بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین ارزش تکلیف با انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر در مدارس متوسطه غیرانتفایی منطقه سه تهران بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان مدارس متوسطه پسر غیرانتفایی منطقه سه تهران می باشند. این جامعه مشتمل است بر 479 نفر که در سه پایه دوره متوسطه مشغول به تحصیل می باشند. تعداد نمونه های پژوهش معادل 214 نفر توسط جدول مورگان برآورده شده است که از طریق روش نمونه گیری مرحله ای – تصادفی از میان مدارس مذکور انتخاب شده اند.

ابزارهای اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه ارزش تکلیف گارسیا و مکیچی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 بهره برده شده است. بر این اساس از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی و از شاخص های آمار استنباطی نیز از ضریب رگرسیون چندگانه بهره برده ایم. بر اساس یافته های به دست آمده در پژوهش حاضر مشخص گردید که بین متغیر ارزش تکلیف با انگیزش تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد و میزان همبستگی بین آنها نیز باال می باشد.

مقدمه

ارزش تکلیف نشان دهنده عالقه واشتیاق درونی فراگیران و میزان اهمیتی است که آن ها برای تکالیف و وظایف تحصیلی قائلند. درواقع ارزش تکلیف اشاره به باورهای فرد درمورد میزان اهمیت انجام یک تکلیف خاص به صورت مطلوب دارد، باورهایی دراین مورد که انجام دادن مطلوب یک تکلیف چقدر مهم است، میزان ارزشمندی آن تکلیف برای دستیابی فرد به اهداف وبرنامه های آینده خویش ومیزان ارزش درونی آن تکلیف برای فرد چقدر است.

مؤلفه ارزش دراین مدل به صورت ارزش فایده تعریف شده است. که اشاره به فایده ای دارد که یک دانش آموز ازیادگیری محتوی درسی ومطلب یا انجام یک تکلیف می برد. راجرز - 1943 - معتقد است که رفتار هر فرد ناشی از ادراک او نسبت به خودش است،تجربه هایی که متناقض با درک فرد باشند، مردود و تجربه هایی که سازگار باشند، پذیرفته می شود. لذا هرچقدر فرد خودش را بهتر بشناسد به همان میزان میتواند مؤثرتر و با موفقیت تر درحوزه های تحصیلی است. روان شناسان شناختی بر این باورند که فرآیندهای شناختی نقش میانجی گری مهمی در تعیین واکنشهای هیجانی و عاطفی و رفتارهای ما ایفا میکنند.

ارگانیزم یک تمایل احساسی ذاتی و یک تالش اصلی دارد و آن تمایل به محقق بخشیدن و حفظ تعالی خویشتن است و این پایه اساس فعالیتهای او را تشکیل میدهد و تمام نیازهای روانی فرد را میتوان جنبههایی از همین نیاز بنیادی دانست. تحت تاثیر این تمایل اساسی، ارگانیزم در جهت رشد، خود شکفتگی، بقا و تعالی نفس، خود رهبری1، خود نظمی2، خود مختاری3، استقالل و تسلط به نفس حرکت میکند.

منظور ازانگیزش پیشرفت یا انگیزش موفقیت «میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت وشرکت درفعالیت هایی است که موفقیت درآن ها به تالش و توانایی شخصی وابسته است» دانش آموزان دارای انگیزش پیشرفت تحصیلی سطح باال، تکالیف چالش انگیزی انتخاب می کنند، برای رسیدن به موفقیت دراین تکالیف بسیار تالش می کنند وبرای مدت طوالنی درانجام دادن تکالیف خود پایداری می کنند. حتی پس از آنکه درانجام کاری شکست خوردند از آن دست نمی کشندوتا رسیدن به موفقیت به کوشش خود ادامه می دهند.این گونه افراد شکست خود را به پای عوامل بیرونی، مانند دشواری تکلیف یا شانس وبه عوامل درونی وتغییر پذیر مانند تالش ناکافی نسبت نمی دهند.به طورکلی این انگیزه یا هدف های ویژه روش دستیابی به آنها، برنامه ریزی ، تالش وارتقای ارزشمندی خود درارتباط است.

روش:

پژوهش حاضر بر اساس از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی و از شاخص های آمار استنباطی نیز از ضریب رگرسیون چندگانه بهره برده ایم و با استفاده از نرم افزار - - spssانجام و دانش آموزان در جهت تعیین رابطه متغییر پیش بین - انگیزش تحصیلی - و متغییر مالک - ارزش تکلیف - قرار گرفتند.

شرکت کنندگان در پژوهش:

جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر در مدارس متوسطه غیرانتفایی منطقه سه تهران بوده است. این جامعه مشتمل است بر 479 نفر که در سه پایه دوره متوسطه مشغول به تحصیل می باشند. تعداد نمونه های پژوهش معادل 214 نفر توسط جدول مورگان برآورده شده است که از طریق روش نمونه گیری مرحله ای – تصادفی از میان مدارس مذکور انتخاب شده اند.

پرسشنامه ارزش تکلیف :

برای اندازهگیری میزان ارزش تکلیف دانشآموزان می توان از خرده مقیاس ارزش تکلیف پینتریج، اسمیت، گارسیا و مکیچی در سال 1991 استفاده کرد. این خرده مقیاس دارای 6 گویه میباشددددد که در طیف پنج لیکرتی از 1 - کامالً غلط - تا 5 - کامالً در ست - تنظیم شده ا ست. شاخصهای تحلیل عامل تأییدیGFI = 0/99، AGFI = 0/97 و = 0/03 RMSEA تعیین شدند. ضریب پایایی برای این خرده مقیاس در مطالعه پینتریج و همکاران - 1991 - برابر با 0/90 بوده است.

در پژوهش غالمعلی لواسانی و همکاران - 1390 - که روی دانشآموزان دبیرستانی انجام شد، ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ در مطالعه مقدماتی 0/87 و در مطالعه اصلی برای کل نمونه 0/88 گزارش شد. در پژوهش فریدونی - 1392 - ، به منظور سنجش ضریب پایایی خرده مقیاس ارزش تکلیف از روش آلفای کرونباخ و تنصیف - اسپیرمن براون - استفاده شد که این ضرایب به ترتیب 0/84 و 0/83 حاصل گردید. همچنین روایی خرده مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت.در پژوهش حاضر ضریب پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0/82 محاسبه نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید