بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر، به منظور تبیین رابطه سرمایه اجتماعی شهروندان شهر شیراز با مشارکت ورزشی آنها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش همبستگی است. بدین منظور تعداد 850 شهروند با استفاده از نمونه گیری در دسترس از بین شهروندان شهر شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات لازم، از پرسشنامه مشارکت ورزشی کوزه چیان - 1375 - و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی - ناهاپیت و گوشال، - 1998 استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی شهروندان شهر شیراز با مشارکت ورزشی رابطه معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد سرمایه اجتماعی - بعد ساختاری، بعد رابطه ای و بعد شناختی - توان پیش بینی مشاکت ورزشی را دارند.

کلید واژه: مشارکت ورزشی، سرمایه اجتماعی، شهروندان.

مقدمه

امروزه در کنار سرمایه های انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی 1نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی، یا بعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به »همکاری« و »مشارکت« در تعاملات اجتماعی، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع، فائق آید - میریوسفی و رحیمی، . - 1396سرمایه اجتماعی راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود. بدون سرمایه اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه ای نمی رسد و هیچ مجموعه انسانی، بدون سرمایه اجتماعی نمی تواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد - کپه2 و همکاران، . - 2018

امروزه، ورزش در بین اقشار مختلف جامعه ترویج یافته است و شهروندان برای نیل به اهداف خاص خود، به سراغ ورزش می روند. یاوکایاسو و همکاران - - 2010 که کلوپ های ورزشی برای تولید سرمایه اجتماعی نقش مهمی ایفا می کنند.همچنین، اسلامی و همکاران - 1393 - نشان دادند که مشارکت ورزشی باعث ارتقاء سطح سرمایه اجتماعیشهروندان می شود.با توجه به مطالب گفته شده، به نظر می رسد که بررسی رابطه مشارکت ورزشی و سرمایه اجتماعی برای شهروندان بسیار حائز اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی و میزان مشارکت شهروندان شهر شیراز به دنبال پاسخگویی به این سوال است؛ آیا سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مشارکت ورزشی شهروندان شهر شیراز رابطه دارد؟

روش شناسی

پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - غیرآزمایشی - و روش همبستگی است. بدین منظور از بین تمامی شهروندان شهر شیراز، با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد 860 شهروند 536 - مرد و 324 زن - از قشرهای مختلف شهر انتخاب شدند و پرسشنامه های مشارکت ورزشی کوزه چیان - 1375 - و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی - ناهاپیت و گوشال، - 1998 را تکمیل نمودند. هر دو پرسشنامه استاندارد بوده و دارای روایی و پایایی معتبر است. ضمن اینکه با استفاده از طرح پایلوت در این پژوهش نیز روایی و پایایی آنها ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها برای تجزیه و تحلیل دادهها بوسیله نرمافزار SPSS استفاده گردید و آزمون فرضیه ها در سطح 0/01 مورد بررسی قرار می گیرد.

یافته های پژوهش

بر ا ساس نتایج جدول 1، رابطه م شارکت ورز شی با سرمایه اجتماعی در سطح 0/01 معنی دار ا ست . - P /05 - با مثبتبودن این رابطه، در واقع، با افزایش مشارکت ورزشی، سرمایه اجتماعی نیز افزایش می یابد.همچنین، بر اساس نتایج جدول 2، نتایج نشان داد که ابعاد سرمایه اجتماعی با مشارکت ورزشی رابطهدارند - . - R2=0/630با توجه به نتایج بدست آمده در جدول 2، از سطح معنی داری چنین استنباط می شود که در این مدل بین متغیرهای پیش بین و ملاک رابطه معنی داری وجود دارد و این ارتباط در سطح 0/01 معنی دار ا ست یعنی بین سرمایه اجتماعی و مشارکت ورزشی شهروندان حاضر در این پژوهش، رابطه خطی وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که مشارکت ورزشی با سرمایه اجتماعی و ابعاد ساختاری، شناختی و رابطه ای آن رابطه مثبت معنی داری دارد بطوری که با افزایش مشارکت ورزشی در ورزش های همگانی در بین شهروندان شیراز، سرمایه های اجتماعی نظیر اعتماد، صداقت، حسن تفاهم، سلامتی نفس، هم دردی، دوستی، همبستگی و فداکاری افزایش می یابد. این یافته با نتایج پژوهش کپه و همکارن - 2018 - ، کامیما3و همکاران - 2017 - ، یاوکایاسو و همکاران - - 2010 و میریوسفی و رحیمی - 1396 - ، اسلامی و همکاران - 1393 - کریمیان و همکاران - 1392 - همسو است. باید توجه داشت که سرمایه اجتماعی را اغلب شبکهای از ارزشها و هنجارها به حساب میآورند و در همین راستا اغلب افراد جامعه ورزش و تناسب بدنی را یک ارزش بزرگ تلقی می کنند. لذا این دو متغیر یعنی مشارکت ورزشی و سرمایه اجتماعی می توانند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید