بخشی از مقاله

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر رابطه خوش بینی با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. که در سال 1394 صورت گرفت .نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان بودند که به صورت تصادفی طبقهای از بین تمامی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مقیاس خوش بینی - ASQ - و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معنیداری p<0/0001 نشان داد که بین اضطراب امتحان و همچنین بین خوش بینی و اضطراب امتحان رابطه منفی معنیدار وجود دارد. همین طور یافتهها نشان داد که بین خوشبینی با اضطراب امتحان رابطه چندگانه وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که خوش بینی بهترین پیش بینی کننده اضطراب امتحان میباشد.

کلید واژگان: خوش بینی، اضطراب امتحان، دانشجویان.

مقدمه

اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری و تردید درباره توانایی های خود مشخص میشود و غالباً به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشات فیزیولوژیکی نامطلوب و افت تحصیلی منجر می شود - اسدی مقدم . - 1375 همچنین یافته ها در خصوص تفاوت های جنسیتی با ادبیات مربوطه، همخوان بود، چرا که نشان داد، دختران بیشتر از پسران، اضطراب امتحان را تجربه میکنند.اسکاتز، بنسون و دجیر جنبی - 2008 - 1 در تحقیقی نشان داد که تنظیم هیجانی رابطه مثبت معنی داری با اضطراب امتحان دارد.داویس، دیستیفانو و اسکاتز - 2008 - نشان داد که دختران آفریقایی آمریکایی تبار، در عوامل هیجانی و شناختی نسبت به پسران نمرات بالاتری را نشان دادند.پیکرن - 2004 - نشان داد که دانشآموزان قبل از امتحان در قیاس با بعد یا حین آن، اضطراب، خشم، شرم و حسادت بیشتری را گزارش دادند.

با این حال، این محققان همچنین دریافتند، که دانش آموزان بعد از آزمون، در قیاس با قبل از شروع امتحان خشم، شرم و نامیدی بیشتری را گزارش دادند. همچنین یافته ها نشان دادند که هیجان های مثبت از جمله سرخوشی، غرور، آسودگی، خرسندی، تحسین و احساس امنیت بیشتر در پایان امتحان گزارش شدند. بام بانوتی، مکاچی و لین - 2000 - 2 در تحقیقی نشان داده شد که خودکارآمدی، تنظیم زمان، محیط مطالعه پیش بین های منفی اضطراب امتحان و تأخیر در کامرواسازی، جهت گیری بیرونی هدف و مرور ذهنی، پیش بین های مثبت اضطراب امتحان می باشند.گلسی، فریرسون و شاریر - 1981 - 3 نشان داد که دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بالا، منفی ترین افکار، ادراک کنترل پایین و توقعات پایین را گزارش دادند. وینمن، کرس بوم.4سینکاویچ5 - 1995 - نشان داد که دانشجویانی که نمرات بالاتری را در امتحان ها کسب کردند، نسبت به دیگران دقت فراشناختی بهتری داشتند و در نتیجه اضطراب کمتری را تجربه نمودند.

پژوهشی دیگر توسط نوری و جان بزرگی - 1392 - ، نشان داد که بین خوش بینی و افکار اضطرابی امتحان رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین توجه به جنبه های مثبت، تفسیر مثبت رویدادها و انتظار مثبت نسبت به آینده با متغیرهای فوق رابطه منفی معنادار وجود دارد. رگرسیون سلسلهمراتبی نشان میدهد که خوش بینی به صورت معناداری تغییرات مربوط به افکار فراشناختی را پیش بینی می کند. همچنین نتایج مطالعه متیوس و کمپل 2010 - به نقل از کوشمه، - 1391 نشان داد که باورهای فراشناختی با نگرانی و مقابله های هیجان مدار ارتباط دارند و هر دوی اینها به عنوان یکی از اشکال ناسازگارانه مقابله با امتحان دیده می شوند. این مطالعه نشان داد که فراشناخت ها با راهبردهای مقابله ای ناسازگار همراه بوده و فراشناخت یکی از متغیرهایی است که در جریان اضطراب امتحان مختل می گردد.

ابزار اندازه گیری

در این پژوهش به منظور اندازه گیری متغیرهای مورد نظر از ابزارهای زیر استفاده شده است:

پرسشنامه تنظیم هیجانی

پرسشنامه سبکهای اسنادی - ASQ -

پرسشنامه اضطراب امتحان

پرسشنامه هیجان خواهی ذاکرمن برای اعتبار یابی پرسشنامه تنظیم هیجانی

پرسشنامه امیدواری میلر برای اعتباریابی پرسشنامه خوشبینی

پرسشنامه اضطراب امتحان

پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز با استفاده از روشهای آماری تحلیل عوامل، برای سنجش علایم اضطراب امتحان توسط ابوالقاسمی، اسدی مقدم، نجاریان و شکرکن - 1375 - ساخته شده است. این پرسشنامه یک مقیاس خودگزارشی مداد و کاغذی است که 25 ماده دارد و آزمودنیها به یکی از چهار گزینه هرگز، بندرت، گاهی اوقات و اغلب اوقات پاسخ می گویند. این گزینه ها به ترتیب مقادیر 0 - ، 1، 2، - 3 نمره گذاری می شوند که گرفتن نمره بالا در این پرسشنامه نشانه اضطراب امتحان بالا است. همچنین حداقل نمره و حداکثر نمره به ترتیب صفر و 75 خواهد بود. محققان فوق یک پرسشنامه مقدماتی از اضطراب امتحان را که 93 ماده داشت بر روی 581 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز به صورت تصادفی اجرا کردند. با استفاده از تحلیل عوامل تنها یک عامل استخراج شد که براساس آزمون اسکری مقدار ارزش ویژه و درصد واریانس قابل توجیه توسط این عامل %28 بود.

در تحلیل عوامل نیز از بارهای عاملی حداقل 0/60 استفاده شده است. همچنین چند آزمون مقدماتی مناسب بودن و واجد شرایط بودن دادههای این تحقیق را برای انجام تحلیل عوامل مورد تأکید قرار دادند . آزمون کایزر می یر اولکینKMO =0/94 - 6، - P0/01 و آزمون بارتلت7 برای بررسی کرویت داده ها17133/5 - 8 و - p<0/01 معنی دار و رضایت بخش بودند.برای سنجش پایایی پرسشنامه اضطراب امتحان از سه روش بازآزمایی، همسانی درونی و تنصیف استفاده شده است. برای سنجش پایایی باز آزمایی پرسشنامه اضطراب امتحان این آزمون مجدداً پس از چهار تا شش هفته به 181 آزمودنی پسر و دختر که در مرحله اول تحقیق شرکت داشتند داده شد. ضرایب همبستگی بین نمرههای آزمودنیها در دو نوبت آزمون و آزمون مجدد پرسشنامه برای کل آزمودنیها، آزمودنیهای دختر و آزمودنیهای پسر به ترتیب r=0/77 و r=0/88 و r=0/67 می باشد که رضایت بخش هستند برای سنجش پایایی همسانی درونی پرسشنامه اضطراب امتحان از

ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شده است. براساس نتایج حاصله، ضرایب آنها برای کل نمونه آزمودنیهای دختر و آزمودنیهای پسر به ترتیب 0/94، 0/95 و0/92 می باشد همچنین محققان با روش تنصیف ماده های آزمون را به دو گروه زوج و فرد تقسیم، همبستگی بین نمره های آزمودنیهای دختر و آزمودنیهای پسر به ترتیب r=0/89،r=0/90 و r=88 گزارش شده است. اعتبار : برای بررسی اعتبار پرسشنامه اضطراب امتحان، این پرسشنامه بطور همزمان با آزمون اضطراب عمومی و مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت به آزمودنیها داده شده است. ضرایب همبستگی بین نمرههای مقیاس اضطراب عمومی و پرسشنامه اضطراب امتحان برای کل نمونه آزمودنیهای دختر و آزمودنیهای پسر به ترتیب r=0/67 و r=0/61 و r=0/72 گزارش شده است. همچنین ضرایب همبستگی نمرههای مقیاس عزت نفس و پرسشنامه اضطراب امتحان برای کل نمونه، آزمودنیهای دختر و آزمودنیهای پسر به ترتیب r=0/57، r=0/68 و - p=0/001 - r=0/43 می باشد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید