بخشی از مقاله

چکیده

هوش معنوی یعنی هوشی که مشکلات معنایی و ارزشی ما را حل کند، هوشی که اعمال و زندگی مان را در یک سطح وسیع تر و قدرتمند تر معنا دهد و هوشی که بتوان به وسیله آن معنای زندگی و مسیر زندگی فرد را بسنجیم. هوش معنوی به عنوان یک میانجی در ارتباطات نقش داردو به احتمال زیاد همبستگی معنادارتری میان سطوح هوش معنوی و تعارضات زناشویی وجود دارد .

پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد که با هدف, بررسی رابطه هوش معنوی با تعارضات زناشویی میباشد.بدین منظور از بین مراجعین به تعدادی از دفاتر وکلای مشهد که علت حضورشان اختلافات زناشویی بود, نمونه ای به حجم80 نفر , به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب گردید.در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی کینگ - - 2008 و تعارضات زناشویی - ام سی کیو, - 1379 برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید.

داده ها براساس آزمون ظریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی باکمک نرم - اس پی اس اس - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که هوش معنوی میتواند تعارضات زناشویی را پیش بینی کند.به این معنی که با افزایش میزان هوش معنوی ,تعارضات زناشویی کاهش مییابد.همچنین هوش معنوی توان پیش بینی تعارضات زناشویی را داشت.

کلید واژه ها: هوش معنوی ,تعارضات زناشویی

مقدمه

خانواده یکی از بنیادی ترین نهاد های موجود در جامعه می باشد وسالم بودن جامعه در گرو سالم بودن خانواده است . نهاد خانواده، از منظر اسلام، دارای جایگاه و قداست ویژهای است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست. در حدیثی از پیامبر خدا - ص - آمده است که میفرمایند: »در اسلام، هیچ بنایی ساخته نشده که نزد خداوندعزّوجلّ محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد. - «وکیلی ,جواد1393 -

اختلافات و عدم تفاهم در خانواده امری شایع است و هیچ خانواده ای از این امر مستثنی نیست,اما گاهی این اتفاقات به تعارضهای شدید منجر میشود.تعارض زناشویی ،ناشی از واکنش نسبت به تفاوت فردی بوده وزمانیکه آنقدر شدت یابد که احساس خشم ،خصومت کینه،نفرت ،حسادت و سوء رفتار کلامی وفیزیکی در روابط آنان حاکم شود وبه حالت ویرانگر در آید،حالتی غیر عادی است . - لیم هونگ - 2000 -

3به نقل از بهادری و همکاران . 1390, زوج های دارای تعارض ,میزان زیادی عواطف منفی ,شکایات و انزوا را در مقایسه با زوجهای کارآمد نشان میدهند که به دلیل ناتوانی آنها در حل تعارض است و اگر چه بعضی تعارض ها غیر قابل اجتناب هستند ولی دلیل بر این نمی شود که این تعارضها همیشه مطلوب یا مفید باشند و تعارض میتواند ,عشق و حتی یک ازدواج خوب را تخریب نماید. - قناد,1392 -

حال به نظر میرسد تغییروتحولات ارتباطی -اطلاعاتی بیش ازپیش خانواده ها را به وحشت انداخته چرا که انسجام ویکپارچگی خانواده ها و کارکردهای مهم آن در شرف اضمحلال قرار دارد. باتوجه به مشکلات کنونی حاکم برروابط خانواده وشیوع اجتناب تعارضات زناشویی یکی از مسائلی که می تواند این میان تعادل برقرار کند: میزان هوش معنوی افراد است .

هوش معنوی در معناهایی که افراد به روابط وتجربه های زندگی نسبت میدهند ودر روشی که افراد به واسطه آن زندگی هایشان را قابل فهم می کنند نقش بازی میکند.بنابراین هوش معنوی به پدید آمدن حسی از آگاهی ومعنا در ارتباط با موقعیت فرد در جامعه و روابطش با دیگران کمک میکند - سیسک و تورنس4،.2001 -

 

مفهوم هوش معنوی در ادبیات آکادمیک روانشناسی برای اولین بار در سال 1996 توسط استیونز 5 و بعد در سال 1999 توسط امونز6 در کتاب روانشناسی علاقه نهایی انگیزش و معنویت در شخصیت مطرح شد . هر روز بر تعداد یافته های تحقیقی در زمینه های مختلف علمی بویژه روانپزشکی و جامعه شناسی که با گزاره های دینی همسو هستند یا لااقل تناقض با دین ندارند افزوده می شود.این یافته ها که در سه دهه قبل اندک بودند,در سالهای اخیر با یک شتاب ناگهانی در حال افزایش هستند - غباری بناب و همکاران .1387 - ,

به نظر امونز - 2000 - 7 این تعهدات و فعالیت های معنوی فرد را از رفتارهای نابهنجار و نامطلوب ,از جمله رفتارهای مخرب اجتماعی و شخصی باز می دارد.تجارب معنوی از طریق ایجاد ,انعطاف پذیری,سلامت روان و بهزیستی فرد کمک میکند .با وجود شبهات متعدد در این خصوص,نتیجه تحقیقات بیشماری نشان میدهد. که بین مذهب ,معنویت و سلامت رابطه پیچیده ای وجود دارد و بیا ن میکند که مذهب و معنویت تاثیر فوق العاده ای بر جنبه های مختلف زندگی فرد دارد.

عدم شناخت معنای زندگی یکی از مهمترین عواملی است که باعث بی هدفی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد شده است.بلقان ابادی - 1391 - پژوهشی با عنوان بررسی نقش هوش معنوی در پیش بینی تعارضات زناشویی وکیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه کرج انجام داد .

نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که بین هوش معنوی و تعارضات زناشویی رابطه معنادار ومنفی برقرار میباشدهمچنین اسلامی - - 1393در پژوهشی باعنوان رابطه هوش معنوی با راهبردهای برخورد با تعارضات زناشویی و رضایتمندی زناشویی دانشجویان متاهل شهر تهران از دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران بر اساس نتایج بین هوش معنوی با رضایتمندی زناشویی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. .

دوستی - 1393 - در پژوهشی با عنوان اثر بخشی آموزش تفکر انتقادی بر افزایش رضایت زناشویی با میانجی گری باورهای غیر منطقی در زوجین در معرض طلاق دریافت که میتوان از طریق آموزش تفکر انتقادی به اصلاح باورهای غیر منطقی پرداخت و از این طریق تعارضات زناشویی را کاهش داد و رضایت زناشویی را افزایش داد.

غفرانی - - 1390در مقاله ای تحت عنوان بررسی رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با رویکرد اسلامی با کیفیت زندگی دریافتند جهت گیری مذهبی مبتنی بر هوش معنوی بر کاهش تعارضات زناشویی موثر بوده است. هادی تبار 1390 - - در طی پژوهشی به بررسی رابطه هوش معنوی واختلاف زوجها در مراکز مشاوره تهر ان پرداخت و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین باورهای دینی و بروز اختلافات رابطه مثبت و معنی داری وجود داردبه طوری که نقش هوش معنوی به عنوان یکی از عوامل مهم در بروز و حل اختلافات در نظر گرفته میشود.

آرن یا - 2008 - 8پژوهشی در زمینه میزان رضایت از زندگی در زنان مذهبی تایوان انجام داده است.نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین مذهب زنان تایوانی با رضایت از زندگیشان وجود دارد.در بعد اجتماعی زمانی که زنان مذهبی در فعالیت های گروهی از قبیل سفرهای گروهی و یا شام های دسته جمعی شرکت داشتند بیشتر لذت میبرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید