بخشی از مقاله

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر رابطه تنظیم هیجانی، با اضطراب امتحان بود که در سال 1394 صورت گرفت .نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان بودند که به صورت تصادفی طبقهای از بین تمامی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم هیجانی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج نشان داد که بین تنظیم p<تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معنیداری 0/0001 هیجانی و اضطراب امتحان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. همین طور یافتهها نشان داد که بین تنظیم هیجانی، با اضطراب امتحان رابطه ×چندگانه وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که تنظیم هیجانی بهترین پیش بینی کننده اضطراب امتحان میباشد.

مقدمه

اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری و تردید درباره تواناییهای خود مشخص میشود و غالباً به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشات فیزیولوژیکی نامطلوب و افت تحصیلی منجر می شود - اسدی مقدم . - 1375تنظیم هیجانی به »منظم کردن و تنظیم « فرآیندهای احساسی در راستای عملکرد تطبیقی اطلاق میشود. بنابراین بی نظمیاحساسات، فرآیندهای تنظیمی احساسات را با کمبود کنترل بر تحریک احساسات برابر می کنند، بی نظمی احساسات همچنین به نارسایی هایی در توانایی تجربه، ابراز و استفاده از احساسات اطلاق می شود - هاونگٌ،. - 2006اصطلاح فراشناختٍ، دانش فرد دربارهی فرآیندهای شناختی خود و چگونگی استفاده از آن ها برای رسیدن به هدف های یادگیری است.

به عبارت دیگر فراشناخت، آگاهی یا دانش فرد از نظام شناختی خود است - سیف، . - 1384 بام بانوتی، مکاچی و لینَ - 2000 - در تحقیقی نشان داده شد که خودکارآمدی، تنظیم زمان، محیط مطالعه پیش بین های منفی اضطراب امتحان و تأخیر در کامرواسازی، جهت گیری بیرونی هدف و مرور ذهنی، پیشبینهای مثبت اضطراب امتحان می باشند.گلسی، فریرسون و شاریرُ - 1981 - نشان داد که دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بالا، منفیترین افکار، ادراک کنترل پایین جورجیوّ و ولز - 2009 - نشان داد که سه بُعد فراشناخت - باورهای منفی در مورد افکار عدم و توقعات پایین را گزارش دادند.اسپاداِ، قابلیت کنترل و خطر، اعتماد شناختی و باورهایی در زمینه نیاز به کنترل افکار - با حالت اضطراب رابطه مثبتی دارد.

در نتیجه یافتهها نشان داد که بین فراشناخت با حالت اضطراب در حین امتحان رابطهی منفی معنی داری وجود دارد. وینمن، کرس بومْ.سینکاویچَ - 1995 - نشان داد که دانشجویانی که نمرات بالاتری را در امتحان ها کسب کردند، نسبت به دیگران دقت فراشناختی بهتری داشتند و در نتیجه اضطراب کمتری را تجربه نمودند. پژوهشی دیگر توسط نوری و جان بزرگی - 1392 - ، نشان داد که بین خوشبینی و افکار اضطرابی امتحان رابطه منفی معنادار وجود دارد.

همچنین بین توجه به جنبههای مثبت، تفسیر مثبت رویدادها و انتظار مثبت نسبت به آینده با متغیرهای فوق رابطه منفی معنادار وجود دارد. رگرسیون سلسله مراتبی نشان می دهد که خوش بینی به صورت معناداری تغییرات مربوط به افکار فراشناختی را پیش بینی می کند. همچنین نتایج مطالعه متیوس و کمپل 2010 - به نقل از کوشمه، - 1391 نشان داد که باورهای فراشناختی با نگرانی و مقابله های هیجان مدار ارتباط دارند و هر دوی اینها به عنوان یکی از اشکال ناسازگارانه مقابله با امتحان دیده می شوند. این مطالعه نشان داد که فراشناخت ها با راهبردهای مقابله ای ناسازگار همراه بوده و فراشناخت یکی از متغیرهایی است که در جریان اضطراب امتحان مختل می گردد.

ابزار اندازه گیری

پرسشنامه تنظیم هیجانی

پرسشنامه اضطراب امتحان

الف - پرسشنامه تنظیم هیجانی

این پرسشنامه توسط درس گراتز - به نقل از امینیان، - 1388 ساخته شده است. این مقیاس توسط زراء نژاد - 1388 - ترجمه شده است. یک پرسشنامه 36 آیتمی چند بعدی خود گزارشی است که علاوه بر اینکه تنظیم هیجانی را ارزیابی می کند مشکل در تنظیم هیجانی را هم ارزیابی می کند اما بیشتر بر مشکلات متمرکز می باشد. پرسشنامه جدیدی است که در مطالعات تجربی، اخیر امید بخش واقع شده است.

شیوه نمره گذاری این پرسشنامه به صورت:

-1تقریباً هرگز - - 1؛ -2 گاهی اوقات - 2 - ؛ -3 در نیمی از اوقات - 3 - ؛ -4 اکثر اوقات - 4 - ؛ -5تقریباً همیشه . - 5 - سئوالات 3، 4، 5، 9، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 18، 19، 21، 22، 23، 25، 26، 27، 28، 29، 30، 31، 32، 33، 35، 36 به این صورت نمرهگذاری میشوند. اما سئوالات 1، 2، 6، 7، 8، 10، 17، 20، 24، 34 به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند. پایایی و اعتبار این پرسشنامه توسط امینیان - 1388 - مورد محاسبه قرار گرفته است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید