بخشی از مقاله

چکیده

اواخر دهه ی نود، با رشد سریع تکنولوژی پیشرفته اطلاعات، برخی محققان به این فکر افتادند که امکان و چگونگی تاثیر تکنولوژی پیشرفته اطلاعات بر نحوه ی رهبری سازمان ها را بررسی کنند. در آن زمان، بیشتر این تحقیقات تحت عنوان "مجازی" صورت میگرفت و محققین تلاش میکردند پیشبینی کنند که تکنولوژی تا چه حد میتواند بر نحوه ی رهبری این سازمان ها تاثیرگذار باشد. در این مقاله چگونگی تحول نظریات را با توجه به رهبری الکترونیک و تاثیرات آن بر نحوه ی مدیریت بررسی کرده و عوامل موثر در توسعه ساختار رهبری الکترونیک را مورد بررسی قرار داده ایم. با توجه به چگونگی تاثیر تکنولوژی پیشرفته اطلاعات بر مدیریت، چگونگی تاثیر رهبری بر استفاده ملتزمانه یا غیر ملتزمانه از تکنولوژی پیشرفته اطلاعات، چگونگی و امکان تاثیر تکنولوژی پیشرفته اطلاعات بر بهبود رهبری و در نهایت چگونگی تاثیر هرکدام بر نحوه ی اداره سازمان ها در آینده مورد توجه قرار گرفته است.

مقدمه

اگرچه تاثیر بالقوه ی تکنولوژی پیشرفته اطلاعات را هم دانشمندان مدیریت و هم مدیران به رسمیت شناخته اند، ولی هنوز آنچه ما از ارتباط تکنولوژی پیشرفته اطلاعات و رهبری می دانیم، در مراحل آغازین خود قرار دارد. موضع این مقاله، فراتر از آن است که تنها به بررسی چگونگی تاثیر تکنولوژی پیشرفته اطلاعات بر ارتباط مجازی رهبران با یکدیگر بپردازد. تلاش ما بر آنست که با نگاه از بیرون، تاثیر رهبری و تکنولوژی پیشرفته اطلاعات بر یکدیگر را در طول زمان، مکان و نیز در فرهنگ های متفاوت بررسی کنیم؛ زیرا این اطلاعات، مصالح اصلی در ساخت نگرش ما به نحوه ی کارکردن سازمان ها را تشکیل می دهند.

در نتیجه، این مساله تا آنجا پیش رفته که تولید و توزیع اطلاعات در سازمان ها، به صورت تابعی از پیشرفت های موجود در تکنولوژی اطلاعات تغییر یافته است. برای همین نظر ما این است که سازمان ها در حقیقت درگیر یک تغییر درونی نیز هستند که به شدت بر نگرش ما به رهبری در سازمان های کنونی و آینده، تاثیرگذار است. ر هبران الکترونیک، درباره نحوه ی شکل دهی به پیروان و مشتریانشان و نیز به نگاه جامعه به آنها و استفاده از تکنولوژی پیشرفته اطلاعات، تحت تاثیر زمان، مکان و نیز موضوعات فرهنگی مربوط به تکنولوژی پیشرفته اطلاعات هستند.

با نگاهی به رهبری استراتژیک می توان دریافت که فرصت های ممکنی متاثر از بازار، اقتصاد، جامعه و سیاست وجود دارند که محدودیت هایی بر زمان لازم برای تولید یا استفاده از تکنولوژی و در نتیجه، زمانی که رهبران لازم دارند اینها را با مشترین و پیروان در میان بگذارند، تحمیل میکنند - فینکلشتاین، هامبریک و کانلا1، . - 2007 به عنوان مثال، تعیین دقیق زمان و چگونگی استفاده از تکنولوژی برای تولید و نیز معرفی کامپیوتر نوآورانه به بازار ، نقشی کلیدی در موفقیت کمپانی که استیو جابز در 1985 بنیان گذاشت، داشت. برای غلبه بر محدودیت زمانی تحمیل شده از سوی بازار در صنعت کامپیوتر که با سرعت بسیار به جلو می رفت، جابز اهمیت کلیدی حذف فاصله های اجتماعی و فیزیکی میان مدیران اصلی و طراحانش را درک کرد.

او برای بستن حفره های زمانی- مکانی و در نتیجه برای رسیدن به اهداف خود، تغییرات بزرگی در سازمان به وجود آورد. این راهکار، فرصت گفتگو میان کارمندانش را درباره اینکه مصرف کنندگان چگونه میتوانند از محصول آنها استفاده کنند را فراهم کرد - ناتان2، . - 1986 از اینجا می توان دریافت که رهبری الکترونیک، نه تنها به ملاحظه ی تاثیر تکنولوژی پیشرفته اطلاعات بر موضوعات مربوط به رهبری می پردازد، بلکه به تاثیر رهبری در تولید و به کارگیری تکنولوژی پیشرفته اطلاعات و نوعی از این به کارگیری که به آن سیستم رهبری کامل میگوییم - در ادامه توضیح داده خواهد شد - ، و نیز چگونگی کمک تکنولوژی به رهبران برای آشکارسازی حقایق مربوط به ارتباطات سازمانی که درون مجموعه ای پیچیده از سیستم های اجتماعی پیچیده شده است، میپردازد - هایدگر3، .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید