بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین رابطه بین سبک های تنظیم شناختی هیجان و تعارضات زناشویی با کیفیت روابط جنسی در زوجین متعارض شهر اصفهان بود. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین دارای تعارض شهر اصفهان در سال 1393 -94 بود که حداقل یک سال ازمدت ازدواج آنها گذشته بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از بین زوجینی که به دلیل تعارضات زناشویی به کلینیک های مشاوره در شهر اصفهان مراجعه میکردند تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند.

برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران - 2002 - ؛ تعارضات زناشویی براتی و ثنایی - 1375 - و کیفیت اخلاقی رابطه جنسی سامانی - 2011 - استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار ذهنی، فاجعهآمیز بودن و پذیرش شرایط با کیفیت رابطه جنسی رابطه منفی و معنادار و بین سبک-های تمرکز مثبت مجدد و ارزیابی مثبت با کیفیت رابطه جنسی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین تعارضات زناشویی با کیفیت رابطه جنسی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.

مقدمه

کیفیت رابطه جنسی1 زوجین یکی از عوامل ایجاد کننده رضایت زناشویی است. به همین دلیل توجه به کیفیت رابطه جنسی در یک زندگی امری مهم به حساب می آید، چرا که اگر زوج ها با یکدیگر نتوانند رابطه جنسی مناسب داشته باشند، کارکرد خانواده دچار مشکل خواهد شد و چنانچه خانواده به عنوان کوچکترین نهاد جامعه دچار مشکل شود بر کل جامعه تأثیر خواهد گذاشت و این امر باعث به خطر افتادن سلامت اجتماع خواهد شد.

رابطه جنسی هم به لحاظ عاطفی و هم به لحاظ جسمی عاملی قوی و تعیین کننده در زندگی زناشویی است - لومان، کاگنون، مسشل و میشلز2، - 2008 و صمیمیت در روابط جنسی یکی از شاخصهای نزدیکی در روابط و شاخص قدرتمند عشق است - سادرن3، . - 1999 از مؤلفههایی که بر کیفیت رابطه جنسی اثرگذار میباشد، سبکهای تنظیم شناختی هیجان4 میباشد - میکائیلی، . - 1392 تنظیم شناختی هیجان فرایندی است که از طریق آن افراد هیجانهای خود را بهصورت هشیار یا ناهشیار تعدیل می کنند - بارق و ویلیامز5، 2007؛ روتنبرگ و گروس6، - 2003، تا به طور مناسب به تقاضاهای محیطی متنوع پاسخ دهند - تامپسون7، . - 1994 تنظیم شناختی هیجان در واقع به شیوه شناختی مدیریت و دستکاری ورود اطلاعات فراخواننده هیجان اشاره دارد که میتواند کیفیت زندگی زوجین را ارتقا دهد.

همانطور که در پژوهشهای پیشین نشان داده شده، تنظیم شناختی هیجانی یکی از مهمترین تکالیف برای سلامت جسمی و روان شناختی به ویژه در روابط زناشویی میباشد - کرینگ و ورنر9، . - 2004 گارنفسکی، کوپمن، کرایج و کاته - 2009 - 10 در پژوهشی راهبردهای شناختی شناختی 53 نوجوان - در محدوده سنی 12 تا 18 سال - که دارای بیماری ورم مفاصل مخصوص نوجوانان - JIA - بودند در کشور هلند مورد بررسی قرار دادند. راهبرد تمرکز بر تفکر با اختلالات درونی بیماران و کیفیت پایین زندگی آنان همبستگی مثبت داشت اما راهبرد فاجعه آمیز بودن بیشتر با اختلالات درونی بیمار همبستگی داشت تا با کیفیت پایین زندگی.

یکی از عوامل دیگر اثرگذار بر روابط جنسی زناشویی، تعارضات زناشویی11 می باشد که وجود آن می تواند صمیمیت و ایجاد رابطه عاشقانه را مختل و درنتیجه برکیفیت رابطه جنسی نیز اثرمنفی بگذارد - ویت سون و ال- شیخ12، . - 2003 تعارض زمانی پیش می آید که اعمال یک فرد با اعمال فرد دیگر تداخل پیدا می کند، همچنان که دو فرد به یکدیگر نزدیک تر می شوند نیروی تعارض افزایش می یابد. تعارض بین اعضای خانواده به وحدت و یکپارچگی آن ضربه میزند. شدت تعارض موجب بروز نفاق و پرخاشگری و ستیزه جویی و سرانجام اضمحلال و زوال خانواده می گردد.

کانون خانواده ای که بر اثر تعارض و نفاق و جدال بین زن و شوهر آشفته است، آثار مخربی در حیات فرزندان و خانواده به جا می گذارد - گرف13، . - 2000 همانطور که هاوتون - 2007 - 1 اظهار میکند ناهماهنگی در روابط، عدم علاقه یا وجود خشم و رنجش در بین زوجین تأثیرات منفیای ای بر رضایت زناشویی آنها دارد. لیوندی - 2013 - 2 در پژوهشی تحت عنوان" رابطه رضایت جنسی، نقش اختلاف با تعارض زناشویی، سازگاری زناشویی، و ثبات زناشویی در زوج های غنی سازی ازدواج" به این نتیجه رسید که رضایت جنسی با تعارض زناشویی رابطه منفی دارد و رضایت جنسی با سازگاری زناشویی رابطه مثبت دارد. دیوید و استافورد - 2013 - 3 نشان داد که هرچه تعارض زناشویی بیشتر باشد، رضایت جنسی کمتر خواهد بود.

از آنجا که معمولاً در فرهنگ ما تأکید سازنده ای در باره مسائل جنسی وجود ندارد و پژوهشی نیز در این زمینه صورت نگرفته است و با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم در روابط زوجین، مسائل جنسی است، انجام پژوهش هایی از این دست ضروری به نظر میرسد. تا با استفاده از نتایج این پژوهش آگاهی خانوادهها از نقش هیجانات و اختلافات زناشویی بر روابط زندگی زناشویی بالاخص روابط جنسی افزایش یابد و بالطبع سلامت و بهزیستی خانوادههای فعلی و آتی تأمین شود. با توجه به این امر پژوهش حاضر قصد دارد به این مهم بپردازد که آیا بین سبکهای تنظیم شناختی هیجان و تعارضات زناشویی با کیفیت رابطه جنسی رابطه معناداری وجود دارد؟

فرضیههای پژوهش

-1 بین سبکهای تنظیم شناختی هیجان با کیفیت رابطه جنسی زوجین رابطه معناداری وجود دارد.

-2 بین تعارضات زناشویی با کیفیت رابطه جنسی زوجین رابطه معناداری وجود دارد.

طرح تحقیق

پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه زوجین دارای تعارض شهر اصفهان در سال 1393 -94 میباشد که حداقل یک سال ازمدت ازدواج آنها گذشته باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از بین زوجینی که به دلیل تعارضات زناشویی به کلینیک های مشاوره در شهر اصفهان مراجعه می کنند تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.

ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان: پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در سال 2002 توسط گارنفسکی و همکاران ساخته شده است. این پرسشنامه دارای 36 گویه و 9 خرده مقیاس سرزنش خود، سرزنش دیگران، پذیرش شرایط، متمرکز بر برنامه ریزی، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مثبت، اتخاذ دیدگاه، فاجعه آمیز کردن و نشخوار فکری می باشد. در ایران نیز این پرسشنامه توسط سامانی و صادقی - 1389 - اعتباریابی شد و ضریب آلفا برای این عوامل دردامنه0/62 تا0/91 و ضریب بازآزمایی آن دردامنه0/79 تا 0/88 گزارش شده است - سامانی و صادقی،. - 1389

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید