بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این پژوهش بررسی رابطه عتیاد به اینترنت و سبکهای هویتی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهواز در سال تحصیلی 1393-94 بود. به همین منظور 365 نفر با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحله ای خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ - - IAT،پرسشنامه سبکهای هویت یبرزونسکی - - ISI-6G،پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور که به منظور تجزیه تحلیل از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون استفاده شد.

نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در سطح معناداری - p<0/05 - نشان داد که میان اعتیاد به اینترنت و مؤلفههای سبکهای هویتی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهواز رابطه معنیداری مشاهده میشود همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که اعتیاد به اینترنت و سبک هویتی تعهد بیشترین پیشبینی کننده برای عملکرد تحصیلی میباشد.

مقدمه

از آنجایی که دانش آموزان در دست یابی به اهداف نظام آموزشی نقش و جایگاه ویژه ای دارند توجه به این قشر از جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این وجود از کل دانش آموزانی که وارد سیستم آموزش و پرورش می شوند، تعداد کمی از آنها می توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و در این عرصه موفق گردند و به اصطلاح عملکرد تحصیلی خوبی از خود نشان دهند. بنابراین شناخت ابعاد مختلف پیشرفت تحصیلی و متغیرهای مرتبط با آن از اهداف مهم نظام آموزشی کشور می باشد.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دوره نوجوانی تا حد زیادی با هویت یابی آنها مرتبط می باشد . امروزه با پیشرفت عصر ارتباطات، اینترنت بخش عمده ای از زندگی افراد را به خود اختصاص داده است به همین دلیل نحوه استفاده از اینترنت و ساعات مشغولیت با آن ممکن است انگیزش تحصیلی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اهمیت اعتیاد به اینترنت و سبکهای هویتی و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و سبکهای هویتی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهواز میباشد.

روش :

جامعه آماری در این بررسی شامل 4560 دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر اهواز است که در سال تحصیلی -94 - - 93 مشغول به تحصیل می باشند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 365 نفر می باشد که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و همچنین دانشآموزان به روش چند مرحلهای خوشهایی انتخاب شدهاند.

پایایی و اعتبار:

این پرسشنامه استاندارد است و پایایی آن در مطالعات قبلی با آلفای کرونباخ % 90 گزارش شده است. نسخه فارسی این مقیاس در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته و پایایی آن را با آلفای کرونباخ0/81 و قاسم زاده با آلفای کرونباخ 0/88 تایید کرده اند - به نقل از بحری و همکاران،. - 1390 میزان اعتبار این پرسشنامه در مطالعات مختلف بر روی نمونه های متفاوت تعیین گردیده که حاکی از اعتبار بالای آن در ابعاد مختلف می باشد. در آخرین اجرای این آزمون بر روی دانشجویان آلفای کلی پرسشنامه 0/80 بوده است - سراج زاده، . - 1392در تحقیق حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه بررسی اعتیاد به اینترنت با استفاده ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون، محاسبه شد که مقدار آن برابر با0/80، که بیانگر ضرایب پایایی قابل قبول پرسشنامه یاد شده می باشد.

پرسشنامه سبکهای هویتی برزونسکی - : - ISI-6G معرفی پرسشنامه سبک هویت - SIS -

پرسشنامه سبک هویت - برزونسکی، - 1992 یک مقیاس 40سوالی است که 11 سوال آن مربوط به مقیاس اطلاعاتی 9 سوال آن مربوط به مقیاس هنجاری و10 سوال آن مربوط به مقیاس سردرگم یا اجتنابی و10 سوال دیگر مربوط به مقیاس تعهد است که برای تحلیل ثانویه استفاده می شود و یک سبک هویتی محسوب نمی شود. پاسخ آزمودنی ها به سوالات به شکل طیف لیکرت درجه5 ای می باشد که شامل کاملاً مخالف1=تا کاملاً موافق5= می باشد.

بروزنسکی - - 1992 پایایی درونی - ضریب آلفا - مقیاس اطلاعاتی را = 0/62آلفا مقیاس هنجاری =0/66آلفا و مقیاس سردرگم را=0/73آلفا گزارش کرده است. درمطالعه وایت وهمکاران - - 1998 ضرایب آلفا برای مقیاس سردرگم یا اجتنابی - فرم-= G6 0/87 ISIآلفا و فرمISI اصلی 0/77 =آلفا - بیشتر از مقیاس هنجاری - فرم = 0/64 ISI– 6Gآلفا وفرم ISI اصلی =0/67آلفا - ومقیاس اطلاعاتی - فرم 0/59 ISI-6G =آلفا و فرم ISI اصلی = 0/64آلفا - گزارش شده است.

این ضرایب شبیه ضرایب گزارش شده توسط برزونسکی - 1992 - و وایت و جونز - - 1996 می باشد. برزونسکی و سالیوان - 1992 - دریافتند که مقیاس اطلاعاتی به دو عامل جداگانه تقسیم می شود که نشان دهنده سطح بالا و پایین تعهد است و نشان می دهد که نمره سبک اطلاعاتی یک متغیر سبک اطلاعاتی یک متغیر پیچیده است. بنابراین پایایی کمتر مقیاس اطلاعاتی تعجب ندارد. می توان تغییر تعهد را به منظور تفکیک افراد دارای تعهد زیاد و کم در مقیاس اطلاعات به کاربرد - برزونسکی و نای می یر - 1994 به طور مقیاس ISI-6G موازی مقیاس ISI اصلی است و با اندازه های ملاک گوناگون به شیوه های پیش بینی شده ارتباط دارد.

جهت سنجش اعتبار درونی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشانگر همسانی درونی زیرمقیاس سبک هویتی اطلاعاتی 0/82، سبک هویتی هنجاری 0/81 و سبک هویتی سردرگم 0/80 بود. در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه سبک های هویت نیز روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برای کل پرسشنامه برابر با 0/89 که بیانگر ضرایب پایایی مطلوب پرسشنامه یاد شده می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید