بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد مختلف رهبری معنوی برای افزایش عملکرد شغلی اعضاء هیأت علمی در دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش پژوهش از نوع زمینه یابی بوده و جامعه آماری پژوهش را همه اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل می دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی، تعداد 65 نفر از اعضاء هیأت علمی انتخاب شدند.

برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه رهبری معنوی دانشگاه فرای و همکاران - 2005 - که این پرسشنامه توسط ضیایی و همکاران - 1387 - بازنگری شده است و از پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون - 1992 - نیز استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای گردآوریشده از آزمون همبستگی و تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای - ANP - استفاده شد.

یافتههای به دست-آمده نشان داد که بین ابعاد رهبری معنوی و عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی رابطه معنیداری وجود دارد و بعد »عضویت« در رتبه نخست و ابعاد »ایمان و معنویت به کار«، »چشمانداز«، »تعهد سازمانی«، »نوع دوستی« و »بازخورد« بهترتیب در ردههای دوم تا ششم مرتبط ترین ابعاد رهبری معنوی در بهبود عملکرد شغلی اعضاء هیأت علمی در خدمت-های آموزشی دانشگاهی قرار می گیرند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که رهبری معنوی و ارتقای آن در دانشگاه میتواند بر عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی تأثیرگذار باشد. بنابراین توصیه میشود تا با به کارگیری رهبری معنوی در دانشگاه-ها زمینهی بهبود و ارتقای عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی فراهم شود.

 مقدمه

امروزه ارتقای عملکرد شغلی1 یکی از مهمترین اهدافی است که مدیران سازمانها در پی آن هستند؛چرا که ارتقای بهرهوری را در جامعه فراهم ساخته است و باعث ارتقای اقتصاد ملی و همین طور ارتقای کیفیت خدمتها و تولید سازمانها خواهد شد  حیاتی ترین مسأله در هر سازمانی، عملکرد شغلی آن است. اهمیّت عملکرد شغلی، پژوهشگران را به پژوهش هر چه بیشتر درباره ی آن واداشته است

- شکرکن، نیسی، نعامی، و مهرابی زاده هنرمند،. - 1380 عملکرد را ارزشهای کلی مورد انتظار سازمان از تکههای مجزای رفتاری تعریف میکنند که هر فرد در طول دورههای مشخص از زمان انجام م دهد. عملکرد شغلی درج ای از انجام وظایف محوله به فرد در شغل وی میباشد. عملکرد را فعالیتهایی تعریف کرد اندکه به طور معمول بخشی از شغل و فعالیتهای فرد است و باید آن را انجام دهد

مدیریت و ارزیابی و ارتقای عملکرد از وظایف مدیریت منابع انسانی است که به طور عمده بر سنجش آگاهانه و هدف-مند اعضای سازمان به منظور مساعدت، راهنمایی و تقویت و توسعه استعدادها و تواناییهای افراد برای اعتلای سازمان انجام میشود. در یک سازمان به منظور اعمال یک مدیریت، عملکرد کار-آمد و اثربخش، ناگزیر از ارزیابی عملکرد هستیم. از طرفی دستیابی به عملکرد مؤثر در هر مؤسسه اقتصادی مستلزم شناخت فعالیتها و چگونگی انجام عملیات آن است که تحقق آن از راه تجزیه و تحلیل جریان گردش دادهها و بررسی ساختار فعالیت و سبک مدیران مؤسسه امکانپذیر است

 از سوی دیگر سازمانها برای پاسخ به نیازهای محیطی و باقیماندن در محیط رقابتی نیاز به کارکنانی با انگیزه و مولد دارند؛ کارکنانی که با تمام وجود در راستای هدفهای سازمان فعالیت می کنند. امروزه به نظر میرسد، کارکنان در هر کجایی که فعالیت میکنند، چیزی فراتر از پاداشهای مادی در کار را جستجو می کنند. سازمانها با کارکنان رش یافته و بالندهای روبهرواند که در پی یافتن کاری با معنا، هدفمند و پرورش محیطهای کاری با چنین ویژگیهایی هستند. در واقع معنویت در کار، توصیفکننده تجربه کارکنانی است که کارشان ارضاکننده، با معنا و هدفدار است. همچنین تجربه معنویت در کار، با افزایش خلاقیت، صداقت، اعتماد و تعهد در کار همراه است .

در محیط رقابتی و پرتلاطم امروزی بیشتر سازمانها توجه خود را معطوف به رهبران سازمانی کردهاند و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرها بنیادی درون سازمان دارند؛ چرا که رهبری با ایجاد تغییر سروکار دارد. از این رو نیاز به رهبری، مقدستری به وجود آمده است که چهار عرصه اساسی ماهیت انسان؛ یعنی، جسم - فیزیکی - ، ذهن - تفکر منطقی - ،سرشت - عواطف و احساسها - و روح را در هم ادغام می کند .این نیاز منجر به ظهور رهبران معنوی شده است.

افراد در چنین سازمانهایی توانمند هستند و صلاحیت دستیابی به چشمانداز روشن سازمانی را به طور نمایانی دارند. بنابراین وجود رهبری معنوی در سازمانها، امری ضروری به نظر میرسد. در مجموعاهمیّ،ت و ضرورت معنویت در سازمان آنچنان است که میتواند برای سازمانها، انسانیت و برای اجتماع، فعالیت و برای محیط، مسئولیت را به ارمغان آورد در واقع، معنویت در محیط کار، یک روند در حال ظهور است که برای افراد مختلف معانی متفاوت دارد. رهبر معنوی با ویژگیهای منحصر به فرد خود، چشم اندازی از آینده سازمان ایجاد میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید