بخشی از مقاله

چکیده

هدف کلی از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین خویشتن شناسی و ارزش تکلیف با انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر در مدارس متوسطه غیرانتفایی منطقه سه تهران بوده است. اهداف فرعی پژوهش حاضر نیز عبارت بوده است از شناسایی رابطه بین خویشتن شناسی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان و شناسایی رابطه بین خویشتن شناسی با ارزش تکلیف و شناسایی رابطه بین ارزش تکلیف و انگیزش تحصیلی دانش آموزان. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان مدارس متوسطه پسر غیرانتفایی منطقه سه تهران می باشند.

این جامعه مشتمل است بر 479 نفر که در سه پایه دوره متوسطه مشغول به تحصیل می باشند. تعداد نمونه های پژوهش معادل 214 نفر توسط جدول مورگان برآورده شده است که از طریق روش نمونه گیری مرحله ای – تصادفی از میان مدارس مذکور انتخاب شده اند. ابزارهای اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه خویشتن شناسی دیوید وتن و کیم کامرون و پرسشنامه ارزش تکلیف گارسیا و مکیچی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بوده است.

برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 بهره برده شده است. بر این اساس از شاخص های آمار توصیفی و از شاخص های آمار استنباطی نیز از ضریب رگرسیون چندگانه بهره برده ایم. بر اساس یافته های به دست آمده در پژوهش حاضر مشخص گردید که بین متغیر خویشتن شناسی با دو متغیر ارزش تکلیف و انگیزش تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد و همبستگی بین آنها نیز بالا می باشد.

مقدمه

خویشتن شناسی معمای بزرگ زندگی ماست . خویشتن شناسی شامل من کیستم ،به کجا می روم ،چه می کنم می باشد ، خویشتن شناسی بخش اساسی هویت ما را تشکیل می دهد . تا مادامی که ندانیم چه می کنیم و به کجا می رویم و از زندگی چه می خواهیم ، نمی توانیم هویت واقعی خود را تشکیل دهیم بایستی یاد بگیریم و در زندگی خویش تعقل کنیم .به عبارت دیگر به این درجه از خود آگاهی برسیم که به این سئوالات بدرستی جواب دهیم و گرنه نمی توانیم هویت واقعی خود را شکل دهیم.

خودشناسی عبارت است از آگاهی لحظه به لحظه فرد نسبت به حالات روانشناختی و توان تمایز نهادن و تحلیل محتوای تجارب کنونی و نیز پردازش شناختی فعال دربارهی خود و معطوف به رویدادهای گذشته است که نتیجه آن ایجاد دید وسیعتر برای هدایت رفتار و تشکیل طرحوارههای فردی پیچیده تر و کامل تر است . برای خودشناسی آثار مختلفی بیان شده است و انگیزههای گوناگونی خودشناسی را اقتضاء میکند.

یکی از عواملی که خودشناسی را موجه میسازد، متعلق این شناخت است. »خود« به عنوان چیزی که در » خودشناسی« شناخته میشود، محبوبترین چیز در نزد ماست. انسان خود را در بهترین و کاملترین شکل میخواهد؛ یعنی دوست دارد هر کمالی را در خود تحقق بخشد و هرگاه کمالی از کمالات ممکن برای خود را در خود نامحقق یابد، از وضع موجود خود ناراضی میشود و در صدد تکمیل وجود خویش بر میآید.کمال واهیِخ پایانناپذیر انسان، در عین احساس نقص و نیازمندی است. پس انسان بر خود لازم میبیند که کمال ممکن برای خویش را بشناسد تا بتواند در جهت آن گام بردارد و کمالاتی نایافتنی را طلب نکند و به چیزی کمتر از آنچه برای او ممکن است رضا ندهد. شناخت کمال نهاییِ خود فرع شناخت خود است.

برای رسیدن به کمال، علاوه بر شناخت مقصد، باید مسیر، مرکب و سرعت را هم شناخت. شناخت مسیر، مرکب و سرعت متناسب با هر موجود، بر شناخت آن موجود متوقف است. اگر تواناییها و ظرفیتهای خود را نشناسیم، ممکن است گام در مسیر سنگلاخ و دشواری بگذاریم و یا با سرعتی بیش از توان خود حرکت کنیم و یا از ابزارها و نیروهایی کمک بگیریم که تناسبی با وضعیت ما و مقصد ما نداشته باشد. خودشناسی و شناخت کمال و زیباییها و جذابیتهای مقصد نهایی انسان، انگیزه استکمال را در او تقویت میکند. این نکته را میتوان یکی از انگیزههای توصیه به خودشناسی از سوی کسانی که خودشناسی کردهاند دانست.

متن اصلی مقاله

روش:

جهت تجزیه و تحلیل دادها از نرم افزار کامپیوتر - SPSS - نسخه 24 استفاده خواهد شد. در تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری زیر استفاده خواهد شد:

1 استفاده از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی و درصد فراوانی برای توصیف جمعیت شناختی پژوهش و استفاده از میانگین و انحراف معیار برای توصیف متغیرهای پژوهش؛

-2 استفاده از ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه فرضیه های پژوهش؛

-3 استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده ها؛

-4 استفاده از رگرسیون چند متغیره به روش برای محاسبه فرضیه اصلی پژوهش؛

-5 استفاده از روش آلفای کرونباخ جهت محاسبه ضرایب پایایی پرسشنامه ها.

شرکت کنندگان در پژوهش:

جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر در مدارس متوسطه غیرانتفایی منطقه سه تهران بوده است. این جامعه مشتمل است بر 479 نفر که در سه پایه دوره متوسطه مشغول به تحصیل می باشند. تعداد نمونه های پژوهش معادل 214 نفر توسط جدول مورگان برآورده شده است که از طریق روش نمونه گیری مرحله ای – تصادفی از میان مدارس مذکور انتخاب شده اند. 

پرسشنامه خویشتن شناسی:

مفهوم “ خویشتن “ از احساساتی ناشی میشود که از تماس با دیگران و ارزیابی های انعکاس یافته یا ادراک شده به وسیله کودک به دست آمده است. مثل اینکه چگونه دیگران وی را ارزش گذاری و ارزیابی می کنند.پرسشنامه خویشتن شناسی توسط دیوید وتن و کیم کامرون - 1991 - ساخته شده است که از 11 گویه و 2 خرده مقیاس خودگشودگی و استقبال از بازخور دیگران 5 - سوال - و آگاهی از ارزشها، سبک شناسی، جهت یابی تغییر و روابط متقابل شخصی 6 - سوال - تشکیل شده است که به منظور شناختن خود بکار می رود. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 6 نقطه ای می باشد که برای گزینه های کاملاً» مخالفم«، »مخالفم«، »کمی مخالفم«، »کمی موافقم«، »موافقم« و کاملاً» موافقم« به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4، 5 و 6 در نظر گرفته می شود.

پرسشنامه ارزش تکلیف

برای اندازهگیری میزان ارزش تکلیف دانشآموزان می توان از خرده مقیاس ارزش تکلیف پینتریج، اسمیت، گارسیا و مکیچی در سال 1991 استفاده کرد. این خرده مقیاس دارای 6 گویه میباشد که در طیف پنج لیکرتی از - 1کاملاً غلط - تا - 5کاملاً درست - تنظیم شده است. نمونهای از مادههای آن عبارت است از: »فکر میکنم یادگیری مطالب درسی مفید باشد.« نمونهای از مادههای آن عبارت است از: »فکر میکنم یادگیری مطالب درسی مفید باشد.« کمترین نمره برای این خرده مقیاس 6 و بیشترین نمره 30 میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید