بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اینترنت با احساس تنهایی دانشجویان می باشد . پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد - 15-30 - شهراهواز درسال 1393 می باشد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی است.روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات نظری و مطالعات میدانی انجام شده و ابزار سنجش پژوهش با استفاده از آزمون اعتیاد به اینترنت - LAT - ، پرسشنامه پرسشنامه احساس تنهایی - - UCALA، رابطه اعتیاد وسلامت روانی و اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی کلیه دانشجویان با اندازه سازمان آموزشی، جنس، و مقطع تحصیلی آنها آزموده شد.نتایج تحقیق نشان می دهد بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت که بین اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی در جوانان پسر و دختر شهر اهواز رابطه وجود دارد و این رابطه معنی دار ا ست لذا فرض صفر رد و فرض تحقیق تأیید می شود.

مقدمه

گلدبرگ1 برای اولین بار از اصطلاح اختلال اعتیاد به اینترنت، برای معرفی و شناسایی خصوصیات افرادی که به دنبال استفاده از اینترنت مشکلاتی را نشان می دهند، استفاده کرد. واین اختلال را چنین تعریف کرده است: نوعی استفاده از اینترنت که بتواند مشکلات روانشناختی، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند. رایج ترین اصطلاح - - اعتیاد به اینترنت - - این است که نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت ایجاد می کند. گلدبرگ - - 1996 اختلال اعتیاد به اینترنت را نوعی اختلال رفتاری که به عنوان مکانیسم مواجهه مورد استفاده قرار می گیرد و از معیارهای وابستگی به مواد - - 1995 DSM-IV گرفته شده است می داند . - کاپلان و سادوک2، . - 2003 احساس تنهایی:نشانهی آزاردهندهی ای است که هدف آن ترغیب ما به برقراری ارتباط است.

انزوای اجتماعی، انزوای احساسی، تاثیر منفی یا عواطف و انزوای خانوادگی - کنت کرامر3،. - 1999در تحقیقی کونیمورا - 2000 - نشان داد : ارتباط مثبت و معنیداری میان روان رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت و همچنین ارتباط منفی و معنیداری نیز میان برونگرایی و اعتیاد به اینترنت وجود داشت. در پزوهشی دیگر - 2007 - مشخص شد که ارتباط معناداری بین جنس و عدم تحمل با اعتیاد به اینترنت وجود دارد. این ارتباط در پسران نوجوان بالاتر بود. در مطالعهای که در سال - 2009 - زبرالسکی4 نشان داد که اعتیاد به اینترنت در بچههای کوچکتر خیلی شایعتر بود.

بخصوص در آنهایی که خواهر و برادری ندارند . همچنین افراد معتاد به اینترنت نسبت به بقیه عصبیبر و مضطربند . در مطالعهای که در سال - - 2009توسط تیسای5 نشان داد ارتباط معنیداری بین اعتیاد به اینترنت با جنسیت مرد و سبک شخصیتی درونگرایی یافت نشد. محمدی - - 1389 در تحقیقی نشان داد عدم وجود رابطه معنی دار بین اعتیاد به اینترنت و سرمایه اجتماعی بوده است. علاوه بر این بین متغیرهای سن، رشته تحصیلی و اعتیاد به اینترنت نیز رابطه معنی داری مشاهده نشده، اما بین اعتیاد به اینترنت و جنسیت این رابطه معنی دار بوده است.

سلطانی - 1398 - در تحقیقی که این نتایج رسیده اند :مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بوده و متغیر نهفته هویت به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی اثرگذار بوده است. هویت و هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی اثرگذار بوده اند. همچنین در آن الگو، تمام وزن های رگرسیونی از نظر آماری در سطح /05 معنی دار بوده اند. بنابراین هویت بر اعتیاد اینترنتی اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد.

نتایج همچنین اثر مستقیم هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی را نشان داده است. در پژوهشی نیک پور و سلیمی و جوکار - - 1388 نشان داد که ادراک حمایت اجتماعی به طور مستقیم پیش بینی کننده منفی ضعیفی برای استفاده از اینترنت است. همچنین احساس تنهایی خانوادگی و اجتماعی، نقش واسطه ای بین ادراک حمایت اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت دارند. نکته جالب توجه اینکه احساس تنهایی خانوادگی میزان استفاده از اینترنت را به گونه مثبت و احساس تنهایی اجتماعی میزان استفاده از اینترنت را به گونه منفی پیش بینی می کرد. نتایج پژوهش، موید نقش واسطه گری احساس تنهایی خانوادگی و اجتماعی در پیوند حمایت اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت بوده است. در مجموع یافته ها اهمیت نقش حمایت اجتماعی و احساس تنهایی را در میزان استفاده از اینترنت نشان داده است

جامعه آماری جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد - 15-30 - شهرستان اهواز درسال 1393 می باشد نمونه آماری و روش نمونه گیری با توجه به اینکه ما کل جامعه را 100 نفر برآورد کردیم که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده گردید. به این صورت که با مراجعه دانشگاه آزاد و به کسانی که از اینترنت استفاده می کردند و تمایل به همکاری داشتند پرسشنامه ها داده شد تا تکمیل نمیاند.

ابزارهای اندازه گیری

پرسشنامه اعتیاد به اینترنت - - LAT

آزمون اعتیاد به روشی قلبل اطمینان و معتبر برای اندازه گیری اعتیاد به استفاده از اینترنت است. این پرسشنامه شامل 20 ماده می باشد و برای سنجش میزان وابستگی افراد به کار با اینترنت یا کامپیوتر و به وسیله دکتر کیمبرلی یانگ تهیه شده است. پاسخ های آن در یک پیوستار پنج درجه ای » بندرت«، » گاهی اوقات«، »اغلب«،» بیشتر اوقات« و » همیشه« قرار گرفته است که درجه اعتیاد خفیف، متوسط و شدید به اینترنت را اندازه گیری می کند. پایین ترین نمره دریافتی 20 و بالاترین امتیاز 100 است. در تحقیق حاضر، ضرایب پایایی پرسش نامه اعتیاد به اینترنت با استفاده از روش آلفای کرونباخ و تنصیف محاسبه گردید که به ترتیب برابر با 0/97 و 0/97 می باشد که بیانگر ضرایب پایایی مطلوب پرسش نامه است.

برای تعیین اعتبار پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، این پرسشنامه را با پرسشنامه اعتیاد دیویس همبسته کردیم که ضریب همبستگی 0/82 محاسبه شد که نشان دهنده اعتبار بسیار مطلوب آزمون است. پرسشنامه تنهایی - - UCLA این مقیاس توسط دان راسل اپیلانو و کارولین ای کاترونا - - 1980 ساخته شد. این مقیاس تجدید نظر شده با توجه به مقیاس اصلی UCLA توسط شکر کن و میردریکون - - 1387 ترجمه و پس از یک اجرای مقدماتی و اصلاحات به کار گرفته شد. این مقیاس دارای 20 ماده است که نمره فرد حاصل جمع نمرات 20 ماده می باشد. نمره گذاری این شاخص شامل عبارات توصیفی است و به این صورت که ماده های شماره 20-19-16-15-10-9-6-5-4-1 به صورت معکوس نمره گذاری می شوند.

درمطالعه دریکوند - - 1387 همبستگی مقیاس های جدید و مقیاس اصلی %91 گزارش شد که اعتبار بالای این مقیاس جدید را نشان می دهد همبستگی بین مقیاس تجدید نظر شده و شدت زمانی که فرد هر روز به تنهایی سپری می گرد - - r=0/41 و تعداد دفعاتی که آنها به تنهایی شام خورده بودند - - r=/044 بود همچنین با توجه به ارتباط معناداری که مقیاس اصلی با اضطراب و افسردگی داشت، برروی آزمودنی ها به اجرا درآمد،همبستگی های اساس بین نمرات احساس تنهایی و سیاهه افسردگی بک - ./4 تا - ./5 براگ - - 1979 و آرمون کوپر اسمیت یافت شده است وبه صورت مفهومی معقول به نظر می رشد که تنهایی با افسردگی و عزت نفس پایین همراه باشد این گونه یافته ها اعتبار مقیاس تجدید نظر شده UCLA را حمایت می کند.

لتیشا و همکاران - - 1980 برای ارزیابی پایایی UCLA این مقیاس را بر ریو 237 دانشجو - 107 مرد، 113 زن - اجرا کردند این مقیاس جدید دارای پایایی ./94 بود و با مقیاس اصلی که دارای پایایی ./96 می باشد قابل مقایسه است. در تحقیقی میردریکوند - - 1387 پایایی احساس تنهایی نیز با دورروش آلفای کرونباخ و تنصیف محاسبه گردید که به ترتیب برای ./77 و ./ 72 می باشد که بیانگر ضرایب قابل قبول پرسشنامه یاد شده می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید