بخشی از مقاله

هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین درجه تحقق ابعاد فرآیند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیات علمی تربیت بدنی استان اصفهان، در سال تحصیلی از 1394-1395 است. سوالات تحقیقات با ابعاد فرآیند مدیریت دانش تبدیل - اجتماعی کردن، برون سازی، ترکیب، درونی سازی - مورد بررسی قرار گرفتند.

روش شناسی: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل 256 نفر از اعضای هیات علمی تربیت بدنی استان اصفهان . نمونه آماری این تحقیق ، 59 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه از فرایند تبدیل مدیریت دانش با 26 سؤال و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد با 28 سوال که، پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ استفاده شد به 0.87 و 0.89 بود.

نتایجه گیری :نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد وجود دارد. تفاوت معنی داری بین استفاده از تحقق اجزای مدیریت دانش از اعضای هیات علمی بر اساس سن، جنس، واحد آموزشی، و وضعیت اشتغال وجود دارد .

مقدمه

سازمان به طور مداوم تحت تاثیر محیط ، است. اگر یک سازمان بتواند عوامل محیطی خود را تشخیص و کنترل کند می تواند بهتر حفظ شود. امروزه، تحولات علمی و فناوری، محیط زیست بطور فزاینده و ناپایدار بر سازمانها اثر می گذارد. هم چنین عوامل محیطی زندگی سازمان را تهدید می کنند. در چنین شرایطی سازمان های موفق کسانی هستند که، در حالیکه با دستیابی به اگاهی و دانش از عوامل محیطی، رشد و پویایی خود رابهبود می بخشند وسبب بهبود در عملکرد آنها می شود.

یکی از راه های سازمان می تواند تحقق بخشیدن ان از طریق مدیریت دانش باشد. مدیریت دانش می گوید: مدیریت دانش، رسیدن به اهداف سازمان با استفاده بهینه از دانش و یا توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه معنوی - تجربه و دانش فردی نزد هر فرد - و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری است.

مدیریت دانش، راز موفقیت سازمانها در قرن 21 است. دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است. دانش به مجموعه اطلاعات، راه کار عملی مرتبط با آن، نتایج بهکارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسئولیتهای مختلف در ارتباط با آن گفته میشود . مفهوم سازمان یادگیرنده برای اولین بار توسط پیتر سنگه معرفی شد، او نه تنها تاثیری عظیم در زمینه مدیریت دانش ایجاد کرد ، بلکه یک پارادایم جدید برای نظریه مدیریت سازمانی ارائه کرد سازمان یادگیرنده سازمانی است ماهر و خلاق ، دانش را به چنگ می آورد و در سر تا سر سازمان انتقال می دهد ، رفتار خود را اصلاح می کند و از تجربه گذشته یاد می گیرد و این مهم از طریق ایجاد و بسط دانش و بینش جدید و مشترک تحصیل می گردد.

.[1] اصطلاح مدیریت دانش شامل تم های مختلف در جهان از مدیریت است. دلیل این نگرش انتقال و حرکت سیستم های اقتصادی و تولید به جوامع مبتنی بر دانش است. در این دانش، نگرش، همراه با منابع دیگر مانند زمین، کار، و سرمایه، مالکیت [16] است. در مدیریت دانش باید یک طرح مدیریتی یکپارچه که در اهداف استراتژیک متمرکز شده است، پیشرفت بر اساس فرآیندهای کسب و کارو کمک از فن آوری اطلاعات دیده شود .[3] مدیریت دانش، کشف و ترویج مالکیت دانش یک سازمان است، در دستیابی به بیشتر اهداف مربوط به سازمان نیازمند مدیریت دانش است که از انواع نهان و عیان مدیریتصورت گیرد. [4] فرآیند عملیاتی مدیریت دانش، مانند هر سیستم دیگری، شامل یک چرخه ورودی-خروجی می باشد ، که در شکل 1 نشان داده شده است.

خروجی

-    دانش پنهان شده درتولیدات و سرویس ها

-    منشا ذهنی

-    فهم نیاز به مشتری

مدیریت دانش به دنبال جمع آوری، فرم دهی ، حفظ و نگهداری و انتشار دانش است. فرآیند تبدیل دانش شامل چهار حالت است:

ورودی

-    دانش مرتبط با مبدا

-    سوابق

-    اطلاعات

ا. اجتماعی شدن - ضمنی به ضمنی - : جزء اول تبدیل دانش به اشتراک گذاری ایده ها: تعامل ،در طول پویایی تیم های کارآمد وجود دارد و در میان همکاران ایده هایی به اشتراک گذاشته می شود. در این حالت افراد در مورد آنچه برای آنها مهم است صحبت می کنند وتعامل بین افراد وجود دارد وافراد از ایده های دیگران استفاده می کنند.

ب. برون سازی - ضمنی به صریح و روشن - : ایده به واقعیت عملی ، تغییر میابد. استفاده از استعاره ها، تمثیل و حکایات، و ضرب المثل ها در میان نمونه های برجسته صریح و روشن به تعامل دانش ضمنی می انجامد. در یک پویایی تیم، استعاره و تمثیل و حکایات به مردم کمک می کند، تاکتیک ضمنی - به عنوان مثال تجربیات، ایده ها، و اعتقادات - ،صریح و روشن گردد ، و تصویر روشنی از ایده های افراد مصور می شود.

ج. ترکیب: در این حالت، دانش صریح است که در حال حاضر رد و بدل، منتشر، و مستند و در فرمت های مختلف دانش، و یا در جلسات و بخصوص جلسات گروه مورد بحث قرار می گیردند، پردازش می شود و سپس برای ایجاد دانش جدید طبقه بندی خواهد شد. در این حالت است که هدف صریح دانش ، می تواند به راحتی بیان ، مستند و یا منتقل می شود.

د. درونی سازی - صریح و روشن به ضمنی - : این به روند تبدیل دانش صریح به ضمنی اشاره می کند. این روش کمک می کند تا اعضای گروه تصورات خود را از مسائلی که نیاز به حل دارند را بیان کنند. بر این اساس، اعضا سعی مینند که ایده های خوبی را به کار بگیرند. درونی کردن این ایده ها در ایجاد درک و توسعه یک فرهنگ یادگیری - یادگیری از طریق عمل - موثر است. این عملکرد ،معمولا با دو معیار بهره وری و اثربخشی اندازه گیری می شود.

معیار اول به طرز درستی کارها از طریق صرفه جویی در منابع و امکانات و گرفتن بیشترین خروجی از حداقل داده انجام می دادند. ابزار دوم آنچه را که درست است و دستیابی به اهداف را نشان می دهند..[5] عملکرد راه انجام وظایف و تعهدات اختصاص داده شده است. به عبارت دیگر، آن رفتار مربوط به کاری که مردم نشان می دهد [6] است. - 1988 Dessler - از مهم ترین عوامل عملکرد سازمان ، رفتار، انگیزه فرد، تقویت مثبت، غنی سازی شغلی، روحیه ، ساختار سازمانی، روابط بین گروه، رهبری در سازمان، یادگیری و آموزش و پرورش، و بهبود سازمانی و تغییرسازمانی [7] می باشد.

مؤسسات آموزش عالی، به عنوان سازمان پایه ای دانش ، عمده تمرکز فعالیت های خود را به طور عمده در آموزش دارند و همچنین به عنوان سازمان های پایه ای، برای تولید و انتشار دانش می باشند. سازمان های آموزشی از طریق ترکیب مدیریت دانش با ارزش ها، استراتژی، و تجربه و استفاده درست وآگاهانه ازمدیریت دانش در این فرایند مهم ،می توانند در پیشرفت،اثربخشی و بهره وری دانشگاهها گامی موثر بردارند. به عنوان یک سازمان آموزشی، دانشگاه بسیاری از فعالیت های مربوط به دانش را انجام می دهد.

بنابراین، موقعیت مدیریت دانش در نظام آموزش عالی باید تصریح شده، پس از آن، با تئوری از اجزای اصلی مدیریت دانش، باید یک روند برای هماهنگی فعالیت های مربوط به فرآیندهای تولید و تبدیل دانش کار کند، و در این راه ارزش سرمایه های فکری برای حضور فعال و مستمر در جامعه انسانی به تصویر کشیده شود..[10] توجه به این که اعضای هیات علمی در میان عوامل موثر در اجرای برنامه های آموزشی، شناخت خود، دانش، و آگاهی در ابعاد آموزشی و پژوهشی می باید به عنوان اولویت های مقامات و تصمیم گیرندگان باشند،از این رو در این پژوهش، بر اساس مفروضات نظریه نوناکا، این سمت مدیریت دانش در دانشگاه های استان اصفهان و ارتباط آن با عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی تربیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید