بخشی از مقاله

ھدف از این تحقیق بررسی رابطه بین کمال گرایی مثبت و منفی و سبک ھای دلبستگی با اختلالات شخصیت دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر شال بود. برای این منظور از طرح پژوھشی ھمبستگی استفاده شد . جامعه آماری این پژوھش مشتمل بر کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر شال در سال تحصیلی خکصذ-صکصذ می باشند. حجم نمونه برای این پژوھش به تعدادتلذنفراز دانشجویان پسرودختراز  رشته ھای مختلف  تحصیلی در حوزه علوم انسانی،ھنر،فنی و علوم پایه    به صورت داوطلب    در این پژوھش شرکت کردند. ابزارھای استفاده شده در این پژوھش شامل مقیاس دلبستگی بزرگسال ھازن و شیور و مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی تریشورت و آزمون بالینی میلون در مورد آنها اجرا شد. که این دانشجویان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند .

نتایج به  دست آمده از تحلیل رگرسیون  چندمتغیری داده ھا نشان دادند  که میان کمال گرایی و سبک ھای دلبستگی با اختلالات شخصیت به    لحاظ آماری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ھمچنین میان سبک دلبستگی ایمن و اختلال شخصیت اسکیزویید به لحاظ آماری رابطه منفی معنادار وجود دارد . و ھمچنین میان سبک ھای دلبستگی و کمال گرایی با اختلالات شخصیت به لحاظ آماری رابطه معنا دار وجود ندارد. کمال گرایی، سبک ھای دلبستگی، اختلالات شخصیت. مادرقرنی زندگی میکنیم که عصرتکنولوژی و عصر فشارھای زندگی و آسیب ھای روانشناختی و روند رو به رشدسریع مشکلات روانشناختی خصوصا اختلالات شخصیتی که معمولا در دوران کودکی بارفتار و تربیت ناصحیح شروع میشود و بنا  به دلیل عدم اطلاعات کافی وناشناخته بودن  آن برای افراد و نداشتن بینش نسبت به آن فرد دچار اختلال می شود و  جریان مداوم آن در شخصیت فرد    وبه نوعی رشد پنهانی آن برای  فرد و رابطه آن با سبک ھای دلبستگی و کمال گرایی که بیشتر الگوبرداری و یادگیری و به دنبال آن خوگیری بیشتر، فرد را مستعداین اختلالات می کند که اھمیت تاثیر آن بر جنبه ھای مختلف زندگی فرد، بر ھیچ کس پوشیده نیست

وھمانطور که می دانیم    در رابطه    کمال گرایی وسبک ھای دلبستگی و اختلالات شخصیتی سه مقوله پر اھمیت و تاثیر گذار می باشد که بر ابعاد مختلفی از زندگی و رفتار فرد در دوره ھای مختلف حیات وی تاثیری عمیق و شگرف داردح طبق ملاک ھای ل1سبعسقحخ اختلال شخصیت عبارت است از تجارب درون ذھنی و رفتارھای با دوامی که بر معیارھای فرھنگی منطبق نیست و نفوذی غیر قابل انعطاف دارد و در بیشتر موارد در طول زمان تغیر نمی کند و موجب مختل شدن کارکرد    ھایش می شود اشخاصی که به اختلال شخصیتی مبتلا ھستند  صفات شخصیتی ناسازگارانه دارند و این صفات آن قدر ژرف و عمیق حکاکی  شده اند که در برابرھر گونه تغیر و دگرگونی مقاومت می کندح کمال گرایی1در اصل به عنوان تمایل فرد ب وضع معیارھای کامل و دست نیافتنی و تلاش برای تحقق آنها - برنز2، تنکذ - که با خود ارزشیابی ھای انتقادی از عملکرد شخصی ھمراه می باشد - فروست.3مارتین .4لهارت ،.5تککذ - تعریف شده است ح برک - 6 ذتتل - دلبستگی را اینگونه تعریف می کند:

دلبستگی عبارت است از پیوند عاطفی عمیق که با افراد خاص در زندگی، فرد برقرار می کند طوری که باعث می شود وقتی با آنها تعامل می کنیم احساس نشاط و شعف کرده و به ھنگام استرس از اینکه آنها را درکنار خود داریم احساس آرامش می کنیم و ھازانو شیور7   - نککذ، به نقل از پورعبدلی و    ھمکاران،    ،نصذ - براین عقیده اند که انواع سبکهای دلبستگی که فرد    در دوران    کودکی تجربه می کند بر سبکهای عشق ورزیدن وی در بزرگسالی تاثیر می گذارند ح پژوھش حاضر بر آن شد تا در جهت درک بیشتر و بهتر روابط کمال گرایی وسبک ھای دلبستگی با اختلالات شخصیت در دانشجویان به عمل آورد و محقق نظر براین داردکه آیامیان کمال گرایی مثبت و منفی وسبک ھای دلبستگی با اختلالات شخصیت رابطه وجود دارد؟ طرح پژوھشی حاضر از نوع طرح ھمبستگی می باشدح پژوھش حاضر از نظرھدف کاربردی،از نظر روش گردآوری دادهھا، توصیفی و از نظر نوع تحلیل، ھمبستگی چند متغیره است.

جامعه آماری این پژوھش را کلیه دانجشویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد شهر شال، به تعداد تتزل نفر - دختر و پسر - که در سال تحصیلی صکصذ-خکصذ مشغول تحصیل بودند تشکیل می دھدح نمونه آماری با توجه به جدول مورگان تلذ نفر در نظر گرفته شد. نمونه گیری در این پژوھش بصورت خوشه ای انجام گرفت. در این پژوھش جهت گردآوری داده ھا از روش میدانی استفاده شد و برای جمع آوری اطلاعات در این پژوھش از سه پرسشنامه، آزمون بالینی چند محوری میلون، پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان و پرسشنامه کمال گرایی استفاده شد. در این پژوھش از آمار توصیفی شاخصھای گرایش به مرکز با تأکید بر میانگین و شاخصھای پراکندگی با تأکید بر انحراف معیار و ھمچنین شاخصھای فراوانی و درصد فراوانی می باشد؛ در بخش استنباطی برای بررسی رابطه بین متغیر ھا از آزمون رگرسیون چند متغیره و ضریب ھمیستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ھای حاصل از فرضیات به شرح زیر عنوان شد:

فرضیه ذ: کمال گرایی و سبکھای دلبستگی ،اختلال شخصیت وابسته را پیش بینی می کنند.

فرضیه ل: کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت مرزی را پیشبینی میکنند.

فرضیه ص: کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت نمایشی را پیش بینی میکنند.

فرضیهخ : کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت خودشیفته را پیش بینی میکنند

فرضیه ز: کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت اسکیزوئید را پیشبینی میکنند.

فرضیهخ : کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را پیشبینی میکنند.

فرضیه ،: کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت پارانویید را پیشبینی میکنند.

فرضیه ن : کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت وسواسی را پیشبینی میکنند.

فرضیه ک: کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت دوریگزین را پیشبینی میکنند.

فرضیهتذ : کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی را پیشبینی میکنند.

به منظور بررسی درستی این فرضیه ھا از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده کردیم. با توجه به یافته ھا، پراکندگی دادهھا حول خط مستقیم است پس میتوان گفت توزیع خطاھا نرمال است. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون چندمتغیری داده ھا نشان دادند که میان کمال گرایی و سبک ھای دلبستگی با اختلالات شخصیت به لحاظ آماری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.  ھمچنین  میان سبک دلبستگی ایمن  و اختلال شخصیت اسکیزویید به  لحاظ  آماری رابطه منفی معنادار  وجود دارد. و    ھمچنین میان سبک ھای دلبستگی و کمال گرایی با اختلالات شخصیت به لحاظ آماری رابطه معنا دار وجود ندارد. فرضیه اول پژوھش مبنی بر اینکه کمال گرایی و سبکھای دلبستگی ،اختلال شخصیت وابسته را پیش بینی می کنند به لحاظ آماری معنادار است.

با توجه به یافته ھا سطح معنیداری برای آزمون ً، در گام اول و دوم از ذت/ت کوچکتر است پس با کک/ ت اطمینان میتوان گفت طرح عمل پیشبینی را انجام میدھد و از این میان دو متغیر کمال گرایی و دلبستگی دوسوگرا این پیشبینی را انجام میدھند. و در مجموع متغیرھای پیشبین زصص/ت از تغییرات واریانس متغیر وابسته را باعث میشوند. این یافته ھا با نتایج
پژوھش ھای زینب خانجانی،امیر پناعلی،سید داوود حسینی،آمنه کاظمی - کنصذ - و ﷴ علی بشارت - زنصذ - مطابق می باشد. فرضیه دوم پژوھش مبنی بر اینکه کمال گرایی و سبکھای دلبستگی کمال گرایی و سبکھای دلبستگی اختلال شخصیت مرزی را پیشبینی میکنند به لحاظ آماری معنا دار است. با توجه به یافته ھا سطح معنیداری برای آزمون ً، در گام اول ذت/ت کوچکتر است پس با کک/ ت اطمینان میتوان گفت طرح عمل پیش بینی را انجام میدھد و با توجه به میزان لل ، مشخص است متغیرھای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید