بخشی از مقاله

چکیده زمینه و هدف: دانش فرهنگی از موضوعاتی است که کاربست آن قابلیت خلق، استفاده و انتشار آن میتواند کمک شایانی به مدیریت بهتر مسائل فرهنگی پیرامونی فراهم نماید. لذا هدف پژوهش بررسی رابطه دانش فرهنگی شهروندان تهرانی و وندالیسم در منطقه 9 بود. روش کار: روش پژوهش ترکیبی از مطالعات کتابخانهای، اسنادی و پیمایش با استفاده از تکنیک پرسشنامه است.بدین صورت که ابتدا با مطالعه متون، مدل مفهومی دانش فرهنگی استفاده از گای - - 2006 ترسیم شد.

سپس شاخصهای استخراج شده در قالب پرسشنامه پس از تأیید و نظرسنجی از خبرگان بین شهروندان - که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند - توزیع شد. جامعه آماری را شهروندان مناطق9 تشکیل داده بودند. حجم نمونه384 نفر نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش ، در جهت بهبود و ارتقای دانش فرهنگی در مواجه با پدیده های فرهنگی و اجتماعی، ضرورت دارد با جدیت بیشتر در برنامهریزی برای شهروندان، نظرات و انتظارات و توقعات آنان مدنظر قرار گیرد و نگاه تک بعدی و جزیره ای به غایت، پیامدهای ناخوشایندی در مواجه با مسایل فرهنگی را به همراه خواهد داشت.

مقدمه

یکی از مباحث جدی در دنیای امروز بحث دانش ها و انواع آن در بهبود وضعیت انسانها می باشد یکی از این دانش ها بیشک دانش فرهنگی است، که توجه جدی به آن، نه در محافل دانشگاهی و نه در سازمانهای مربوط در حوزه مباحث اجتماعی و فرهنگی نشده است و لزوم توجه به آن بیش از بیش احساس میشود، چرا که قابلیت خلق و استفاده و انتشار آن میتواند کمک شایانی به مدیریت فرهنگی بهتر مسائل پیرامونی فراهم سازد و در این بین شناخت ویژگیها و ابعاد دانش به طور عام و دانش فرهنگی به طور خاص می تواند ما را در رسیدن به وضعیت مطلوب بیش از بیش رهنمون سازد.

فهم موضوعات و مسائل فرهنگی همچون وندالیسم در کلان شهر تهران در چارچوب دانش فرهنگی شهروندان و نوع مواجهه آنان با این گونه مسائل میتواند بینش تازهای را فراروی تحلیل های اجتماعی درست و منطقی که برگرفته از واقعیت های جامعه است فراهم آورد. امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ وندالیسم بصورت یک مشکل اجتماعی تعیین شد اما با در نظر گرفتن احتمال پرسشنامههای معیوب در نهایت 392 نفر در پاسخگویی کامل به پرسشنامه مشارکت داشتند. روایی از نوع روایی صوری و سازه ای است. پایایی ضریب آلفای کرونباخ کل0/87 بدست آمد. دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای لیزرل بررسی و تحلیل شدند. در تحلیل دادها از توزیع فراوانی شاخصهای مرکزی و پراکندگی؛ کالموگروف - اسمیرنف، آزمون پیرسون، استفاده شد.

یافتهها و نتایج: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین دانش فرهنگی و ابعاد آن » شایستگی اجتماعی« ،»توسعه سواد قومی و فرهنگی«،»تبیین نگرشها و ارزشها«،» بهبودی فردی برای اصلاح اجتماعی« شهروندان تهرانی و وندالیسم رابطه وجود دارد. حادّ مطرح است که نه تنها سلامتی و امنیت جامعه را به مخاطره می اندازد . بلکه هزینه های مالی گزافی را تحمیل مالیات دهندگان و ساکنین این شهرها میکند. همه ی جوامع با شدّت وضعف متفاوت به نوعی با نمودهای وندالیسم و پیامدهای منفی این آسیب اجتماعی درگیر هستند.

زندگی روزمرهی هر شهروندی توأم با برخورد با نمودهای رفتاری وندالیستی است. وجود چنین تهدیدی برای اموال عمومی در سطح شهر، به چند شکل برای عموم شهروندان محسوس است. وجود نگهبان برای اماکنی مانند زیرگذرها یا هشدارها و تابلوهایی در معابرعمومی درجهت آگاهی بخشی برای پرهیز از آلوده کردن محیط یا دیوارنویسی - گرافیتی - ، وجود میلههای مشبّک فلزی برروی دیوارهای مناطق خلوت مانند زیرگذرها برای جلوگیری از دیوارنویسی، حاکی از آن است که این مناطق، مورد طمع رفتارهای تخریب آمیز افراد وندال هستند.

-2 دانش فرهنگی شناسایی آنچه که در فرهنگ شما آن را خوب می دانند و آنچه که فرهنگ شما با آن مشهور نیست.

-3 دانش فرهنگی به معنای تصمیم گیری در مورد حرکت کردن به سمت عمیق تری از یک دانش خاص و یا می خواهید برای شروع یادگیری در مورد فرهنگهایی که شما هنوز درباره آنها نمیدانید.

-4 دانش فرهنگی به معنای توجیه دلیل تان برای انتخاب دیگر. که شما نسبت به آن استقامت دارید.

-5 دانش فرهنگی در واقع به معنای شناسایی منابعی که میتواند فراهم کند برای شما، اطلاعاتی را که لازم ندارید.

-6 دانش فرهنگی به معنای اینکه بدانید و سعی کنید به استفاده از آن در اسرع وقت به طرقی که شما به یاد داشته باشید.

-7 دانش فرهنگی را میتوانید در هنگام سفر، هنگام ملاقات از یک فرهنگ دیگر، در هنگام طراحی یک کمپین بازاریابی، هنگام مدیریت افراد مختلف، زمان امضای قرارداد با مردم از فرهنگ دیگر، هنگامی که در حال حرکت در خارج از کشور بار بکار بگیرید - پوزاس30،. - 2015 آنچه که باید متذکر شد در رابطه با دانش فرهنگی این است که یادگیری در مورد فرهنگ های دیگر یک داستان بی پایان است و این بهترین بخشی از یک فرهنگ پویا است.

 بنابراین همیشه یک فرصت جدید برای یادگیری چیزهای جدید وجود دارد. لذت بردن از سفر خود، یادگیری در شناسی کلیه رفتارهای بزهکارانه ای که به منظور تخریب آگاهانه اموال اشیاء و متعلقات عمومی و نیز تخریب و نابودی آثار هنری و دشمنی با علم و صنعت و آثار تمدن صورت می گیرد به گونه ای به وندالیسم منتسب گردد. روزگاری در سرزمین های واقع در میان دو رودخانه بزرگ اودر و ویستول قومی بنام »وندال« زندگی میکرد.

در عهد سلطنت یکی از پادشاهان این قوم به نام »ژانسریک یا گنسریک« که از 428تا 477میلادی سلطنت میکرده است. وندالها که پیشتر سرزمینهای گل - فرانسه امروز - و اسپانیا را به تصرف خود درآورده بودند به متصرفات روم در آفریقا حمله کرده کارتاژ را گرفته و بر مدیترانه مستولی گردیدند. آنان بر سر راه خود از آبادی و آبادانی هر چه دیدند نابود و تاراج کرده چیزی برجای باقی ننهادند. همین شهرت تاریخی سبب شده است که امروزه وندالیسم را به معنی ویرانگری وحشیگری و خرابکاری به کار برند.

عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر وندالیسم

وندالیسم مجموعهای به هم تنیده از عوامل فرهنگی و اجتماعی می-باشد که در جامعه معضل بیکاری، پر ز تضاد طبقاتی شکل گرفته است. وندالها به طبقه خاصی تعلق ندارند و تنها در محدودههای مشخص از شهرها به خرابکاری نمیپردازند. یک خرابکار اعمال ناهنجار خود را در همه جای شهر به نمایش میگذارد و محدودیتی قائل نمیشود. با این حال، میتوان ادعا کرد وجود خرده فرهنگها و مهاجرنشینی در یک محدوده مشخص شهری به افزایش وندالها و وندالیسم در آن قسمت کمک میکند.

در حقیقت طبقات مختلف اجتماعی و افزایش فاحش فاصله میان خاستگاه عمده وندالیسم محسوب میشود. هنگامی که یک جامعه خود تسری دهد. این هدف از طریق پرورش نگرش ها، ارزش ها، عادات و مهارت ها در دانش آموزان اتفاق خواهد افتاد به طوری که به منظور ریشه کن کردن اختلافات قومی و نژادی و تبدیل آن ها به فرصت مورد جوامع چند فرهنگی در کسب و کار و در زندگی روزانه خود سرگرم کننده است.

تاریخچه و وجه تسمیه واژه وندالیسم1

وندالیسم مشتق از واژه وندال2 است. وندال نام قومی از اقوام ژرمن اسلاو به شمار میرفت که در قرن پنجم میلادی در سرزمینهای واقع در میان دو رودخانه اودر و ویستول زندگی میکردند. آنان مردمانی جنگجو خونخوار و مهاجم بودند که به کرات به نواحی و سرزمین های اطراف قملرو خود تخطی و تجاوز کرده به تخریب و تاراج مناطق و آبادی های متصرفه میپرداختند.  روحیه ویرانگرانه قوم وندال سبب گردیده است که در مباحث آسیب جامعه دچار تضاد و اختلاف طبقاتی میشود، تفاوتهای پنهان در لایههای درونی زندگی نظیر تربیت خانوادگی، نگرش فردی و اختلاف شوون اخلاقی و عقیدتی در ظاهری آشکار و کاربردی تجلی مییابد و به حوزههای ملموس زندگی و رفتار اجتماعی کشیده میشود.

اختلاف طبقاتی نوعی بیعدالتی و خصومت را در جامعه القا میکند که برتریهای شهروندی را برنمیتابد. مفاهیمی نظیر تقسیم شهر به بالا و پایین وجود حاشیه نشینی درشهرهای بزرگ از تفاوت در بهرهمندیهای شهروندی و تسهیلات رفاهی زندگی اجتماعی حکایت میکند و منبعی برای تولید رفتارهای خصمانه و عصیانگری طبقاتی میشود.  در چنین حالتی، سازههای موجود در مناطقی که به سکونت طبقات مرفه اختصاص دارند یا وسایلی که برای ارائه تسهیلات شهری بیشتر در این قسمتها نصب میشوند، بیش از پیش در معرض تخریب قرار میگیرد و نقش عقدهها و تضادهای طبقاتی پررنگتر میشود.

تربیت اجتماعی: نظام تربیتی جامعه از کارکردهای فنی، اخلاقی، تاریخی و  قانونی آن نشات میگیرد و حاصل میشود ضعف این نظام براستی بزرگترین نارسایی یک جامعه محسوب میشود که چهره حال و آینده آن را مخدوش میکند و حیات اجتماعی اعضای آن را به مخاطره میافکند.  توجه به این نکته که تمدنهای شهری بستری برای تجلی ماهیت متغیر زندگی مدرن امروزی هستند و شهرهای جامعهای که یاد ندهد و یاد نگیرد، محکوم به نابودیاند ضرورتهای آموزشهای محیطی و  کارکردهای تعلیم اجتماعی را آشکار میکند. بیارزش دانستن اموال و منافع عمومی مهمترین آسیب این حوزه است که ریشه در ناپختگی فردی، ضعفهای فرآیند اجتماعی شدن در مرحله عمل و فقدان آموزش و اطلاعرسانی درباره محیط دارد - محسنی تبریزی 1374، . - 95 متعهد شوند تا جامعه را اصلاح کرده و نسبت به این تعهد علاقه مند باشند.

نتیجه گیری و پیشنهادات

از آنجائیکه همه فرضیه های مطرح شده مبنی بر رابطه دانش فرهنگی و ابعاد آن - شایستگی اجتماعی، توسعه سواد قومی و فرهنگی، تبیین نگرش ها و ارزشها و بهبودی فردی برای اصلاح اجتماعی - مورد تایید قرار گرفتند. انجام اقداماتی در جهت بهبود و ارتقای دانش فرهنگی در مواجه با پدیده های فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد با جدیت بیشتر در برنامهریزی برای شهروندان، نظرات و انتظارات و توقعات آنان مدنظر قرار گیرد و نگاه تک بعدی و جزیره ای به غایت، پیامدهای ناخوشایندی در مواجه با مسایل فرهنگی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می گردد همان گونه که در ادبیات نظری اشاره گردید دانش فرهنگی به عنوان مشخصه یک فرهنگ خاص میتواند به عنوان آگاهی از ابعاد فرهنگی یک جامعه در نظر گرفته شود. لذا متولیان در منطقه 9 لازم است جهت بهره مندی بیشتر از دانش فرهنگی شهروندان زیر مجموعهای را در شهرداری یا سازمان های دولتی طور که در ادبیات پژوهش هرناندز پوزاس - - 2013 بیان می کند دانش فرهنگی به معنای تجدید نظر در مورد این که، چه مقدار دانش فرهنگی شما تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.  معنای شناسایی منابعی که را صرفا به این وضوعم اختصاص داده و به طور وِیژه بازخورد مناسبی از پیشنهادات شهروندان و آگاهی از نظرات آنان در مواجه با پدیده های مثل وندالیسم بکار گرفته شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید