بخشی از مقاله

خلاصه

هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه بین تاکتیکهای بازاریابی و جذب مشتری در شهر گرگان بوده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بوده و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه سالنهای بدن سازی شهر گرگان میباشد که بیش از ده هزار نفر که 384 نفر نمونه کاری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای تحقیقی از پرسشنامه تاکتیک های بازاریابی و جذب مشتری استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین تاکتیکهای بازاریابی و جذب مشتری در باشگاههای بدن سازی شهر گرگان رابطه وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان داده که تاکتیکهای بازاریابی - نیروی انسانی و سیاست قیمت گذاری - با جذب مشتری در سالنهای بدن سازی شهر گرگان رابطه معناداری وجود دارد . یافته های تحقیق نشان داد که میتوان با استفاده از تاکتیکهای بازاریابی جذب مشتری بهتری در سالنهای ورزشی داشت.

کلمات کلیدی: جذب مشتری، تاکتیک های بازاریابی، نیروی انسانی و سیاست قیمت گذاری

مقدمه

امروزه بازاریابی برای سازمآن های غیر تجاری از جمله سازمآن های ورزشی به منزله روش و وسیلهای برای ارتباط با مردم است .[1] در بازار رقابتی امروز، حفظ مشتریان برای موفقیت هر کسب و کار، یک امر حیاتی است و از آنجا که حفظ مشتریان فعلی نسبت به جذب مشتریان جدید، سادهتر و کم هزینهتر است، توجه مؤثر به خواستههای مشتریان برای دریافت کالا و خدمات پس از فروش مناسب، نه تنها موجب حل مشکلات جاری میشود، بلکه شیوهای برای ایجاد رضایت و فداکاری در مشتریان است .[2] امروزه مدیران باشگاهها و اماکن ورزشی نیز که به این موضوع واقف هستند و از افزایش روزافزون مراجعهکنندگان به باشگاه های آگاهی دارند، برای ادامه حیات خود در دنیای پر رقابت امروز باید تمام تلاش خود را برای جذب مشتری بیشتر بهکار گیرند؛ البته باید بدانند که تنها جذب مشتری مهم نیست، بلکه حفظ مشتری مهمتر و البته سادهتر و کم هزینهتر خواهد بود.[3] امروزه بازاریابی و سودآوری، هدف اساسی اغلب شرکتها و سازمآن های دولتی و خصوصی در سراسر جهان است.

در این خصوص ترفندها و سیاستهای اجرای خاصی اعمال میشود تا هر شرکت یا واحد خدماتی یا تولیدی بتواند کالای خود را جذابتر و پرفروشتر نماید . [4 ] تلاش علم بازاریابی بر این است که شیوههای رفتار مصرف کننده را تحت تأثیر قرار دهد. این تلاشها برای سازمآن ها، مشتریان و جامعه تأثیرهایی را به همراه دارد. به کارگیری دانش رفتار مصرف کننده در جهت توسعه استراتژی و تاکتیک بازاریابی، نوعی هنر است. برای همین تحلیل تأثیرهای رفتار مصرفکننده بر استراتژیها و تاکتیک بازاریابی، گامی فراتر از یک علم است و نوعی هنر به شمار میآید. مصرف کنندگانصرفاً به دنبال خرید یک کالا نیستند، آن ها در عین حال میخواهند نیازهای خود را ارضا یا مسائل و مشکلاتشان را نیز حل کنند. یکی از دغدغههای اصلی جهت هر فروشگاهی در استفاده از تاکتیک های بازاریابی برای افزایش فروش و ارتباط درازمدت با مشتری، تأثیر این تاکتیکها برمشتری است. حتماً رابطه با تمام مشتریان ارزش حفظ کردن ندارد. برخی از مشتریان دیگر با رویکردهای شرکت همخوانی ندارند؛ زیرا طبیعت و ذات نیازها و رفتار مشتری تغییر یافته است ممکن است تجزیه وتحلیل ها نشان دهند بسیاری از روابط شرکت، با برخی از مشتریها سودمند نیست؛ زیرا هزینه حفظ این روابط بیش از درآمدی است که ایجاد میکند. لازم است فروشگاهها رتباًم سرمایه گذاری مشتریانش را ارزیابی کنند و خاتمه روابط ناموفق را در نظر بگیرند. هر شرکت یا سازمان و مجموعه یا باشگاه باید رویکرد تبلیغاتی و پیشبرد تبلیغاتی خود را برای دستیابی به انتظارات بخشهای مورد نظر و اجتناب از جذب مشتریهای نامناسب متمرکز نماید. [5] لذا این تحقیق با هدف رابطه بین تاکتیک های بازاریابی و جذب مشتری در باشگاه های بدن سازی شهر گرگان تدوین شده است.

روش شناسی تحقیق

این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی اجرا گردیده است. در این راستا رابطه بین تاکتیک های بازاریابی و جذب مشتری در باشگاه های بدن سازی شهر گرگان مورد توصیف و بررسی قرار گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را مشتریان مراجعه کننده به باشگاه های پرورش اندام شهر گرگان که حداقل شش ماه سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند تشکیل میدهند. لذا با توجه به آمار و اطلاعات ارائه شده از سازمان امور ورزش و جوانان شهر گرگان در سال 1394، بیش از ده هزار نفر در 50 باشگاه پرورش اندام مشغول به فعالیت میباشند.تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان در جامعه آماری بیش از ده هزار نفر، 384 نفر تعیین گردید که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی و در دسترس، نمونهها انتخاب شدند.

برای اندازه گیری تاکتیک های بازاریابی از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. این پرسشنامه دارای 25 سؤال بوده است. آزمودنی با خواندن هر عبارت، میزان هماهنگی یا عدم هماهنگی خود را با خصوصیات توصیف شده بر روی مقیاس 5 درجهای لیکرت ازبه5 یک - کاملاً موافقم و کاملاً مخالفم - انجام میشود. این پرسشنامه دارای سه بعد نیروی انسانی، مدیریت دانش و قیمت گذاری بوده است.  جهت بررسی و سنجش جذب مشتری از پرسشنامه جذب مشتری چانگ و همکاران 1 - 2012 - استفاده شد. این مقیاس دارای7 سؤال میباشد که براساس درجه بندی لیکرت ازکاملاً مخالفم - 1 - تا کاملا موافقم - 5 - تدوین شده است.جهت تعیین روایی صوری پرسشنامه و صحت و سقم سئوالات، پرسشنامه در بین 5 نفر از خبرگان و متخصصین ورزشی توزیع شد و پس از اطمینان از نتایج بدست آمده، پرسشنامه در جامعه آماری پژوهش توزیع شد.

به منظور اندازه گیری قابلیت پایایی، از روش آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم افزار spss20 استفاده گردیده است. بدین منظور بخش کوچکی از جامعه آماری 30 - نفر - انتخاب و پرسشنامهها به شکل مطالعه مقدماتی در جامعه توزیع گردید؛ این مقدار بر اساس دادههای حاصل از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای تحقیق مطابق با جدول 2 گزارش شد که نشان دهنده آن است پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت پایایی لازم برخوردار میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید