بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر باهدف رابطه سلامت عمومی و تعلل ورزی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان دلفان در سال 1394 انجام گرفته است.پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی است .تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی - - QHG ، پرسشنامه اهمال کاری تاکمن جمعآوری شد یافتهها به کمک روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیهوتحلیل شد. نتیجه پژوهش نشان داد که بین سلامت عمومی و تعلل ورزی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد..

کلیدواژه: سلامت عمومی، تعلل ورزی، دانش آموزان

مقدمه

آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی به شمار می رود . - پارسا1،. - 2007 اگر برنامه های آموزشی نیروی انسانی متناسب نیازهای بهداشتی و درمانی کشورها نباشد آن ها قادر نخواهند بود سطح سلامت جامعه را به حدی برسانند که مردم بتوانند از نظر اقتصادی و اجتماعی زندگی مولدی داشته باشند - هیروبادی2 ،2006 - .دوره دانش آموزی دوران مهیج و پرچالشی است بنابراین به دلیل رویارویی با عوامل استرس زای زیاد باید از سلامت روان و خوداتکایی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به توفیقات روزافزون تری در تحصیل و حرفه خود دست یابند . - زار3،. - 2007 بهنجاری و سلامت روانی موضوعات اساسی در روانپزشکی کاربردی و نظری محسوب می شوند و سلامت روانی جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است که به نظر می رسد می توان بسیاری از مفاهیم بالینی و نظری بهنجاری را در چهاردیدگاه کارکردی شامل بهنجاری به عنوان سلامت، بهنجاری به عنوان کمال مطلوب ،بهنجاری به عنوان متوسط، و بهنجاری به عنوان فرایند قرار دارد - سادوک4 ،1383 - .

لکن کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت روان5 را این طور تعریف کرده اند که ؛ سلامت روانی عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران ، تغییر و اصلاح محیط فردی ، اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی که بتواند با محیط خود و اطرافیان به طور کلی ، اجتماع سازگار شود از نظر بهداشت روانی بهنجار است - میلانی فر،. - 1373 ارتقاء بهداشت و تأمین سلامت افراد جامعه یکی از ارکان مهم پیشرفت جوامع می باشد - نوزادی ،. - 1380 یکی از مشکلات یادگیرندگان اهمالکاری 6 یا تعلل در انجام تکالیف و مطالعه در طول تحصیل می باشد باشد استیل - . - 2004 عنوان می کند که حدود 95 درصد از افراد جامعه گاهگاهی در کارهایشان تعلل می ورزند اما برای 15 تا 20 درصد افراد ، تعلل همیشگی و به صورت یک مسئله جلوه می کند . واژه لاتین تعلل از دو واژه پرو و کراسینوس تشکیل شده است که پرو به معنای جلو و کراسینوس به معنای فردا می باشد الیس - 1977 - تعلل را نمودن فعالیت به آینده و استفاده از عذرخواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف نمودند .

تعلل ورزی یا به آینده موکول نمودن کارها آنقدر متداول است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد اگرچه تعلل ورزی همیشه مسئله ساز نیست ، اما در اغلب موارد می تواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری همراه داشته باشد تعلل ورزی با توجه به پیچیدگی و مؤلفه های شناختی ، عاطفی و رفتاری آن تظاهرات گوناگونی دارد که شامل : تعلل ورزی تحصیلی ، تعلل ورزی در تصمیم گیری ،تعلل ورزی روانرنجورانه ، و تعلل ورزی وسواس گونه ، اما متداو لترین شکل آن ، تعلل ورزی تحصیلی است . این نوع تعلل ورزی را تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت های تحصیلی تعریف نموده اند.لای - 7 1993 - .صفت تعلل که تمایل برای به تعویق انداختن آنچه که برای رسیدن به یک هدف ضروری است ، یک پیش بینی کننده ی قوی برای رفتارهای تأخیری است - لای ، - . - 1986جی8 ،. - 1986 این پژوهش هدف آن است که رابطه سلامت عمومی و تعلل ورزی را مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بیان مسأله

مطالعه راجع به سلامت ، ابعاد آن و عوامل پیش بینی کننده و ارتقا دهنده آن به دلیل اهمیت فراوان همیشه توجه پزشکان ، فلاسفه و روانشناسان را به خود جلب نموده است طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت حالت تندرستی کامل جسمانی ، روانی و اجتماعی است و نه صرفا فقدان ضعف یا بیماری - نقل از ادلین وهمکاران1،. - 1999از دیدگاه الگوی زیستی –روانی – اجتماعی سلامت چیزی است که فرد از طریق توجه به نیازهای زیست شناختی ، روانشناختی و اجتماعی آن را کسب می کند - تایلو2ر، . - 1995ادلین و همکاران معتقدند که وقتی سطح سلامت بالا و بهینه است ؛ همه ی ابعاد سلامتی یکپارچه اند و با هم کار می کنند ، بدین ترتیب محیط شخصی - کار ، خانواده ، اجتماع - و ابعاد جسمانی ، هیجانی ، هوشی ، معنوی ، شغلی و اجتماعی برای ایجاد تعادل با یکدیگر هماهنگ هستند رابطه سلامت عمومی و نقش آن در انگیزش تحصیلی از جمله مسئله ی مهمی است که امروزه توجه روانشناسان را به خود جلب نموده است . - اسمیت.. - 1988 3

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ، سلامت روان را قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی ، عادلانه و مناسب تعریف کرده و بر این باورند که سلامت روان، صرفاً نداشتن بیماری های روانی نیست ، بلکه توان واکنش در برابر انواع گوناگون تجربیات زندگی به صورت انعطاف پذیر و معنی دار است - صالحی و دیگران، - 1386 با توجه به اینکه در حیطه مباحث روانشناختی طیف وسیعی از متغیرها وجود دارد ، در اکثر موارد به نظام انگیزشی و ارزشی پرداخته می شود . یکی از مشکلات یادگیرندگان و دانش آموزان اهمال کاری یا تعلل در انجام تکالیف و مطالعه در طول تحصیل می باشد استیل - 2004 - .عنوان می کند که حدود 95 درصد از افراد جامعه گاهگاهی در کارهایشان تعلل می ورزند اما برای 15 تا 20 درصد افراد ، تعلل همیشگی وبه صورت یک مسئله جلوه می کند .

الیس. - 1977 - 4تعلل ورزی را به تأخیر نمودن فعالیت به آینده و استفاده از عذرخواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف نمودند . تعلل ورزی یا به آینده موکول نمودن کارها آنقدر متداول است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد.اهمالکاری به تعبیری که آلیس آن را بکار می برد نوعی سندروم فرد است یعنی کاری را که تصمیم به اجرای آن گرفته می شود و آن کار حداقل می تواند در آینده برای فرد نتایجی در بر داشته باشد بدون دلیل به آینده محول می شود اما در عین حال عدم انجام ان نیز به زیان فرد است و از این بابت خود را سرزنش میکند چنین فرایندی فرد را وادار می سازد که برای موجه جلوه دادن عادت مورد نظر دلایل متعددی را بیاورد.این پژوهش به بررسی رابطه بین سلامت عمومی و تعلل ورزی دانش آموزان پرداخته است. از طرف محققین و نظریه پردازان با تعاریف مختلفی عنوان شده است و در ارتباط با عوامل و متغیرهای مختلف و در اثر تأثیر این عوامل به شکل های مختلفی بروز می کند. به عبارت دیگر این مفهوم با متغیر های متعددی در ارتباط می باشد که از میان این متغیرها، سلامت عمومی و تعلل ورزی ، در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهند گرفت .پژوهش حاضر بدنبال پاسخگوئی به این سؤال است که: چه رابطه ای میان سلامت عمومی و تعلل ورزی دانش آموزان وجود دارد

اهمیت و ضرورت پژوهش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید