بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر در رابطه با چیستی خطاهاي قانونمندي است که زبانآموزان مناطق دوزبانه مرتکب میشوند و ما را در کشف ماهیت راهبردها و فرضیههاي یادگیري زبان بسیار کمک میکند. اینکه زبانآموزان کُرد چه خطاهایی را مرتکب میشوند و بسامد تکرار هر خطا و منبع هر خطا کدام است سوالهاي این تحقیق میباشند. نوشتار 100 نفر دانشآموز کلاس پنجم ابتدایی شهرستان مهاباد در فاصله سنی 11-10 سال که زبان مادري آنها کردي - لهجه مهابادي - است، بصورت انشایی با موضوع یکسان تحلیل و بررسی شد. در این تحقیق زبانآموزان در همهي حوزههاي دستوري، ساختواژي، نحوي، واژگانی معنایی مرتکب خطا شدهاند اما در حوزهي نحوي تعداد و بسامد و درصد خطاهایشان بیشتر است. البته بهطور موردي بیشترین خطا مربوط به جزء فعلی نامناسب - ساختواژي - و کمترین خطا مربوط به شخص فعل - نحوي - میباشد. در این تحقیق، تداخل زبان مادري یکی از منابع اصلی خطاهاي زبانی محسوب میگردد. با وجود این، خطاهاي بسیاري نیز از طریق تداخل متقابل واحدها در درون زبان مقصد و راهبردهاي یادگیري زبانآموز، سرچشمهمیگیرند.چیزي کمتر از یک سوم خطاهاي زبانآموزان، خطاهاي درون زبانی هستند و حدود دوسوم آنها، خطاهاي بینزبانی هستند و بخشی هم به عنوان خطاهاي راهبردهاي یادگیري آموزنده هستند.

کلیدواژهها: خطاهاي ساختواژي، خطاهاي نحوي، خطاهاي نوشتاري، خطاهاي واژگانی معنایی فارسیآموزان کرد زبان.

مقدمه

کوردر - Corder, 1987 - اعتقاد دارد کهتحقیقات و پژوهشها در مورد یادگیري زبان دوم در سیر تاریخی خود همواره دو هدف نظري و عملی را شامل گردیده است. وي همچنین معتقد است که مطالعات و تحقیقات در مورد زبان دوم در سطح نظري باعث میشود تا دریابیم کهاز زبانآموزان چه نکتههایی را یاد میگیرند و چگونه یاد میگیرند و در سطح عملی نیز با استفاده از اطلاعاتی که زبانآموزان به دست میآوریم، قادر خواهیم بود که آنها را براي یادگیري مناسبتر و مؤثرتر آماده و مهیا کنیم. با وجود این توصیف و با توجه به اینکه کوردر - همان - و الیس - Ellis, 1990 - اظهار میدارند هدف عملی در مقایسه با هدف نظري از ارزش و جایگاه مهمتر و بهتري برخوردار است و در واقع هدف عملیمهمترین بعد از ابعاد مطالعات و تحقیقات زبان دوم بهحساب میآید.

یعنی با توجهبه شناخت و آگاهیکهاز تواناییهاي زبانآموز پیدا میکنیم میتوانیم ادعا کنیم که قادر به تهیه و تدوین مواد درسی و مطالب آموزشی متناسب با روند یادگیري زبانآموز خواهیم بود. در این پژوهش سعی خواهیم کرد تا تشخیص دهیم که فارسیآموزان کرد زبان در نوشتار خود در چه حوزههایی خطاي زبانی مرتکب خواهند شد و سهم کدام حوزه عمدهتر و بیشتر میباشد. علاوه بر این، تشخیص خواهیم داد که خطاها از چه منبع/منابعی سرچشمه میگیرند و سرانجام اینکه به منظور بهبود و رفع این نوع خطاها چه راهکارهایی را میتوان به کار بست.

پیشینهي تحقیق

اولین زبانشناسی که اهتمام به پایهگذاري و تاسیس شاخه »بررسی مقابلهاي«نمود، فرایز - Feris, 1945 - میباشد. وي چنین ادعا نمود که کارآمدترین مواد آموزشی همانهایی هستند که بر مبناي توصیف علمی زبان دوم و بر اساس سنجش و مقایسه با توصیف علمی زبان اول بنا نهاده میشوند. هدف زبانآموز از دیدگاه فرایز - 1945 - بهوجودآوردن و ایجاد یک مجموعه عادتها است و او همچنین ابراز میدارد که براي دستیابی زمانمند به این هدف یکی از ابزارهاي کلیدي براي این مهم، مواد آموزشی مناسب است و مواد آموزشیاي که فرایز و لَدو پیشنهاد میکنند براي هر زبانی مختلف میباشد. کشاورز - Keshavarz, 1994:7 - سه تعبیر متفاوت از فرضیه بررسی مقابلهاي را مطرح مینماید. در تعبیر افراطی خود، لدو - Lado, - 1957 چنین اظهار میدارد که تداخل زبان اول با زبان دوم در واقع مهمترین بازدارنده و مانع یادگیري زبان دوم است.

علت اساسی این امر این است که مقولههاي زبان اول با مقولههاي زبان دوم متفاوت است و هرچه تفاوت میان این مقولهها بیشتر باشد، یادگیري آنها دشوارتر خواهد بود. پس از درك این حقیقت که ادعاهایی افراطی زبانشناسی مقابلهاي بسیار خودخواهانه و دور از دسترس دستورهاي مقابلهاي بودند، واردهاف - Wardhaugh, - 1970:4 تعبیر ضعیف و قابلقبولتري از بررسی مقابلهاي را توصیف کرد. او میگوید که تعبیر ضعیف زبانشناس را وادار میکند که تنها از دانشی که در اختیار دارد و از بهترین آگاهیهایش استفاده کند تا دشواريهاي قابل مشاهده در یادگیري زبان دوم را برشمارد و توضیح دهد. اُلر و ضیاء حسینی - Oller and Ziahosseiny, 1970 - تعبیر سومی از بررسی مقابلهاي ارائه کردند. آنها کار خود را براساس بررسی خطاهاي املایی تعدادي از زبانآموزان که زبان خارجی آنها انگلیسی بود، انجام دادند. آنها داراي دانش پیشین متفاوتی از زبان مادري خود بودند. اُلر و ضیاءحسینی - همان - ابراز داشتند که تعبیر میانه بر ماهیت و چیستی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید