بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش تعیین رابطه کمال گرایی، اهداف پیشرفت و سبک های هویت دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 250 نفر - 125دختر و 125پسر - بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی، اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور و کمال گرایی هویت و فلت پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین کمال گرایی و اهداف پیشرفت با سبکهای هویت رابطه معنادار وجود دارد و نتایج رگرسیون نیز حاکی از آن بود که کمال گرایی و اهداف پیشرفت میتوانند سبکهای هویت را پیش بینی کنند. این یافته ها بیانگر آن است که کمال گرایی دانشآموزان و نوع اهداف پیشرفت آنان می تواند تاثیر بسزایی در شکل گیری سبک هویت آنان داشته باشد.

مقدمه

پرسش انسان از کیستی و چیستی خود پرسشی دائمی و گریز ناپذیر در زندگی اجتماعی مردمان بوده است، و تلاش برای پاسخگویی به این پرسش دائمی و دستیابی به حسی از هویت ، قدمتی بسیار طولانی دارد. - تریاندس1 ، 1989؛ به نقل از کهولت ، . - 1388 هریک از ما احساسی از این داریم که چه کسی هستیم وچگونه شبیه یا متمایز از دیگران هستیم. بخشی از این احساس، شناختی و بخشی از آن هیجانی است - مارسیا2 ، 1991 ؛ نقل از شهرآرای ، . - 1384 نوجوانی مرحله ای گریز ناپذیر از تحول آدمی است که به دلیل اهمیت ویژه همواره مورد توجه واقع شده است - برک3، ترجمه سید محمدی، . - 1388 این دوره به پلی بین کودکی و بزرگسالی تشبیه شده است که فرد برای یافتن جایگاه خود ناگزیر از عبور آن است.

در این دوره انسان با انرژی و حساسیت در برابر بازتاب های محیطی و مسئولیت پذیری فردی به دنبال کسب هویت است - بهادری خسرو شاهی و باباپور خیرالدین ،. - 1391 در روانشناسی بیشتر نظریه های معاصر و پژوهش های مرتبط با هویت براساس نظریه اریکسون5 است - کاپلان و فلوم6 ، . - 2010 براساس نظریه اریکسون - - 1968 ، شکل گیری هویت اساسی ترین تکلیف دوره نوجوانی است - فیلیپس و پیتمان7 ، . - 2007 یعنی احساس اینکه چه کسی است و جایگاه او به عنوان یک فرد در نظام اجتماعی کجاست. بحران این مرحله ، هویت در برابر گم گشتگی نقش است.

 از نظر مارسیا هویت سازمانی درونی ، خودجوش و پویا است که از سائق ها ، توانایی ها ، باورها و تجارب گذشته فرد نشات می گیرد - احدی و جمهری، . - 1386 اهمیت سبک هویت نوجوانان در شکل گیری شخصیت اجتماعی و شغلی آنان انکار ناپذیر است . در ادبیات پژوهشی بر متغیر های زیادی به عنوان متغیر تاثیر گذار بر سبک های هویت تاکید شده است. از جمله متغیر هایی که می تواند بر سبک هویت تاثیر بسزایی داشته باشد ، کمال گرایی9 و اهداف پیشرفت 10 است.

کمال گرایی تلاشی برای کامل و جامع بودن است - فلت و هویت11 ، 2002 ؛ به نقل از دمت ارال12 ، . - 2009 که با خود ارزشیابی های انتقادی از عملکرد شخصی همراه می باشد - دانکلی ، زورفان و بلنک استین2006 13 ؛ فراست ، مارتین، لاهارت و راسنبلیت 1990 ؛ فلت و هویت ، 2002 ؛ به نقل از بشارت و همکاران، . - 1386 فلت ، هویت ، بلنک استین و اوبرین - 1991 - عقیده دارند که کمال گرایی قرار دادن استاندارد های بسیار بالا برای عملکرد است که همواره همراه با گرایش به ارائه ارزیابی های بسیار انتقادی از خویش می باشد - غفارثمر و شیرازی زاده ، . - 1390 کمال گرایی به عنوان سبک نوروتیک رفتار مورد توجه قرار گرفته است.

ابعاد نوروتیک کمال گرایی را نام برده اند - - هویت و فلت ، 1991 ؛ نقل از هاشمی و لطیفیان ، . - 1388 و آن را دارای سه مولفه می دانند که شامل کمال گرایی خود مدار1 ، کمال گرایی دیگر مدار 2 و کمال گرایی جامعه مدار3 ،این ابعاد به صورت صفات شخصیتی در افراد تثبیت می شود - مهدوی غروی و همکاران ، . - 1391 تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که کمال گرایی با سبک هویت ارتباط دارد به عبارتی هر یک از ابعاد کمال گرایی می تواند تاثیر متفاوتی بر شکل گیری نوع سبک هویت افراد داشته باشد - دمت ارال ، 2011 ؛ بهادری خسرو شاهی و باباپور خیرالدین ، . - 1391 متغیر دیگری که می تواند تاثیر بسزایی بر سبک هویت داشته باشد ، اهداف پیشرفت است .

هدف آن چیزی است که فرد می خواهد به آن دست یابد. هدف گذاری پیامد خاص تلاش فرد برای کسب موفقیت قلمداد می شود - شانک ، . - 2005 اهداف پیشرفت عمدتا به عنوان ادراکاتی در مورد منظور و هدف رفتارهای تحصیلی تعریف می شود - لاو و لی4 ، . - 2008 در واقع اهداف پیشرفت مجموعه ای از مفاهیم و مقصود ها است که تعیین می کند چطور دانشآموزان در فعالیت های یادگیری درگیر می شوند - میس5 ، بلامنفلد و هویل6، 1988 ؛ به نقل از میوس7 ، . - 2009 الیوت و مک گریگور - 2001 - با ترکیب نظریه شناختی- اجتماعی هدف و نظریه انگیزش پیشرفت تقسیم بندی جدیدی از اهداف پیشرفت را مطرح نمودند.

آنها براساس تعامل دو مولفه تعریف و جاذبه ،چهار نوع جهت گیری هدف معرفی می شوند که عبارتند از : اهداف تبحری8 ، اهداف اجتناب از تبحر9، اهداف عملکردی10 و اجتناب از عملکرد11 - چرچ و الیوت12 ، 2001 ؛ به نقل از جوکار و دلاورپور ، . - 1386 تحقیقات انجام شده حاکی از ان است اهداف پیشرفت با سبک های هویت ارتباط دارد . به عبارتی هر یک از اهداف پیشرفت می تواند تاثیر متفاوتی بر شکل گیری نوع سبک هویت افراد داشته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید