بخشی از مقاله

خلاصه:

هدف پژوهش حاضر ، تعیین رابطه کیفیت زندگی کاری و بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین بر اساس مدل والتون - مورد مطالعه غرب استان مازندران - می باشد . تحقیق حاضر از لحاظ نوع روش یک تحقیق توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی می باشد . جامعه آماری این تحقیق را 380 نفر از کارکنان بانک اقتصادنوین - غرب استان مازندران - تشکیل می دهد ، برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از جدول مورگان استفاده شده است که با توجه به این جدول حجم نمونه 180نفر تعیین گردید. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد.و همچنین از دو پرسشنامه بهره وری منابع انسانی و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون - 1973 - استفاده شد ، در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که: بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری منابع انسانی رابطه وجود دارد . - r =0/497 - بین محیط کار ایمن و بهداشتی بر بهره وری منابع انسانی در کارکنان رابطه وجود دارد. - . - r =0/595 بین توسعه قابلیت های انسانی بر بهره وری منابع انسانی در کارکنان رابطه وجود دارد. - r =0/727 - بین پرداخت منصفانه و کافی بر بهره وری منابع انسانی در کارکنان رابطه وجود دارد. - r =0/643 - بین فضای کلی زندگی بر بهره وری منابع انسانی در کارکنان رابطه وجود دارد. - r =0/640 - بین قانون گرایی بر بهره وری منابع انسانی در کارکنان رابطه وجود دارد. - - r =0/617

کلمات کلیدی : کیفیت زندگی کاری - بهره وری منابع انسانی - مدل والتون

.1 مقدمه

در طول یک صد سال اخیر تغییر و تحولات بنیادینی در دانش سازمان و مدیریت رخ داده است. روند تحولات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی و انعکاس این تحولات در سازمانها سؤالاتی را فرا روی ما قرار داده است که ذهن دانشمندان مدیریت را به خود مشغول کرده بود مانند کارایی و اثر بخشی سازمانی چیست؟ شغل، شاغل و انتظارات شغلی کدام است؟ روشهای مؤثر انجام وظایف شغلی چیست؟ چگونه می توان به کارایی و بهره وری نائل شد؟سؤالات فوق و ده ها سؤالات مشابه دیگر همگی سؤالات قدیمی هستند که نیازمند پاسخهای نوین و متناسب با مقتضیات سازمانهای امروزی هستند. نسل های بعد نیز به نوبه خود ناچاره بیافتن پاسخ هایی در خور و شایسته و یقیناً متفاوت با آنچه که امروز یافته یا می یابیم خواهد بود.

بدون شک بارزترین یافته مشترک تمامی مطالعاتی که طی دهه های اخیر در حوزه سازمانی و مدیریتی انجام شده است تأکید بر نقش بی همتای نیروی انسانی است تا جائیکه گفته اند: " امروزه دیگر کارکنان به سازمان وابسته نیستند ، بلکه در واقع این سازمانها هستند که به کارکنان خود وابسته اند - زمانی ،. - 1378اگر از نظر اعداد و ارقام و محاسبات اقتصادی نیز به نقش نیروی انسانی توجه کنیم گفته سیمون کونژ برنده جایزه نوبل سال 1971 در رشته اقتصاد کاملاً گویا و رسا است 90 درصد از توسعه در کشورهای صنعتی به دلیل افزایش سرمایه نبوده است بلکه به سبب بهبود زمینه های انسانی مهارت ،کاردانی ، مدیریت و .... بوده است .

ظرفیت های انسانی به عوض سرمایه عامل نخست در فرایند توسعه بوده است بر این اساس همزمان با افزایش نقش هوش ، خلاقیت و تعهد نیروی انسانی در بقاء و رشد سازمانها نیروی انسانی متخصص که دراکر از آنها به عنوان کارکنان یقه طلایی یاد می کند - باسلی ،2 - 2005 مازلو، چشم انداز مدینه فاضله اداره کارکنان در کار را، در کتاب یوپ سی کین توصیف کرده، مدینه فاضله هنگامی میسر می شود که سازمان ها از طریق کارکنان خود شکوفا، همراه با خطوط راهنمایی که خود شکوفا شدن کارکنان را در همه سطوح سازمانی تشویق می کند اداره شود. چشم انداز مازلو این بود که خود شکوفایی کارکنان تأثیر واقعی در سازمان ها بطور اخص و در جامعه به طور اعم خواهد داشت.امروز مدیریت کیفیت جامع، توانمند سازی گروه های کاری خود کار و کیفیت زندگی کاری ما را به سمت این نوع آموزش مدیریت و رهبری سوق می دهد - پاین، .3 - 2000

.2بیان مساله

کیفیت زندگی کاری در قرن حاضر در سراسر دنیا به صورت یکی از مهمترین اهداف سازمان و کارکنان آن در آمده است.کارکنان از جنبه های مختلفی همچون حقوق و دستمزد، فرصت رشد، توسعه قابلیت های انسانی، امنیت و قانون گرایی که از ابعاد کیفیت زندگی کاری محسوب می شود گلایه دارند. آنچه می تواند تحت تأثیر ابعاد کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان تأثیر بگذارد متغیر بهره وری منابع انسانی است آنچنان که در پژوهش های خارجی و داخلی همچون هاولویک - - 1991، جان سور - - 2002، رستگاری - - 1378، صنوبری - - 1379، قمی زاده - - 1379، حمیدی ، - . - 1381خوشبختی - 1383 - ،مرادیان - 1382 - نیز نشان داده شد که وجود هر یک از موارد مطرح در کیفیت زندگی کاری موجب بهبود عملکرد و به دنبال آن بهره وری منابع انسانی بیشتر خواهد شد. حال با توجه به نتایج پژوهش های مطرح شده این سؤال پیش می آید که آیا بین کیفیت زندگی کاری وبهره وری منابع انسانی کارکنان بانک اقتصادنوین نیز رابطه وجود دارد؟ در واقع پژوهش حاضر نیز در صدد پاسخ گویی به این سؤال است.

3.اهمیت وضرورت انجام تحقیق

ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری منابع انسانی یکی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر مورد توجه صاحب نظران و مدیران واقع شده است - مایر،.4 - 2010 به سخن دیگر در صورت ثبوت همبستگی بالا بین این دو متغیر می توان توصیه های لازم را به سازمان های مختلف در بخش دولتی و غیر دولتی برای ارتقای بهره وری منابع انسانی از طریق بهبود سازه های کیفیت زندگی کاری ارائه نمود.ضرورت انجام این تحقیق از سه دید گاه لازم است.

.1 عدم توجه به کیفیت زندگی کاری کارکنان در بانک اقتصادنوین می تواند بر توان منابع انسانی زیان های فراوانی وارد سازد.

.2 چنانچه کیفیت زندگی کاری کارکنان بانک اقتصادنوین بهبود یابد می تواند در ارتقاء کیفی کار و بالا رفتن عملکرد کارکنان مؤثر واقع شود.

.3 هنگامیکه کارکنان از کار خود لذت می برند، زندگی خصوصی آنان در خارج از محیط کار بهبود می یابد و بر عکس یک کارمند ناراضی نگرش منفی را با خود به خانه می برد و در نهایت اینکه مزایای حاصل از بهبود کیفیت زندگی کاری نه تنها به همه کارکنان بانک بلکه به خود سازمان هم می رسد.

.4اهداف تحقیق

در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین جمهوری اسلامی - مورد مطالعه غرب استان مازندران - بر اساس مدل والتون پرداخته خواهد شد. بر این اساس هدف اصلی و اهداف فرعی تحقیق بدین شرح خواهد بود:
➢ شناخت رابطه بین کیفیت زندگی کاری با بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین بر اساس مدل والتون.

-شناخت رابطه بین پرداخت منصفانه و کافی و بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین

-شناخت رابطه بین محیط کار ایمن و بهداشتی و بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین

-شناخت رابطه بین توسعه قابلیت های انسانی و بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین

-شناخت رابطه بین فضای کلی زندگی و بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین

-شناخت رابطه بین قانون گرایی و بهره وری منابع انسانی در کارکنان بانک اقتصادنوین

.5 مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مطالعات مرتبط با کیفیت زندگی کاری از دهه 60 شروع و چندین مرحله را سپری نموده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید