بخشی از مقاله

چکیده

در جامعه ایران شمار کاربران اینترنت رشد سریع و قابل توجهی داشته است - گذار گر،موسی پور، - 1383 به طوری که در سالهای اخیر بخش قابل توجهی از کشور به ویژه در شهرهای بزرگ به اینترنت دسترسی یافتند. با توجه به جامعه امروز تحول و اثرات آن برکنش جوانان به ویژه جوانان دانشگاهی مسئله مهمی است که باید کارشناسان بررسی و منافع و تبعات منفی آن در آینده نزدیک متوجه قرار دهند. استفاده مشکلزا از اینترنت در بین نوجوانان بیشتر از والدین آنها شیوع دارد.

موضوع مورد بررسی در این تحقیق مشخص نمودن رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سبک هویتی دانشجویان میباشد. جامعه آماری در این پژوهش را دختران دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی رده سنی 19الی 23 سال تشکیل میدهد که بیشترین تعداد این افراد را افراد 22سال تشکیل میدهند. حجم نمونه این پژوهش 120 نفر از دانشجویان می باشند که به طور تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه نخست وابستگی به اینترنت یانگ و پرسشنامه دیگر در زمینهی سبک های هویت است. در این تحقیق رابطه معناداری بین مولفههای مربوط به اعتیاد اینترنت و سبک هویت دانشجویان مشاهده نشد.

مقدمه

رسانه های نوین اطلاعاتی و در رأس آن اینترنت موجب نوسازی فرایند های اجتماعی است. این تکنولوژی تمامی جنبه های زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است - جهانگرد،1384،ص. - 3 بیل گیتس معتقد است تحت تأثیر فضاهای مجازی جدید که درآن تلویزیون و کامپوترها یک شبکه ی جهانی هوشمند جهانی مرتبط هستند. عناصر رفتاری انسان ها شکل خواهند گرفت و این شبکه ها ستون فقرات ساختار اجتماعی مارا تشکیل میدهند.

فرهنگ مجاز واقعی تاحد واقعیت مجازی مورد قبول واقع می شود که استفاده مناسب از آن برای بالا بردن سطح دانشمان نیروی نهفته زیادی دارد. استفاده نادرست ممکن است زیان های زیادی به همراه داشته باشند - همان،ص - 9 خصوصأ برای نسلی که در مقایسه بانسل قبل، بامحرک های فراوان مواجهه است. - عطاران،1383،ص. - 198 ایران از جوان ترین کشور های دنیا است. شناخت مقوله جوانی بیش از پیش با تأثیرات تکنولوژیکی عصر جدید به ویژه با راه اندازی شبکه جهانی اینترنت آمیخته است، جوانان خود عاملین فعال و دخالت گر در محیط پیرامون خود هستند.

آنان از شرایط پیرامون خود تفسیری دارند و بر مبنای دریافت و تفسیرخود کنش های شان را شکل می دهند. هیچ کس بیش از خود آنها از معنای کنش و رمزورموز آنها آگاه نیست. تکنولوژی های جدید در حالی که موجب فراهم آمدن افزایش آگاهی های انجام شده، درداخل این محیط های ارتباطی،کنش اجتماعی معاصر مثل یک شبکه در حال گسترش با پوشش جهان شرح داده می شود. لذا با توجه به جامعه امروز تحول و اثرات آن برکنش جوانان به ویژه جوانان دانشگاهی مسئله مهمی است که باید کارشناسان بررسی و فواید و تبعات منفی آن درآینده متوجه قرار دهد.

استفاده مشکل زا از اینترنت در بین نوجوانان بیشتر از والدین آنها شیوع دارد. افراد بزرگسال به احتمال زیاد کمتر مبتلا می شوند، حدود11درصد از افراد بالای 50 سال از اینترنت استفاده می کنند که این افراد وقتی بخواهند استفاده از اینترنت را کنترل نمایند، با ناراحتی کمتری برخورد می کنند. در ارتباط با مقوله اینترنت ودسترسی به شبکه جهانی، تکنولوژی این ارتباط همان طور که می تواند مفید واقع شود و زمینه را برای گسترش تعاملات فراهم آورد، استفاده بیش ازحد آن می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید