بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی، کیفیت زندگی و رضایت از زندگی با انگیزه شغلی پرسنل بیمارستان شفا شهراهواز در سال 1393 بود. به همین منظور 100 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه هوش معنوی بدیعی، کیفیت زندگی - SF12 - ، رضایت از زندگی - SWIS - و انگیزه شغلی - JDS - بودند، طرح پژوهش از نوع همبستگی بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد که نتایج نشان می دهد :- بین هوش معنوی با انگیزش شغلی کارکنان رابطه مثبت معنادار وجود دارد.- بین کیفیت زندگی انگیزش شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. - بین رضایت از زندگی و انگیزش شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد رگرسیون پیش بینی انگیزش شغلی کارکنان از روی متغیرهای هوش معنوی، کیفیت زندگی و رضایت از زندگی معنی دار می باشد.

مقدمه

هوش معنوی نوعی هوش معنایی است که مسائل معنایی و ارزشی را به ما نشان داده و مسائل مرتبط با آن را برای ما حل می کند . - زحر و مارشال،2000 ؛ به نقل از غباری بناب ، . - 1387 بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت کیفیت زندگی، درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی که در آن زندگی می کنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویت هایشان می باشد، پس کاملاً فردی بوده و توسط دیگران قابل مشاهده نیست و بر درک افراد از جنبه های مختلف زندگیشان استوار است ،رضایت از زندگی به معنای ارزیابی شناختی و آگاهانه افراد از کیفیت زندگی خود به مثابهی یک کل واحد است که اساس آن معیارهای شخصی افراد است.

 احساس ذهنی بهزیستی عبارت است از رضایت از زندگی هر فرد از کیفیت زندگی خویش، بر اساس معیارهای انتخاب شده توسط وی - رابینز2، به نقل از جوادی . - 1385 اصطلاح انگیزش نخستین بار از واژه لاتین موو3 که به معنی حرکت است گرفته شد. انگیزه را چرایی رفتار گویند. به عبارت دیگر هیچ رفتاری را فرد انجام نمی دهد که انگیزه ای یا نیازی محرک آن نباشد. انگیزش انسان اعم از خودآگاه یا ناخودآگاه، ناشی از نیازهای اوست. بنابراین در تعریف انگیزه می توان گفت: انگیزه یا نیاز عبارت است از حالتی درونی و کمبود یا محرومیتی که انسان را به انجام یک سری فعالیت وا می دارد.

تعریف دیگر انگیزه به این شکل می باشد که »میل به کوشش فراوان در جهت تامین هدفهای سازمان به گونه ای که این تلاش در جهت ارضای برخی از نیازهای فردی سوق داده شود« انگیزش یک فرایند زنجیرهای است که با احساس نیاز یا احساس کمبود و محرومیت شروع می شود، سپس خواست را به دنبال می آورد و موجب تنش و کنش بسوی هدفی می شود که محصول آن، رفتار نیل به هدف است. توالی این فرایند ممکن است منجر به ارضای نیاز شود.

بنابراین انگیزه ها موجب تشویق و تحریک فرد به انجام یک کار یا رفتار می شود در حالی که انگیزش یک خواست کلی را منعکس می نماید.ط ی تحقیقات انجام شده توسط لاتس - 2004 - 4، تمرینات مدتیشن شفقت و مهربانی با تغییر استرحت الگوهای EEG ارتباط دارد و نشان میدهد که رشد هوش معنوی با کیفیتهایی چون: شفقت و مهربانی رابطه دارد و متضمن مکانیزمهای موقتی اولیه است و ممکن است باعث تغییرات کوتاه و بلند مدت در مغز شود. همچنین آنها، دریافتند که مناطق خاص مغز در خلال مدتیشن مهربانی و شفقت در میان متفکران آموزش دیده فعال است. به طور خلاصه کشفیات جدید سیستم نورونهای آیینهای در مغز، مبنای بیولوژیکی را برای استعداد همدلی - که یک مؤلفه هوش معنوی است - فراهم نموده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید