بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه میزان و نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان سازگاری زناشویی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق، بانوان متأهل معلم شهر بوکان است. با استفاده از روش پیمایش و شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، نمونه مورد مطالعه انتخاب - 200 نفر - و اطلاعات مورد نیاز جمعآوری گردیده ا ست. برا ساس نتایج، میزان و نحوه ا ستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توانایی پیشبینی 40 در صد از تغییرات میزان سازگاری زناشویی را دارا هستند .

مقدمه

در هر جامعهای، زنان، مردان و فرزندان اضلاع مثلث زندگی خانوادگی را تشکیل میدهند و به همین نسبت نیز رضایت یا نارضایتی هر یک از آنان از زندگی میتواند به دو ضلع دیگر و به تبع آن بر کل زندگی سرایت کند، اما در این میان زنان به دلیل نقشهای چندگانهای که در زندگی ایفا میکنند، به عنوان پل ارتباطی میان اعضای خانواده به حساب آمده و در نتیجه رضایت یا عدم رضایت آنان از زندگی خانوادگی میتواند به نوبه خود تأثیرات سودمندتر یا زیان بارتری هم برای زندگی فردی و خانوادگی و هم برای اجتماع به همراه داشته باشد.

به عنوان نمونه، برخی از تحقیقاتی که در این زمینه انج ام گرفته، حاکی از آن است که عدم رضایت زن ان از زن دگی زناش ویی، ممک ن اس ت ط لاق فیزیکی یا عاطفی را در ف ضای خانوادگی در پی دا شته با شد - هادیان، . - 3 :1386 همچنین میتوان این عامل را به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز افزایش نرخ طلاقها در سطح ک شور در نظر گرفتاز. سوی دیگر همانگونه که رو شن ا ست، ان سان موجودی ا ست ذاتاً اجتماعی که بقای وی در گرو زندگی با دیگر انسانها میباشد.

از این منظر افراد، در درون شبکههایی از روابط اجتماعی زندگی میکنند که برای بقا و ادغام شان با دنیای بی رون ض روری هس تند - برون، . - 2005 این شبکهها نیز دارای ویژگیها و کارکردهای مختلفی میباشند که یکی از مهمترین کارکردهای آن، حمایت اجتماعی میباشد - وسرمن و فاوست . - 4 :1994 رضایت یا سازگاری زناشویی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در ارتباط با دیگران و شبکههای اجتماعی که با آنها در ارتباط هستند معنا و مفهوم پیدا کرده است. با ظهور شبکههای اجتماعی مجازی، روابط انسانها در اینترنت شکل تازهای به خود گرفته است.

رسانههای اجتماعی اشکال دیگر ارتباطات کامپیوتر محور را با یکدیگر ادغام کرده و به تبع آن چشمانداز رسانهها، شیوههای تعامل افراد و تأمین نیازهای کاربران را دگرگون ساختهاند. امروزه شمار کثیری از کاربران با اهداف مختلف در شبکه های اجتماعی مجازی عضو شده و به فعالیتهای گوناگون میپردازند. با توجه به افزایش تصاعدی کاربران شبکههای اجتماعی و کارکردهای آن نمیتوان از تأثیر این شبکهها غافل ماند.

یکی از ویژگیهای مهم شبکههای اجتماعی در این ا ست که به مکانی برای اشتراکگذاری دانش تبدیل شدهاند. تنوع کاربران و دانش به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی بسیار زیاد بوده، از این رو میتوان به اهمیت و ضرورت این شبکهها به عنوان ابزاری در جهت بهبود آموزش و یادگیری، تبادل اطلاعات، ارتباط با دوستان و همکاران توجه نمود. لذا پژوهش حاضر درصدد است تا با بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی همچون تلگرام، این ستاگرام، فیس بوک و لاین با میزان سازگاری زنا شویی زنان متأهل معلم شهر بوکان بپردازد.

روششناسی تحقیق

در تحقیق حاضر، از روش پیمایش استفاده شده است. اعتبار ابزار، صوری است و برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، بانوان متأهل معلم شهر بوکان است که با استفاداز فرمول کوکران تعداد 200 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب گردیدند. با ا ستفاده از شیوه نمونهگیری خو شهای چند مرحلهای، و ابزار پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از نمونه منتخب جمعآوری شده است.

یافتهها و نتایج

بر اساس نتایج بدست آمده، میانگین میزان سازگاری زناشویی 59/80 برآورد شده است. مطابق با نتایج آزمون دو متغیره، بین میزان و نحوه ا ستفاده از شبکههای اجتماعی با میزان سازگاری زنا شویی بانوان متأهل معلم رابطه آماری م ستقیم وجود دارد. در تحلیل چند متغیره هم، این رابطه در سطح 0/01 معنیدار است. مطابق با رگرسیون چند متغیره، این متغیرها توانایی پیش بینی 40 در صد از تغییرات متغیر سازگاری زنا شویی را دارا ه ستند. لازم به ذکر ا ست که متغیر سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر میانی، با بیشترین ضریب بتا - - 0/543، بر متغیر سازگاری زناشویی تأثیرگذار است. 

تحلیل رگرسیون

چند متغیری متغیرهای پیشبین - مستقل - بر متغیر ملاک - وابسته - باتوجه به مقادیر B، معادله رگرسیون متغیرهای تأثیرگذار بر میزان سازگاری زناشویی را میتوان به شرح ذیل نوشت: - میزان سرمایه اجتماعی - =18/65 +0/510 میزان سازگاری زناشویی + - میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی - 4/680 +0/274 نحوه استفاده از شبکههای - - اجتماعی مجازی + براساس رگرسیونهای اعمال شده و با تکیه بر ضرایب بتای استاندارد شده، میتوان اثرات مستقیم، غیرمستقیم و اثرات کلی متغیرهای م ستقل را روی متغیر واب سته بد ست آورد. برا ساس دو نوع رگر سیون اعمال شده و بام شخص شدن ضرایب بتای استاندارد شده میتوان از طریق ترکیب نمودارهای مراحل سه گانه، اثرات مستقیم، غیرمستقیم و اثرات کلی متغیرهای مستقل را بر متغیر وابسته نهایی - متغیر سازگاری زناشویی - بدست آورد. ضرایب این مسیرها در نمودار زیر ارائه شده است.

مسیر

مطابق با نمودار تحلیل مسیر، متغیرهای میزان و نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی هم به طور مستقیم و هم از طریق تحت تأثیر قراردادن متغیر سرمایه اجتماعی، بر متغیر سازگاری زناشویی تأثیر گذاشتهاند. از ضرب اثرات غیرمستقیم - ضرایب م سیر تا ر سیدن به متغیر واب سته نهایی - و با جمع این اثرات - غیرم ستقیم م سیرهای متعدد - کل اثرات غیرم ستقیم محا سبه شده است. در نهایت از حاصل جمع اثرات مستقیم و غیرمستقیم میتوان اثرات کل را برآورد نمود.

بحث و نتیجه گیری

نتایج بدست آمده تحقیق حاضر، با یافتههای برخی از مطالعات پیشین - فاروگیا، 2013؛ لاورنس و دیگران، 2010؛ نوغانی و دیگران، 1392؛ بخشی و دیگران، 1392؛ ملایری و دیگران، - 1393 همخوانی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید