشکل از حداقل دو نسل استگ هخانواده، همچنین نسل فرزندان، چه بزرگسال و چه خردسال را در بر می گیرد؛ فرزندانی که از نظر ژنتیکی به یکی از والدین یا هر دو مربوطند و یا از طرف خانواده به فرزندي قبول شدند. 

شتشگرشیوه هاي فرزندپروري مردم سالار

عبارت است از خانواده اي که برخوردار از آزادي معقول همراه با احترام متقابل و وجود ضوابط، تضمین کننده ي بقاء خانواده باشد و تمام اعضاء در تصمیم گیري ها شرکت فعال دارند.

شتمگرشیوه فرزندپروري آزاد گذار

خانواده اي که فاقد قوانین و مقرّرات معقول و با ثبات بوده است و به گونه اي که افراد در حفظ این قوانین با شکست مواجه شده و در حالت سردرگمی و ابهام به سر می برند.

شتجگرشیوه فرزندپروري مستبد

وجود استبداد و قدرت مطلق در خانواده که تغییر، شکست و نقضِ قواعد و تصمیم گیري ها ، صرفاً در دست والدین است.

عتشگررنوجوان

نوجوان به فرد زیر مگ سال گفته می شود که یا در جستجوي هویت می باشد و یا بحران هویت را پشت سر گذاشته و پا به مرحله بلوغ گذاشته است.

طتشگرنهجرالبلاغه

کتابی است از سخنان حضرت علی هعاهکه در سه بخش خطبه ها، نامه ها وحکمت ها جمع آوري شده و مفاهیمی مانند مباحث تاریخی، سیاسی، اخلاق فردي، اخلاق عمومی، روانشناسی ،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید