بخشی از مقاله

چکیده

موضوع این مقاله، رابطهی دین و شادی است. در این مقاله به مفهوم شادی واقعی از دیدگاه شرع مقدس اسلام پرداخته شده است. دیدگاه دین پیرامون نشاط و شادی مردم مثبت بوده و آن را تأیید مینماید و هیچگاه ب ا عوامل شادی افزای حقیقی مخالفتی ندارد. به مفهوم شادی در قرآن و روایات اشاراتی شده است. عوامل شادی افزای حقیقی را با نکات مثبت موجود در آن بیان شده و پس از آن به شادیهای غیر واقعی یا کاذب اشاره رفته است. در پایان دیدگاه شرعی و فتاوای بعضی از آیات عظام تقلید پیرامون بعضی از امور شادیافزا بیان شده است.

واژههای کلیدی: دین، شادی، شرع، قرآن.

مقدمه:

یکی از مسائل مورد نیاز هر فرد در زندگی ، داشتن نشاط و شادی است زیرا شادی در ادامه حیات انسان و رشد و بالندگی جسمی و روحی او تاثیر دارد . در این مقاله سعی بر شناخت عوامل شادی افزا شده است . در خصوص اقسام شادی و انواع جاذبه ها در ایجاد شادی تحقیق شده است . شناخت عوامل شادی افزای واقعی و برآورد کردن این نیاز از راه صحیح و دوری از عوامل کاذب شادی افزا، بسیار ضروری است . انسان پس از خستگی از کار و فعالیت های روزانه احتیاج به استراحت دارد که تفریحات سالم از عوامل برطرف کردن خستگی می باشند بعضی بر اثر ناآگاهی و یا تحت تاثیر دوستان خود را مشغول تفریحات ناسالم و زیانبخش می نمایند و در عالم خیال تصور می کنند در شادی به سر می برند . در حالی که این شادی کاذب و زیانبار است .

بعنوان مثال ایا اعتیاد به مواد افیونی می تواند یک تفریح سالم باشد یا اثرات تخریبی آن بر جسم و جان و مال معتاد باقی می ماند.بی شک افراد اجتماع نیاز به وسایل شادی افزا دارند . بدیهی است تنها شناخت تفریحی سالم از ناسالم ، نمی تواند اجتماع را اصلاح کند و از آلودگی ها دور سازد بلکه وظیفه ی مسوولین و دست اندرکاران اجتماع است که در ساخت و ساز چنین مراکزی برای جلوگیری از اتلاف وقت مردم و روی آوردن به کارهای خلاف اهتمام ورزند .این مراکز شامل: ورزشگاه ، شهربازی ، پارک ، کتابخانه ، فرهنگ سرا و دیگر مراکزی که امکان استفاده ی مطلوب برای پر کردن اوقات فراغت را دارند .به امید توجه بیشتر مسوولین در ساخت و ساز و برپایی چنین مراکز نشاط انگیز ،چرا که لازم است در حمایت از سازندگان چنین مراکز مهم تلاش شود .

روش پژوهش

این مقاله در قالب تحقیق کتابخانه ای به انجام رسیده است.با توجه به اهمیت وضرورت این پژوهش،مسایل مختلفی موردبازکاوی و دقت نظرقرار گرفته است.اهمیت شادی در تعالیم دین اسلام،راه های اصلی شادی بخش و ارائه ی طریق در بیان حقیقت شادی از منظر قرآن کریم.

سوالات تحقیق

-1تعریف شادی چیست؟

-2شادی از دیدگاه قرآن و روایات کدام است؟

-3شادی حقیقی و کاذب چگونه است؟

-4دیدگاه شرعی پیرامون بعضی از امور شادی افزاچیست؟

رابطه شادی و دین - شادمانی و دینداری -

مفهوم شادی از نظر لغوی: شاد در لغت به معنی: خوش، خرم، مسرور، خوشحال، خشنود. شاداب یعنی: پر آب، سیراب، آب دار، شادان و شادمان است - معین ،. - 1995/2 :1380

شادی در قرآن کریم :

در قرآن کریم از دو ماده ی لغوی فَرِحَ و سَرﱠ به این مفهوم آمده وَیَنقَلِبُاست.» الی اَهلهِ مَسروراً - «انشقاق:. - 9 و شادمان به سوی کسانش باز می گردد. منظور اهل بهشت است که در آخرت
مومنان، به خانواده ی با ایمان خود می رسند.فَوَقاهُم االله شَرّﱠ» ذلک الیومَ و لَقّاهُم نَضرَهً و سُرورا - «انسان: - 11 پس خدا آنان را از آسیب آن روز نگاه داشت و شادابی و شادمانی به آنان ارزانی داشت. در این آیه ی شریفه پاداش ابرار را در جهان آخرت بیان می کند که خداوند نیکان را از آسیب روز قیامت حفظ م ی کند و در حالی که شادمان هستند از آنها استقبال می کند .فَرِحین »بِما آتاهُم االلهُ مِن فَضلِهِ - «آل عمران: - 170آن ها - شهیدان - به خاطر نعمت های فراوانی که خداوند از فضل خود به آنها بخشیده است خوش حالند.

در واقع اشاره به مزایا و برکات فراوان زندگی برزخی شهیدا ن می کند که خوش حالی آن ها بخاطر نعمت های فراوان خداوند است.قُل بِفَضلِ االلهِ و» بِرحمتِه فَبِذلک فَلیَفرحوا هو خَیرٌ مِمّا یَجمَعونَ - «یونس: - 58 به فضل و رحمت خداست که - مومنان - باید شاد شوند و این از هر چه گرد می آورند بهتر است. شادی مومنان بخاطر وجود کتاب آسمانی قرآن کریم است زیرا قرآن از هر نعمتی برتر و بالاتر است بنابراین امر شادی که در قرآن کریم ذکر شده است هم مربوط به عالم دنیا، و هم جهان آخرت است که اهل بهشت و مومنان از کارهای نیک خود شادمان خواهند بود و بهشت جای خوشی و شادی است.

شادی در روایات

بخاطر اهمیت شادی و نشاط در کتاب شریف اصول کافی جلد سوم، باب ادخال السرور علی المومنین داریم، یعنی وارد ساختن شادی بر مومنان.اِنﱠ فیقالالجَنّهرسول االله:دارا »یُقالُ له دارُالفَرحِ لا یَدخُلها اِلّا مَن فَرِحَ الصﱢبیانَ - «کریمی،:1380 - 54 همانا در بهشت جایی است که به آن خانه ی شادی گفته می شود، هیچ کس به آن خانه وارد نمی
شود مگر آنکه موجب شادی کودکان شده باشد.امام صادق - ع - می فرمایند: »از محبوب ترین کارها به درگاه خدا ، شادکردن مومن است« - کلینی، - 276/2 :1348 امام سجاد - ع - فرمودند: رسول خدا - ص - فرمودند: »همانا بهترین اعمال در نزد خداوند عزوجل واردساختن سرور و خوشحالی بر مومنین است - «همان، - 272/2 بنا به نقل روایات ایجاد نشاط و شادی در مومنین از بهترین کارهاست. پس باید در جهت ایجادنشاط تلاش نمود تا امکان شادی برای آنها فراهم گردد و انسان از ثواب الهی بهره مند شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید