بخشی از مقاله

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش رابطهی انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای کارمندان بانکهای شهرستان سمنان در سال 94 می باشد.

روش: روش پژوهش توصیفی B همبستگی می باشد. جامعهی آماری شامل کلیهی کارمندان بانکهای شهرستان سمنان می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 100نفر کارمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش را تکمیل نمودند. ابزار پژوهش شامل دو مقیاس: اخلاق حرفهای و انگیزش شغلی می باشد.

یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که بین انگیزش شغلی و اخلاق حرفهای رابطهی معناداری وجود دارد. بین اخلاق حرفهای کارکنان زن ومرد تفاوت معناداری وجود ندارد. بین اخلاق حرفهای و سن کارکنان تفاوت معناداری وجود ندارد.

واژگان کلیدی: انگیزش شغلی B اخلاق حرفه ای B کارمندان بانک

مقدمه:

انگیزش یکی از پیچیده ترین موضوعات در رفتار سازمانی است که نویسندگان مدیریت تعاریف مختلفی از آن به عمل آورده اند. انگیزش عبارت است از مجموعه ای از نیروها که موجب میشود فرد به روشهای خاصی رفتار کند. فرایند تحرک و پشتیبانی از رفتار هدف مدار را انگیزش میگویند ؛انگیزش افراد وابسته به شدت انگیزانندههاست - مقیمی،. - 1377دو سازه مهم روانشناختی که نقش برجستهای در افزایش اثربخشی فرد و سازمان دارند، انگیزش شغلی و اشتیاق شغلی است. یکی از مهمترین متغیرهای پیش بینی نگرشهای مثبت شغلی و نیز عملکرد مطلوب فردی و سازمانی، انگیزش شغلی است. انگیزش شغلی مجموعهای از نیروهای اثربخشی است که از درون و ورای وجود شخص سرچشمه میگیرد تا آغازگر رفتار مربوط به کار باشد و شکل، جهت، شدت و مداومت آن را تعیین میکند . - پیندر 1998 ؛ به نقل از ارشدی، . - 1386

براساس نظریه خودتعیین کنندگی که اولین بار توسط دسی و رایان - 1985 - مطرح شده است، انگیزش انسان مبتنی بر نیازهای روانشناختی بنیادی خودمختاری ، شایستگی و احساس تعلق است.اخلاق را مجموعهای از صفات روحی و باطنی انسان تعریف کردهاند که به صورت اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می شود، بروز ظاهری پیدا میکند. استمرار یک نوع رفتار دلیل بر آن است که این رفتار ریشه درونی و باطنی در عمق جان و روح فرد دارد که آن ریشه را خلق و اخلاق می نامند. واژه حرفه کاربردهای فراوان دارد و عامترین کاربرد آن به معنای پیشه، شغل و کسب و کار است - دهخدا - . حرفهای کسی است که توانمندی خود را در پاییندی به قانون و نظام مندی حرفه می-داند، میسازد، تقویت میکند و حفظ میکند. او خودشناسی، خودسازی و خود باوری را لازمه حرفه-ای شدن وحرفهای ماندن می داند - قراملکی، - 1389 و به محیط حرفهای آموزش احترام میگذارد.

- سنت، - 2006 در حوزه ی سازمانی ، بحث اخلاق بیانگر تقابل بین عملکرد اقتصادی - درآمد ها،هزینهها، سود - و عملکرد اجتماعی - تعاملات سازمان در داخل و خاج نسبت به دیگران می باشد. - هسمرال تی.ترجمه اعرابی و ایزدی،. - 1382 منظور از اخلاق حرفه ای در این پژوهش کاربرد رابطه ی آن با انگیزش شغلی در کسب و کار بانکها در شهرستان سمنان می باشد. بانک ها از جمله موسساتیهستند که وجود انگیزش شغلی و به تبع آن اخلاق حرفه ای در آن بسیار لازم و ضروری می باشد. در صورتی که روسا وکارمندان بانک از انگیزش و اشتیاق شغلی بالایی برخوردار باشند سبب افزایشاعتماد متقابل بین مشتری وبانک، و افزایش کارایی و بازدهی بالاتر و بیشتر، بانکها و همچنین رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

مبانی نظری:

اخلاق در لغت جمع واژهی خلق و به معنی خوبیهاست، ازاینرو به دانش بررسی و ارزشگذاری بر خوبیها و رفتارهای آدمی علم اخلاق گفته می شود. - فرهود،. - 1386اخلاق حرفهای مجموعهای از اصول و معیار و سلوک بشری است که رفتار افراد و گروههارا تعیین می کند. درحقیقت، اخلاق حرفهای یک فرآیند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که چه ارزشهایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود. آنچه از این تعریف دریافت می شود این است که اخلاق حرفهای- یا موارد نقض آن- بخشی از اصول، معیارها و تکالیف مطرح در اخلاق است که مصادیق آن در یک حرفه معنا دارد. - شیر محمدی،اصغری زاده.. - 1389

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید