بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و قابلیتهای کارآفرینی در دانشجویان بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی - همبستگی - و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و مشاوره رودهن بوده است. حجم نمونه مطابق با جدول »مورگان234 « نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی و قابلیتهای کارآفرینی در مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است و محاسبه پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برابر با 0/83 و 0/85 برآورد گردیده است.

برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای K-S، t تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که سطح آگاهی دانشجویان مورد مطالعه از سواد اطلاعاتی بالاتر از متوسط میباشد. قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان مورد مطالعه بالاتر از متوسط میباشد. رابطه معناداری بین سواد اطلاعاتی و قابلیت های کارآفرینی در دانشجویان وجود دارد و 91 درصد تغییرات قابلیتهای کارآفرینی را متغیر سواد اطلاعاتی تبیین میکند.

مقدمه

امروزه در بیشتر کشورهای رو به رشد و از جمله ایران ، شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی بگونهای است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راه حل های جدید و متفاوتی را طلب می کند. پدیده بیکاری فراتر از کشورهای در حال توسعه، مشکل شماره یک اکثر کشورهای صنعتی نیز شده است . ترکیب جمعیتی جوان، ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی و نیز نوسانات قیمت نفت، سه عامل عمده ای هستند که در ایران موجب می شوند سیاستگذاران و تصمیم گیران کلان کشور به منبع درآمد دیگری به جز منبع آسان نفت بیندیشند و بیشک آن منبع جز ابتکار، خلاقیت، نوآوری و در یک کلمه کارآفرینی سرچشمه دیگری نمی تواند داشته باشد.

از آنجا که 40 درصد از ترکیب جمعیت کشور را جوانان به خود اختصاص دادهاند، بنابراین افزایش عرضه نیروی کار، رشد بیکاری و مشکلات اقتصادی، پرداختن به کارآفرینی را بیش از پیش ضروری ساخته است - فرحبخش،. - 1382 - 1755 - Cantillon بنیانگذار و ابداع کننده واژه کارآفرینی، کارآفرین را فردی ریسکپذیر میداند که کالا را با قیمت معلوم خریداری میکند روی آن فرایندی انجام میدهد و با قیمت نامعلوم میفروشد.

- 1911 - Schumpeter در کتاب معروف خود تئوری توسعه اقتصادی کارآفرین را فردی میداند که اقتصاد فعلی را به هم میریزد تا شکل سودمندی را بنا کند - نقل از شریفی و اسلامیه، . - 1391 اقتصاددانان به کارآفرینان به عنوان عامل تحول جامعه، ایجاد کسب و کار جدید و به طور کلی رشد اقتصاد و سودآفرینی آنها توجه دارند و از کارآفرینان به عنوان موتور توسعه اقتصادی نام میبرند و معتقدندکه امروزه نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی از سرمایه بیشتر است.

جامعه شناسان نیز ابعاد و تبعات اجتماعی کارآفرینی را بررسی نموده و معتقدند که نیروی محرک کارآفرینان انگیزه های درونی و شخصی آنهاست که طی دوران زندگی، با تاثیرپذیری از محیط پیرامون خود تقویت میشوند؛ از اینرو در دنیای سریع و رقابتی امروز توجه به کارآفرینی یکی از دغدغههای مهم نهادها و مراکز مختلف آموزشی از جمله دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای در سراسر دنیاست.

ده نکته اساسی راجع به کارآفرینان بیان نموده است از جمله اینکه کارآفرینان افرادی هستند که خود را از دیگران متمایز می سازند؛ کارآفرینی موضع یابی و بهرهبرداری از فرصت هاست ؛ کارآفرینان منابع مورد نیاز برای بهره برداری از فرصت ها را می یابند؛ کارآفرینان ارزش افزوده ایجاد می کنند؛ کارآفرینان شبکه سازان اجتماعی و مالی خوب هستند؛ کارآفرینان دارای دانش عملی هستند؛ کارآفرینان سرمایه مالی ، اجتماعی و هنری خلق می کنند؛ کارآفرینان مدیریت ریسک دارند؛ کار آفرینان در مواجه با ناملایمات دارای قاطعیت و اراده هستند؛ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری را شامل می شود.

- نقل از شریفی و اسلامیه، . - 1391 در این زمینه، محققین ویژگیهای متعددی را برای افراد کارآفرین ارائه نموده اند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از: نیاز به توفیق، ریسک پذیری، خلاقیت، کنترل درونی و استقلال طلبی - احمدپورداریانی، . - 1383 مفهوم دیگری که در هزاره سوم بسیار بر آن تاکیده شده است، سواد اطلاعاتی است و منظور از آن، توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات و توانایی مکانیابی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات مورد نیاز می باشد ALA - ، . - 1989 در جامعه اطلاعاتی و عصر اطلاعات، سواد اطلاعاتی به عنوان عنصر کلیدی برای توسعه توانمندیهای عمومی شهروندان است لذا دستیابی و نیل به سواد اطلاعاتی امری ضروری و حیاتی است و باید آموزش لازم به شهروندان داده شود تا نیاز آنها در دستیابی به منابع موثق و معتبر و کارآمد پاسخ داده شود و به یادگیرندگان مستقل تبدیل گردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید