بخشی از مقاله

چکیده 

هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شهر میناب بود. این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش شهر میناب بود  در این پژوهش جامعه آماری با نمونه آماری برابر است. ابزارگردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه رهبری اخلاقی - عمادیفر - و توانمندسازی کارکنان - اسپریتزر - بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان وکارشناسان سنجیده شده است. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای پرسشنامه رهبری اخلاقی ./88 ، توانمندسازی کارکنان ./79 و ارتباطات سازمانی اثربخش ./86 به دست آمد.

روش آماری برای تجزیه و تحلیل دادهها، آمار استنباطی - ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون - بوده است. به طور کلی نتایج بیانگر آن است که بین رهبری اخلاقی با توانمند سازی کارکنان و ارتباطات سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که مولفه های رهبری اخلاقی با توانمندسازی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، بین مولفه های ارتباطات، بجز مولفه استفاده از شبکه ارتباطات غیررسمی رابطه معنی داری وجود دارد. در نهایت، از بین مولفه های رهبری اخلاقی، اجازه ابراز عقاید مخالف بیشترین میزان همبستگی را با توانمندسازی دارد. ضمن اینکه، از بین مولفه های ارتباطات سازمانی، کنترل هیجانات، بیشترین میزان همبستگی را با توانمندسازی دارد.

کلیدواژهها: رهبری اخلاقی، توانمندسازی کارکنان، ارتباطات سازمانی، کارکنان آموزش و پرورش.

مقدمه

دنیای امروز دنیای سازمان هاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی محور رویکردها و فعالیت های سازمانی بوده و در اعتلای اهداف و آرمان سازمان نقش اساسی ایفا می کنند. توانمندسازی کارکنان یکی ازتکنیکهای موثربرای افزایش بهره وری کارکنان واستفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها درراستای اهداف سازمانی است - میرکمالی و کرمی، . - 1394توانمندسازی فرایندی است که در آن از طریق توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و تیمها به بهبود و بهسازی مستمرعملکرد کمک میشود. به عبارت دیگر توانمندسازی یک راهبرد توسعه و شکوفایی سازمانی است.در این پژوهش با یک رویکرد کاربردی به مفهوم توانمندسازی کارکنان به توضیح و تبیین ابعاد این مفهوم پرداخته شده است. تعاریف، ویژگیهای سازمانی کارکنان توانمند، عوامل موثر بر توانمندسازی دستاوردها و موانع موجود در سازمانها مقولاتی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است .

تاریخچه اولین تعریف اصطلاح توانمندسازی به سال 1788 بر میگردد که در آن توانمندسازی را به عنوان تفویض اختیار در نقش سازمانی خود میدانستند که این اختیار بایستی به فرد اعطا یا در نقش سازمانی او دیده شود.رهبری یکی از وظایف مدیریت است که شیوه فعالیت یا رهبری می تواند تعهد عملکرد شغلی ، رضایت و رفتار های اخلاقی زیر دستان را افزایش یا کاهش دهد. رهبری اخلاقی طی سالهای آغازین هزاره سوم میلادی در حوزه ایجاد یک فضای کاری سالم به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به اعتقاد تروینو و همکاران، رهبری اخلاقی، فردی با اخلاق و مدیری اخلاقی است و به اعتقاد براون - - 2007 این نوع رهبری تاثیر مثبتی بر رضایت کارکنان دارد.

تواناییها و تلاشها و آموخته های علمی ما را قادر ساخته است تا ظرفیت علمی، تکنولوژی و فرهنگی مان توسعه یافته و رو به تکامل و تعالی بروند بدون وجود یک زمینه مناسب برای ایجاد ارتباط با یکدیگر در سطحی قابل قبول انسان هرگز نمی توانست موقعیت ما قبل تاریخ را پشت سر گذاشته و به پیشرفتهای کنونی دست یابد - دوستار و اسماعیل زاده، . - 1391ارتباط از این جهت مهم است که سازماندهی را امکان پذیر می سازد و سازمانها نیز به نوبه خود افراد را قادر می سازند تا در روش زندگی به سیستمهای سازمان یافته موجود دسترسی پیدا کنند. در هر حال اهمیت و مفهوم واقعی یک ارتباط خوب می تواند از دیدگاه ها و جنبه های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

ارتباطات به کارکنان تمامی سطوح در سازمان اجازه می دهد که با یکدیگر تعامل داشته، به اهداف مطلوب نائل شده، حمایت شوند و از ساختار رسمی سازمان بهره گیرند .در سطح سازمانی نیز ارتباطات باعث ایجاد انسجام و پیوند بین اجزای مختلف سازمان شده و سازمان را در توانمندسازی و پیشبرد مأموریتها و همچنین بهبود عملکرد سازمانی یاری می نماید - دوستار و اسماعیل زاده، . - 1391همچنین در این فصل از تحقیق، محقق به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مساله اصلی پژوهش و تشریح و بیان موضوع، ضرورت انجام تحقیق، فرضیه های تحقیق و اهداف اساسی از انجام تحقیق پرداخته و در پایان اصطلاحات و واژه های تخصصی مطرح می گردند.

سازمان آموزش و پرورش به کارکنانی نیازمند است که بتوانند، خود را به تغییر و تحولات سازگار نمایند و در پی کسب اطلاعات جدید شغلی باشند .ابزاری که می تواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک نماید توانمندسازی کارکنان است.توانمندسازی سالم ترین روش برای تسهیم قدرت است.توانمندسازی ظرفیت بالقوه ای را برای بهره برداری از توانایی انسانی ایجاد می کند. در سازمان توانمندی کارکنان بهترین ابداعات و افکار را به سازمان می آورند و منافع سازمان را بر منافع فردی ترجیح می دهند - سلیمانی و همکاران،. - 1390تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به یک رئیس، کارکنان را با فهم و درک درستی از مدیریت خوب فراهم می کند.

کارمندان که به رئیس خود اعتماد دارند، معتقدند به ارزش و نوآوری و فکر آنها و سازمان نیز از آن بهره مند می شود، در نتیجه اعتماد به یک رئیس عملکرد و تعهد و تغییر در کارکنان را بالا می برد. بطور خاص، افراد با درجه بالایی از اعتماد در توانایی رئیس احساس می کنند که آنها را هدف حملات منفی و یا دستکاری قرار نمی دهند، چرا که آنها براین باورند که هدف و مقصود از مدیریت بالا - قوی - اعتماد می باشد. علاوه بر این ، آنها احساس می کنند که برای حفاظت از منافع خود توسط سازمان فرصت داده می شوند - سازمان برای آنها احترام قائل می شود - - سلیمانی و همکاران،. - 1390تحت این شرایط کارمندان به احتمال زیاد با تمرکز بر روی نتایج مثبت تغییر ابتکارات ، جای سوال یا انتقاد آنها وجود دارد. در نتیجه ، کارمندان که سازمان آنها را با احترام و عزت از شرایط دشوار و تغییر رفتار آنها در

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید