بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نوع استفاده از شبکه های مجازی با رضایت زناشویی می باشد. بدین منظور تعداد 100 نفر ازافراد متاهلی که در شبکه های مجازی فعالیت داشتند با استفاده از پرسشنامه زوجی اینریچ و پرسشنامه نوع استفاده از شبکه های مجازی مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که استفاده ارتباطی 0/36 ، علمی 0/098 و تفریحی 0/24 درصد از کل وارایانس رضایت زناشویی را تبیین میکند.

همچنین بین رضایت زناشویی با مولفه های استفاده ارتباطی - - 0/613 و استفاده تفریحی - - 0/492 از شبکه های مجازی رابطه منفی و معناداری وجود دارد اما با استفاده علمی رابطه مثبت و معناداری - در حدود - 0/329 وجود دارد. با توجه به وجود رابطه بین نوع استفاده ای که از شبکه های مجازی میشود و میزان رضایت از زندگی زناشویی پینشهاداتی برای دست اندرکاران ارائه شده است.

واژگان کلیدی: شبکه های مجازی، استفاده ارتباطی، استفاده علمی، استفاده تفریحی،رضایت زناشویی

مقدمه

ازدواج پیوندی عمیق و صمیمی بین زن و شوهر است که از انگیزه های متفاوتی چون، تامین آرامش، نیازهای جنسی، بقای نسل، تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنیت فردی و اجتماعی، تامین نیازهای روانی- اجتماعی ناشی میشود - زیدی1 و شوریدی2،2002؛ نقل از جعفر زاده فدکی و امانی، . - 1394 اهمیت شناخت و بررسی عواملی که سبب استحکام این پیوند میگردند، میتواند گامی مفید در راستای ارتقای سطح فرهنگ جامعه باشد.

از جمله این عوامل میتوان به رضایت بین زوجین اشاره کرد - عطاری، عباسی سرچشمه و مهرابیزاده هنرمند، - 1384رضایت زناشویی که یک پدیده پیچیده و چند بعدی است - موسمان3، واگنر4 و فرس-کارنیرو5، - 2007 و به نگرش شخص نسبت به رابطه زناشویی خویش بر می گردد - کینگ6، - 2016 به عنوان احساس خشنودی، رضایت و لذت، توسط زن و شوهر، زمانیکه همه جنبه های ازدواج خود را در نظر میگیرند تعریف میشود - وینچ، 1974؛ نقل از بیرامی، فهیمی و اکبری، . - 1391

تغییراتی که در سبک زندگی در نتیجه تغییرات فرهنگی با ورود تکنولوژی های ارتباطی نوین حاصل شده است، همه جوانب زندگی فردی و اجتماعی انسان ها متاثر ساخته است - اسلامی، . - 1391 و ازدواج از مقولههایی است که شروع و ادامه آن دستخوش تغییرات عمده ای شده است و افزایش حضور و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی به یکی از چالش های عمده در روابط زناشوئی بدل شده است - لی7، شی8 و دانگ9، . - 2014

تحقیقات نشان داده است فراوانی استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی، با کیفیت ازدواج ، خرسندی و رضایت از ازدواج رابطه منفی و با مشکلات زناشویی و تفکر جدایی و طلاق رابطه مثبت دارد - والنزولا10، هالپرن 11 و ای. کاتز12، - 2014؛ طوری که استفاده از برخی شبکه های مجازی نظیر فیس بوک موجب پایین آمدن میزان رضایت از ازدواج و بالا رفتن احتمال طلاق میشود - همان - .

ورود و عمومیت سریع چنین تکنولوژی هایی، بدون سپری شدن فرایند تطابق اجتماعی، در جایی غیر از خاستگاه خود و در خصوصی ترین جوانب زندگی افراد مسائلی را به همراه خواهد آورد؛ واضح است که در اجتماعاتی که بافت سنتی داشته و در مسائلی چون ازدواج و زندگی زناشوئی پایبندی های بیقید و شرطی را به آداب و سنن داشته باشد و شبکه های سنتی اجتماعی قوی در آن شکل گرفته باشند، جایگزینی چنین شبکه هایی با انواع مجازی آن به آسانی صورت نخواهد پذیرفت.

با توجه به چنین دغدغه ای تحقیق حاضر در پی بررسی اثرات چنین شبکه هایی بر جنبه ای از زندگی زناشوئی خواهد بود و بدنبال یافتن پاسخی برای این مساله است که نوع و میزان استفاده از شبکه های مجازی با رضایت زناشویی رابطه دارد یا خیر؟

روششناسی تحقیق

جامعه و نمونه آماری: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زوج های شهر اردبیل می باشد. نمونه پژوهش شامل 100 نفر از زوجینی میباشد که در شبکه های مجازی فعالیت دارند. که به روش در دسترس از بین جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند و پرسشنامه های پژوهش را تکمیل نمودند.

ابزارهای پژوهش:

پرسشنامه زوجی اینریچ: این پرسشنامه در سال 1389 توسط آسوده، خلیلی، لواسانی و دانشپور به فارسی ترجمه و روایی یابی شد و به منظور آگاهی از میزان رضایت زناشویی در این پژوهش از آن استفاده گردید.ضریب آلفای پرسشنامه در پژوهش آسوده با 365 زوج 730 - نفر - به ترتیب برابر 0/68 - با حذف سوال 24 آلفا 0/78 میشود - ، 0/78، 0/62 و 0/77 به دست آمد.

پرسشنامه نوع استفاده از شبکه های مجازی:این پرسشنامه محقق ساخته می باشد که از28 سؤال به مقیاس لیکرت 5 درجه ای تشکیل شده و از سه حیطه استفاده آموزشی از شبکه های مجازی،استفاده ارتباطی از شبکه های مجازی و استفاده تفریحی - سرگرمی - از شبکه های مجازی تشکیل شده است که پایایی بدست آمده هریک از مؤلفه های استفاده آموزشی، ارتباطی و تفریحی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0/86، 0/86 و 0/70 حاصل شده است.

یافته ها

برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که مولفه های استفاده از شبکه های مجازی - ارتباطی، علمی و تفریحی - با رضایت زناشویی را بطه معنا داری دارد؛ همچنین بین رضایت زناشویی با مولفه های استفاده ارتباطی - - -0/613 و استفاده تفریحی - - -0/492 از شبکه های مجازی رابطه منفی و معنادار بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید