بخشی از مقاله

چکیده :

هدف این مطالعه بررسی رابطه ی بین سبک های دلبستگی و سبک اسناد با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بوده است، روش انجام پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه های اردبیل بود که در این پژوهش به طور تصادفی 100 نفر - 55 مرد، و 45 زن - از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی برای مطالعه انتخاب شدند. برای سنجش متغییر ها از پرسشنامه سبک های دلبستگی - کولیز و رید - ، سبک اسناد - ASQ ، سلیگمن - و کیفیت زندگی SF36 - ، مک هورنی و وار - استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار ، آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.

نتایج نشان داد سبک دلبستگی ایمن با کیفیت زندگی رابطه معناداری دارد و همچنین سبک اسناد مثبت با کیفیت زندگی رابطه معناداری دارد. در کل یافته ها نشان می دهد که بین سبک دلبستگی ایمن و سبک اسناد مثبت با کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد و اینکه سبک دلبستگی ایمن و سبک اسناد مثبت می تواند تا حدودی کیفیت زندگی را پیش بینی کند ولی سهم سایر متغیر های تاثیر گذار، تا حدودی بیشتر می باشد، بنابراین با شناسایی سایر عوامل تاثیر گذار ، می توان ابعاد کیفیت زندگی را در راستای سلامت روان تغییر داد.

مقدمه

کیفیت زندگی از نظرکالمن، گستردگی و انبساط امید و آرزو است، که از تجارب زندگی ناشی می شود و از نظر فرانس و پاورس ، کیفیت زندگی، ادراک فرد از رفاه است که به نظر می رسد از رضایت یا عدم رضایت در حیطه های اصلی زندگی ناشی می شود .به عقیده تستا کیفیت زندگی، ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی را دربرمی گیرد که محدود به تجارب، اعتقادات و انتظارات و ادراک فرد است. پژوهش ها وجود رابطه ی بین کیفیت زندگی و ابعاد سلامت، اعم از سلامت جسمی، روانی و محیطی را ثابت کرده اند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که بسیاری از حیطه های کیفیت زندگی با سلامت روان همبستگی معناداری دارد. دلبستگی یک نوع پیوند هیجانی است که با رفتار حفظ مجاورت با یک شخص خاص به ویژه تحت شرایط پر استرس مشخص می شود . - میکوین و مولر1، - 2006 موضوع پیوند عاطفی مادر وکودک، در اروپا از جنگ جهانی دوم که مادران جهت انجام کار از کودکانشان جدا می شدند و محرومیت مادرانه به بار آورد، مورد توجه روانشناسان قرار گرفت.

- گودوین2، - 2003 بالبی به وجود شباهت هایی بین رفتار بچه انسان و بچه حیوانات هنگامی که از مادرانشان جدا می شوند پی برد؛ هنگامی که رفتارشناسان میمون ها را از مادرانشان جدا میکردند رفتارهای ضد اجتماعی بیشتر از خود نشان میدادند و پایه های نظریه دلبستگی شکل گرفت - جولتا3 ، - 2006 آزمونهای تجربی این نظریه توسط اینزورث، بلهار، واترز و وال - 1978 - با ابداع پروسه آزمایشگاهی موقعیت ناآشنا، بر اساس تجارب تعاملی مادر -کودک و کیفیت مراقبت دهی موجب شناسایی سه سبک دلبستگی در کودکان شد - اسساکوو و رایپ4، - 2005 .سبک اول" دلبستگی ایمن "کودکانی هستند که از مراقبشان به عنوان پایه های ایمن جهت تنظیم اضطراب و آشفتگی وقتی با محرک یا حالت استرس زا مواجه می گردند، استفاده می کنند.

دومین سبک " دلبستگی اجتنابی "به کودکانی اشاره می کند که نمی توانند از مراقبشان به عنوان منبع راحتی و تنظیم عواطف منفی استفاده کنند، این کودکان تمایل به اجتناب یا نادیده گرفتن مراقبشان دارند . سومین سبک " دلبستگی دوسوگرا" شامل کودکانی میگردد که اعمال دو سویه و بی ثبات در مواقع آشفتگی در برخورد با مراقبشان انجام می دهند، بیش ازحد به مراقبشان می چسبند، همچنین عصبانیت و رفتارهای طردشدگی نشان می دهند - ماریس5،2001 ، - 2002 متعاقباً هازن و شیور - 1987 - در راستای سبکهای دلبستگی کودکان و بر اساس - مشاهدات و تحقیقات متعدد، این سه سبک را در بزرگسالان که ادامه کیفیت روابط کودکی است شناسایی و تأیید کردند. - مونت اولوا و گارسیا6، - 2005 تمایل افراد به نسبت دادن رفتار به علل و عوامل بیرونی یا درونی را سبک اسناد آن ها می نامند.

 از تحقیقات انجام شده در مورد سبک های اسنادی چنین بر می آید که این سبک ها با افسردگی، عملکرد شغلی و سلامت فرد در ارتباطند. - سافورد8 و همکاران، - 2007 گروهی ازصاحبنظران نظریه اسناد معتقدند که افراد معمولا موفقیت ها و شکست های خود را به عوامل شخصی و یا محیطی نسبت می دهند و از این جهت دو منبع مهم کنترل، یکی درونی و دیگری بیرونی در نظریه نسبت دادن وجود دارد - وینر9، - 1985 موجود درمانده، رویدادها را از کنترل خویش خارج می بیند و این باور در او ایجاد می شود که رویدادها از حوزه پاسخ دهی او بیرون است، چنین باوری می تواند منجربه واکنش های هیجانی، انگیزشی و شناختی شود.

تکرار تجربه های غیرقابل کنترل، منجر به حالتی می شود که در نهایت می تواند به افسردگی بیانجامد - روسنهال و سلیگمن10، - 1995 .معمولا ما از افرادی که نسبت به کارشان تعهد ندارند و مسئولیت کارهای خود را نمی پذیرند ناخرسندیم نحوه پاسخ افراد به این سوالات نتایج متفاوتی را در بر خواهد داشت - ریو11، - 1997یقیناً دلایل رفتار متفاوت می باشد، پاره ای از دلایل به عوامل شخصی یا درونی و گروهی دیگر به عوامل بیرونی نسبت داده می شود.

تعدادی از آن ها عام و کلی بوده و گروهی دیگر خاص و ویژه است - روزک12، - 2011 مطالعات روانشناسی اجتماعی نشان داده است که سبک اسناد افراد در موفقیت و شکست، همچنین در انگیزه ها و رفتارهای اجتماعی آنها اثر جدی دارد - رنشنگ13، - 2011 تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور نیز تاثیر سبک های درونی و یا بیرونی اسناد در عملکرد افراد را نشان می دهد.. مطالعه ای که توسط هنری و پیریس انجام شده نشان داد که هر دو اسناد درونی و بیرونی به طور مساوی در پیش بینی نمرات و احساسات دانشجویان موثر است - هنری و پیریس14، - 2011 در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسید که یادگیرندگانی که عدم توانایی در یادگیری و یا اشکالی در عامل توجه داشتند سبک اسنادی درونی باثبات کلی را نشان دادند.

کسی که علل رفتارها را در خویش جستجو می کند، به پالایش و اصلاح رفتارها و الگوهای خویش می پردازد، از دیگران توقع بیجا ندارد، منتظر کمک دیگران نمی ماند، برای شروع و برداشتن قدم هایش به تشویق دیگران نمی اندیشد، به جای توجیه رفتارهای ناخوشایندش به تحلیل خویش پرداخته و درباره خود به داوری می پردازد .بنابراین، چنین فردی به موفقیت های زیادی دست می یابد و به بسیاری از آرزوهایش جامه عمل می پوشاند .برعکس، افرادی که غالبا علل رفتارهایشان را به خارج از خود نسبت می دهند، معمولاً به سرزنش دیگران می پردازند، همه را در شکست و ناکامی هایشان مقصر می دانند، منتظر مساعدت دیگران می باشند، معمولاً به اصلاح نحوه تفکر و نگاهشان نمی پردازند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید