بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر به بررسی رابطه عملکرد نشریات دانشجویی در حفظ و تقویت میراث فرهنگی و زبان فارسی دانشجویان شهر قم پرداخته است. بدین منظور رابطه عملکرد نشریات دانشجویی بر میراث فرهنگی و زبان فارسی به عنوان متغیرهاي اصلی مورد بررسی قرار گرفت.فروش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه هاي دولتی شهر قم بالغ بر 22099 دانشجو انتخاب شد، تعداد 384 دانشجو به عنوان نمونه آماري تحقیق با روش نمونه گیري تصادفی – طبقه اي متناسب با حجم نمونه مطابق فرمول کوکران تعیین شد.

جهت گردآوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس طیف پنج درجه اي لیکرت با سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، میراث فرهنگی و زبان فارسی 25 - سوال بسته پاسخ - با آلفاي کرنباخ 0/80 و وضعیت نشریات دانشجویی 20 - سوال بسته پاسخ - که با آلفاي کرنباخ 0/80 تأیید شد، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده هاي پژوهش در دو بخش شامل آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از نرم افزار ؛؛غ؛ استفاده شد. نتایج نشان داد نشریات دانشجویی در حفظ و تقویت میراث فرهنگی و زبان فارسی نقش دارند و بین عملکرد نشریات دانشجویی و حفظ و تقویت میراث فرهنگی و زبان فارسی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بر اساس ضرایب تعیین 27/4 - r2 - درصد، واریانس نشریات دانشجویی با حفظ و تقویت میراث فرهنگی و زبان فارسی مشترك بوده است.

مقدمه

جامعه اي که در آن زندگی می کنیم، جامعه اي است با جمعیت بالایی از قشر جوان که درصد قابل توجهی از آن را به نام دانشجو می شناسیم. دانشجویی که بعنوان یک قشر تحصیل کرده و روشنفکر نگاهی دیگر گونه در ذهن افراد جامعه خود می آفریند. از نگاهی دیگر می توان دانشجو را بخشی از هویت فرهنگی اجتماع دانست که در تعریف فرهنگ ملی جامعه خود نقشی ویژه را داراست و در این میان نمی توان نقش دانشگاه را در تحقق این امر نادیده گرفت، چرا که دانشگاه به عنوان نهادي چند بعدي چه در عرصه سیاست، چه در عرصه اقتصاد و چه در دل اجتماع و با اتکا به اندیشه و تفکر می تواند کاتالیزور روند بازسازي ساختار فرهنگی جامعه باشد.

فنام دانشگاه در جوامع انسانی با انباشتگی علم، پژوهش و فرهنگ مترادف است. حضور و فعالیت نهاد دانشگاه نویدبخش تحول ژرف مردم و گسترش فرهیختگی در عرصه تصمیم گیري ها است. تعامل فرهنگ و سایر وجوه اجتماعی موضوعی است که بنیاد بسیاري از دریافت هاي منتظم از روندها را در جامعه ممکن میسازد - رشید پور، . - 1387 نشریات دانشجویی به کلیه نشریاتی اطلاق می گردد که به صورت ادواري، یا گاهنامه با نام ثابت و تاریخ نشر در زمینه هاي فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، هنري، علمی، ادبی، ورزشی و ... توسط گروهی از دانشگاهیان - دانشجویان و یا اعضاي هیئت علمی - در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی منتشر و در محدوده دانشگاهها توزیع می شوندل نشریات دانشجویی و انتشار آنها در حوزه هاي مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي، هنري، سیاسی و... در فضاي دانشجویی و دانشگاهی ایران، موضوعی است که بویژه در سال هاي اخیر به فعالیتی پایدار و کانون توجه تبدیل شده است.

نشریات دانشجویی یکی از ارکان فعالیت هاي فرهنگی دانشجویان و عامل مهمی در باور کردن عرصه تفکر، بحث و طرح مسائل و موضوعات در فضاي دانشگاه هستند. رسانه اي شدن بخشی از حرکت دانشجویان که بیشتر گرایش هاي مستقل را در برداشته و برآیند دانش، خلاقیت و اندیشه پرشورترین خواستاران بهبود و تحول است، در سالهاي اخیر تأثیر بسزایی در بازسازي فضاي گفتگو و رهایی دانشگاه از رکود داشته است و از این منظر تأمین گروه هاي فعال دانشجویی که در قالب نشریات دانشجویی براي پیشبرد اهداف متعالی جهت درونی سازي فرهنگ گفتگو و ارتقاي شاخص هاي اجتماعی تلاش میکنند موجب ترغیب و تقویت روحیه همکاري و مشارکت در امور و تضعیف فضاي بی تفاوتی خواهد شد - نایبی ندوشن . - 1390

براي پایداري و بقاي فرهنگ ایرانی باید به مواریث فرهنگی اهمیت داد. در واقع از مشخصه هاي فرهنگ ملی، میراث فرهنگی یک کشور است. زنده نگه داشتن مواریث فرهنگی، به معناي نادیده گرفتن تحولات جهان امروز نیست، بلکه مراد از آنها ارزیابی مجدد این میراث با معیارهاي تازه و بازیافتن عناصر زنده و دوام پذیر آن است. حفظ و نگه داشتن و توجه به میراث فرهنگی مستلزم شناخت و شناساندن میراث فرهنگی گرانقدر ایران است و مهمترین عناصر میراث فرهنگی عبارتند از: زبان، ادب، اندیشه، فرهنگ عامه، هنرهاي ملی، مجموعه آثار مکتوب، اشیاء، بناها و مکان هاي تاریخی - گرانپایه،. - 1377 شاید بتوان میراث فرهنگی مشترك، گسترده و فراگیر را در میان شهروندان یک کشور از مهمترین اجزاء هویت ملی دانست که سبب توافق فرهنگی می شود.

در تعریفی گسترده، میراث فرهنگی تمام ابعاد فرهنگی هر نظام اجتماعی را در بر می گیرد که به نحوي خودآگاه یا ناخودآگاه، ما را تحت تاثیر قرار می دهد و نشانه هاي تاریخ یک فرهنگ و یک ملت به شمار می رود جهان سرشار از میراث است. هر شهر و دهکده اي چند بنا یا مکان تاریخی، مجموعه اي از دست ساخته ها یا سنت یا رسمی محلی دارد که حفظ آنها سبب ارتباط ساکنان با گذشته خود می شود - ترابی،. - 1382

بسیاري از مورخان بر عامل زبان به عنوان یک عنصر مهم در پیشرفت هاي فرهنگی - و غالباً در مفهوم تمدن - اشاره کرده اند و در مواردي انحطاط دولت ها را نیز با آن مرتبط دانسته اند. گفتار انسان ها بازگو کنندة مفاهیم و مضامین مورد علاقه و مسلط بر اذهان آنهاست و اهمیت زبان در شناخت فرهنگ به حدي است که گفته اند زبان یک ملت کلیدي است که با استفاده از آن می توان فرهنگ آن ملت را شناخت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید