بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش رابطه نشخوار فکری، عاطفه مثبت و منفی با تعارضات زناشویی در افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره در شهر گنبد در سال 1396بود. پژوهش حاضر باتوجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر،از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. که جامعه آماری آن شامل 380 زوج است که به دلیل وجود تعارضات شدید چه به صورت عادی و هم از سوی دادگستری به مرکز مداخله و مشاوره خانواده راه نوین زندگی در شهر گنبد در سال 96 مراجعه کردهاند.حجم نمونه این پژوهش با استناد به جدول مورگان 191 نفرزوج به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. داده های مورد نیاز پژوهش نیز از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است.

در این پژوهش از سه پرسشنامه نامه استاندارد پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسماومارو - - 1991،پرسشنامه استاندارد مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی - - PANAS،پرسشنامه تعارضات زناشویی - - MCQ-R بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی به تناسب استفاده شده است، به این صورت که ابتدا با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی مثل شاخص های مرکزی و پراکندگی، اطلاعات توصیف شده اند،سپس با استفاده از تکنیک های آمار استنباطی، از جمله ازمونهای چون همبستگی و رگرسیون، فرضیه های تحقیق توسط نرم افزار spss آزمون شدند.

در ضمن ابتدا نرمال بودن داده ها توسط آزمون گولموگروف اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت.یافته های حاصل از نتایج فرضیه های تحقیق نشان داد که بین نشخوار فکری با تعارضات زناشویی رابطه معنی داری وجود دارد، بین عاطفه مثبت با تعارضات زناشویی رابطه معنی داری وجود ندارد اما بین عاطفه منفی با تعارضات زناشویی رابطه معنی داری وجود دارد.ونتایج فرضیه سوم نشان داد که نشخوار فکری و عاطفه مثبت و منفی می توانند پیش بین کننده های تعارضات زناشویی باشند.

مقدمه

شناسایی تعارضات همسران در زندگی مشترک متاسفانه برخی افراد سر هر موضوع و یا اتفاقی که از طرف فرد مقابلشان صورت می گیرد، پیشداوری و یا قضاوت زود هنگام میکنند که در زندگی آنها تاثیر منفی میگذارد. حل تعارضات زناشویی یکی از آرزوهای مشاوران خانواده است. اگر بپذیریم که هیچ زندگی مشترکی بدون تعارضات قابل تصور نیست، آن گاه می توانیم خود را از فشار چرایی به وجود آمدن مشکل برهانیم و در عوض به حل آن فکر کنیم.

همه ما در زندگی کم و بیش شاهد مشاجره بین پدر و مادر بوده ایم و یا خود به عنوان والدین گاهی با همسرمان مشاجره کرده ایم. از این رو حل این تعارضات که مایه اصلی اختلاف در زندگی مشترک است، هم و غم مشاوران و کارشناسان خانواده می باشد و هرچه در این زمینه تلاش شود باز کم است. روانشناسان معتقدند که تفکر بیش از حد می تواند باعث بروز اشکالات اساسی در اعمال انسان شود، به ویژه برای خانم هایی که در استرس و ناامیدی بسرمیبرند، به اضطراب و افسردگیشان منجر خواهد شد.

در ادامه، توصیه هایی برای توقف تفکر بیش از حد و آرامش یافتن در زمان حال به شما پیشنهاد میشود - محمدی، . - 1392 ممکن است در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم که باعث نگرانی و تنش ما در زمان حال باشد و این موضوع می تواند در آینده به نتایج منفی منجر شود. ما احتمالاً بیش از اندازه به تجزیه و تحلیل تجارب معمولی و تعاملاتمان می پردازیم و این در حالی است که بسیاری از مشغولیات ذهنی ما، حتی وجود خارجی هم ندارند. بسیاری از مواقع به محض این که اتفاق بدی رخ می دهد، ما آن را با اتفاقات بد گذشته پیوند می دهیم و شروع به احساس ناراحتی و غم می کنیم و شاید همین حالا در مورد بسیاری از مشکلات که احتمال می دهیم به نتایج منفی برسد، به خود سخت بگیریم و مضطرب باشیم - حسینی، . - 1392

بیان مسأله

تعاریف متعددی برای واژه تعارض زناشویی ارائه شده است. درمانگران سیستمی تعارض زناشویی را تنازع بر سر تصاحب پایگاهها و منابع قدرت و حذف امتیازها دیگری میدانند - رجبی، . - 1393 تعارض در روابط وقتی بروز میکند که رفتار یک شخص با توقعات شخص دیگر جور در نیاید - دیویس، ترجمه بهاری، . - 1382 یکی از مشکلات شایع در خانواده، تعارض زناشویی است. تعارض در روابط صمیمی امری طبیعی است و ازدواج از این قاعده مستثنی نیست زیرا تعاملات مکرر و مختلف زوجین زمینههای بی شماری را برای تعارض فراهم میکند - لیم هونگ1، 2000، به نقل از ویکس2، . - 2001 شناسایی تعارضات همسران در زندگی مشترک متأسفانه برخی افراد سر هر موضوع و با اتفاقی که از طرف فرد مقابلشان صورت میگیرد، پیشداوری و یا قضاوت زود هنگام میکنند که در زندگی آنها تأثیر منفی میگذارد. حل تعارضات زناشویی یکی از آرزوهای مشاوران خانواده است.

اگر بند پریم که هیچ زندگی مشترکی بدون تعارضات قابل تصور نیست، آن گاه میتوانیم خود را از فشار چرایی به وجود آمدن مشکل برهانیم و در عوض به حل آن فکر کنیم. همه ما در زندگی کم و بیش شاهد مشاجره بین پدر و مادر بودهایم و یا خود به عنوان والدین گاهی با همسرمان مشاجره کردهایم. تعارض وقتی بروز میکند که فرد بین اهداف، نیازها، یا امیال شخصی خود و اهداف، نیاز ها و امیال شخصی طرف مقابل ناهمسازی و ناهمخوانی میبیند. بروز اختلاف و عدم تفاهم در خانواده امری شایع است و هیچ خانوادهای از این امر مستثنی نیست، اما گاهی این اتفاقات به تعارض های شدید منجر میشود. کافی است نگاهی به صفحات روزنامه یا گذری به دادگاه خانواده بزنید.

امروزه خانوادهها در گیر انواع مختلفی از تعارضات و اختلافات شدید هستند که این اختلافات باعث عدم کار کرد خوب و سالم خانواده به عنوان اولین و قدیمی ترین نهاد اجتماعی1 میشود - رجبی، . - 1393 زوج درمانی هیجان محور2 - جانسون3، 1996، گرینبرگ و جانسون4، - 1998 معتقد است که عوامل کلیدی در ناراحتی زناشویی، استنباط مستمر از جذب حالات عاطفی ناراحتکننده و الگوهای تعاملی مخرب محصور شدهای است که مقدم برای این عاطفه است - اتوان5، . - 1999

فریمو - 1990 - 6 مشکلات ارتباطی فعلی افراد را بازتاب مسائل خانواده اصلی آنها میداند . به اعتقاد او ما نمیتوانیم همسرمان را واضح و شفاف ببینیم و تصاویری را بر او فرافکنی میکنیم. بنابراین، تعامل بین این فرافکنیهای متقابل موجب مشکلات زوجها میشود. زیرا زن و شوهر در مورد مسائل واقعی خود بحث نمیکنند، بلکه در مورد فرافکنی ها و تصاویر ذهنی مرتبط با روابط قبلی به بحث می پردازند. - هاوروی7،. - 2005 مارتین وتسر8نشخوار ذهنی9 را افکار آگاهانه ای تعریف کردهاند که در مورد یک موضوع، پیوسته تکرار میشوند و حتی در نبود محرکهای پدید آورنده آنها نیز فعال میگردند.

دیویس و کلارک - 1998 - 10 در بررسی رابطه تنظیم هیجان با نشخوار ذهنی دریافتند که سرکوب هیجان در هنگام رویارویی با یک رویداد استرس زا با پدید آوردن نشخوار ذهنی بعد از آن رویداد ارتباط مستقیم دارد. درواقع، نشخار ذهنی افکار منفعلانه، ناخواسته و تکراری هستند که بر علل و نتایج متمرکز میباشند و مانع حل مسأله به طور سازگارانه شده و به افزایش افکار منفی منتهی میشوند - نولن هوکسما و مارو 11، . - 1999 نشخوار ذهنی پیامدهای آسیب زای زیادی به دنبال دارد، از جمله حل مسأله ضعیف، انگیزه پایین، بازداری از رفتارهای مؤثر، و اختلال تمرکز و شناخت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید