بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به اینترنت و عملکرد خانواده در بین دانش آموزان پایه دوم و سوم هنرستان های دخترانه ناحیه 3 شهر اصفهان به انجام رسیده است.روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است و به دلیل اینکه به دنبال تعیین روابط میان متغیرها می باشد از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 545 نفر از دانش آموزان هنرستان های دخترانه ی ناحیه 3 اصفهان می باشد که تعداد تعداد 225 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه شده اند.

برای گردآوری داده های کمی از پرسشنامه استفاده شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS20 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که 59/1 درصد پاسخ دهندگان در هفته کمتر از 5 ساعت می کنند و 11/6 درصد بیش از 20 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می کنند و بیشترین سطح دسترسی به این فنآوری با 36/6 به استفاده در منزل اختصاص یافته است . آزمون ضریب همبستگی بین این دو متغیر نشان می دهد که با افزایش عملکرد خانواده میزان اعتیاد به اینترنت نیز کاهش می یابد .

مقدمه:

اینترنت نام شبکه ای است که در آن میلیون ها کامپیوتر از سراسر جهان به هم متصل شده اند. این کامپیوترها یا برای شرکت های بزرگ می باشند که تنها برنامه نویسان قادر به ارتباط با آنها هستند یا اینکه از جمله کامپیوترهایی هستند که در خانه مورد استفاده قرار می گیرند - موسوی، 1388، . - 42 اینترنت بزرگترین و عمومی ترین شبکه ای است که از ارتباط و اتصال هزاران شبکه و رایانه از طریق قرار داد تی سی پی بوجود آمده است.

اینترنت از اتصال و ارتباط بین شبکه ها و رایانه ها با یکدیگر از طریق خطوط مخابراتی نظیر تلفن، آنتن های ماهواه ای، کابل های فیبر نوری و ... حاصل می شود. اینترنت بزرگترین شبکه ای است که بدون مدیریت مرکزی خدمات گوناگون خود را ارئه می دهد و بطور خلاصه اینترنت مادر همه شبکه هاست - ابراهیمی، 1380، . - 26 امروزه نقش اینترنت به عنوان یک ابزار کارآمد و موثر در ایجاد و تسهیل ارتباطات و وسیله ای برای دستیابی سریع به منابع مختلف بر کسی پوشیده نیست.

در واقع انسان که همواره در طول تاریخ سعی کرده است با تلاش و خلاقیت به امکانات و رفاه بیشتری دست یابد، امروزه سرخوش از برخورداری از اینترنت خود را به عنوان یک شهروند دهکده ی جهانی به حساب می آورد. این در حالی است که اینترنت نیز مانند بسیاری از محصولات قبلی ساخت دست بشر، اگر چه تا حدودی مشکلات وی را حل کرده و رفاه نسبی برای او به ارمغان آورده است، ولی منشأ مشکلات و ناراحتی های جدیدی نیز شده است. - آتش پور، جلالی، 1384، . - 55

امروزه ارتباطات از خلال رایانه و اینترنت، بخشی از واقعیت زندگی است. شاید بتوان گفت در دنیای امروز اینترنت و رایانه اثربخش ترین ابزار ارتباطی به حساب می آیند. فناوری اینترنت و رایانه در تمام حوزه های علمی، تجاری، تعلیم وتربیت، فرهنگ، سیاست وغیره تأثیرگذار بوده است. بنابراین تقاضای فزاینده به فناوری اینترنت برای بسیاری از افراد با مشکلات عمده ی بهداشتی روانی و روابط اجتماعی سالم همراه است.

درسال های اخیر، اینترنت به شدت مورد توجه اقشار مختلف مردم بخصوص دانش آموزان و دانشجویان قرار گرفته و جذابیت آن باعث شده است تا استفاده کننده گان ساعت ها وقت خود را در کنار رایانه صرف کنند - بهادری و همکاران، 1390 ،. - 7 اینترنت و خدمات مبتنی بر آن دارای جذابیت ها و کاربردهایی است که گروه های سنی مختلف را مجذوب خود کرده است.این فنآوری در کمترین زمان ممکن به یکی از محبوب ترین و در دسترس ترین رسانه های اطلاعاتی و ارتباطی در جهان تبدیل شد به گونه ایکه امروزه به عنوان یکی از ضروری ترین ابزارهای زندگی بشر قلمداد می شود.دنیای اینترنت دنیای جذابی است و به همین دلیل نیز روزانه بر تعداد کاربران آن در سطح جهان افزوده می شود.

اگر در سالیان نه چندان دور اینترنت رسانه ای تجملاتی به شمار می رفت و فقط تعداد کمی در جهان به آن دسترسی داشتند، در حال حاضر این وضعیت کاملا تغییر یافته و شمار بسیاری از شهروندان جامعه جهانی از این فنآوری بهره مند هستند.صرف نظر از دیدگاه های مثبت و منفی که نسبت به این فنآوری وجود دارد، باید پذیرفت که اینترنت جزیی از زندگی انسان امروزی است و گریزی از آن وجود ندارد اما می توان از آن همانند سایر پدیده هایی که پیرامون ما هستند استفاده درست و نادرست داشته باشیم.هدف این مقاله نیز آگاهی از میزان استفاده دانش آموزان و همچنین رابطه بین اعتیاد به اینترنت وعملکرد خانواده در بین دانش آموزان پایه دوم و سوم هنرستان های دخترانه ناحیه 3 اصفهان می باشد.

ادبیات پژوهش:

در دهه های اخیر میزان استفاده از اینترنت چند برابر شده است. تعداد کاربران اینترنت در دنیا در حال افزایش است. بطوری که اینترنت به یکی از ضروریات زندگی تبدیل شده است. تحقیقات سازمان ملی جوانان نشان می دهد تعداد کاربران اینترنت در ایران با رشدی حدود %90 از 1/7 میلیون نفر با ضریب نفوذ 5/2 درصد در سال 1380 به 2/3 میلیون نفر در پایان سال 1381 افزایش یافته است و پیش بینی می شود در ایران تعداد کاربران اینترنت در مدارس و دانشگاه ها در روز به 15 میلیون نفر برسد بر اساس این آمار بیش از %35 استفاده کنندگان از اینترنت را قشر جوان تشکیل می دهند و میانگین وقت صرف شده برای استفاده از اینترنت 52 دقیقه در هفته است که این رقم برای سنین 21 تا 24 سال در کشور به 57 دقیقه می رسد.

همچنین براساس آخرین آمار به دست آمده در مرکز متما، 5 استان تهران، اصفهان، تبریز، یزد و شیراز از حیث ضریب نفوذ اینترنت بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده اند و 40 درصد کاربران اینترنت در ایران را نیز گروه سنی 20 تا 29 سال، 30 درصد را گروه سنی 30 تا 44 سال، 15 درصد کاربران را گروه سنی 45 تا 59 سال، 10 درصد کاربران را گروه سنی 10 تا 19 سال ، 3 درصد را گروه سنی 1 تا 10 سال و 2 درصد را گروه سنی بالای 60 درصد تشکیل می دهند .    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید