بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر رابطه کیفیت اطلاعات و بهره وری نیروی انسانی با تمایل به سرمایه گذاری در بانک شهر شهر شیراز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک شهر و نمونه آماری شامل 100 نفر از افراد بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین کیفیت اطلاعات و بهره وری نیروی انسانی با تمایل به سرمایه گذاری رابطه وجود دارد. همچنین کیفیت اطلاعات و بهره وری نیروی انسانی قادر به پیش بینی تمایل در سرمایه گذاری مشتریان در بانک شهر می باشد.

کلمات کلیدی: کیفیت اطلاعات، تبادل اطلاعات، تمایل به سرمایه گذاری

.1 مقدمه

نظام بانکی یکی از اجزای بازارهای مالی است که اهمیت نقش آن در عصر کنونی واضح است، زیرا بانکها یکی از مهمترین نهادهای بازار پول میباشند که نقشی انکارناپذیر در تأمین مالی طرحهای تولیدی، خدماتی و تجاری بر عهده دارند - سعدیا و اختر1، . - 2014 به گونهای که یکی از نقشهای آنها، واسطهگری مالی بین پساندازکنندگان و سرمایهگذاران است - کانتوت و همکاران2، . - 2016 از این رو، بانک ها در هر اقتصاد، به عنوان واسطه های مالی تعریف می شوند که سعی در تسهیل انجام معاملات و انواع فعالیت های مختلف اقتصادی دارند - پن و همکاران3، . - 2015 عوامل مختلفی می تواند بر تمایل مشتریان به سرمایه گذاری در بانک ها دخیل باشد که کیفیت اطلاعات و بهره وری نیروی انسانی از جمله آنهاست.

اطلاعات بخش مهم زیربنای بازار سرمایه است.گزارشگری مالی معتبر برای ایجاد اطمینان در سرمایه گذار، در منصفانه بودن بازار سرمایه ضروری است؛ به نحوی که پساندازها به سرمایه گذاری های مولد سوق ئداده شود و منجر به تصمیمات سرمایه گذاری و تخصیص سرمایه بهتر شود که هر دو از نظر اجتماعی سودمند است - موری و همکاران، . - 2013به طور کلی آنچه که ما آن را کیفیت اطلاعات می نامیم آن است که تا حد ممکن، اصول و قواعد را رعایت کنیم. عوامل موثر بر کیفیت اطلاعات را می توان به صورت عوامل داخلی - مرئی و نامرئی - و عوامل خارجی طبقه بندی کرد. عوامل داخلی، مثل سیستمهای اطلاعات حسابداری، شیوه ثبت، پردازش، ذخیره و توزیع اطلاعات، قابل کنترل اند - جفری، . - 2011 کیفیت عوامل داخلی بخش اعظم کیفیت ظاهری است که این کیفیت می تواند زمینه ساز کیفیت نهائی باشد  - جاکوب و رود، . - 2011

عوامل خارجی می توانند سازمان ها و نهادهای نظارتی باشند که با تعیین شرایط و ضوابطی سعی می کنند شرکت ها را مجبور به رعایت اصولی کنند که این ضوابط در واقع بخشی از عوامل داخلی مرئی است - سافین و موندیپا، . - 2014 علاوه بر این خود اطلاعات که در مورد کیفیت آن بحث می شود نیز عاملی دیگر در کیفیت است، اینکه چه اطلاعاتی ، چه موقع و با چه اصول و قواعدی قرار است در سیستم ثبت شود و اینکه این اطلاعات تا چه اندازه صحت دارد، خود بحث دیگری در بررسی کیفیت می باشد. برای اینکه اطلاعاتی با کیفیت مطلوب که مورد نظر استفاده کنندگان است تهیه کنیم، باید تمام این بخش ها را مد نظر قرار دهیم، همان طوری که استنباط می شود؛ کیفیت اطلاعات یک موضوع بسیار گسترده است که علاوه بر آن که اجرای کامل آن تقریبا غیر ممکن است مطالعه و درک آن هم جای بحث فراوان دارد - قرانفله، . - 2010

گانسکارا و همکاران - 2017 - به این نتیجه دست یافت که بین کیفیت اطلاعات و فراوانی اطلاعات دردسترس در یک سازمان ارتباط وجود دارد و می توان عملکرد موفقیت آمیز یک سازمان را بر حسب کیفیت اطلاعات آن سازمان پیش بینی کرد. از سوی دیگر آنچه موجبات بقاء سازمانها را فراهم می آورد رعایت اصول و شیوه های صحیح انجام کارها است که سازمانها در محیط رقابتی محکوم به تمرکز و اجرای بهره وری می باشند - احمدی و همکاران، - .1390بهره وری از دو عبارت کارآیی به معنای درست انجام دادن کار و اثربخشی به معنای انجام کارهایِ درست مشتق شده است. شاید نتوان برای رسیدن به بهره وری میزان و سقف مشخصی را درنظر گرفت ولیکن آنچه در این میان برای ما اهمیت دارد رسیدن به نقطه ی بهینگی در انجام امور و وظایف سازمانی است - میرزائی، . - 1391 عنصر اساسی در ایجاد و بهبود بهره وری، نیروی انسانی است - اعتباریان و همکاران، . - 1390 نیروی انسانی در مورد بهترین شیوه برای بهبود کیفیت، تصمیم می گیرد و هدایتگر هر گونه تلاش برای بهبود بهره وری است، به این دلیل که نیروی انسانی سازمان ها تنها منبعی است که کمیاب بوده و به راحتی نمی تواند توسط رقبا کپی برداری شود، در نتیجه موجب ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان می شود - بردبار، . - 1392

بهره وری نیروی انسانی را نرخ ستاده ی واقعی - ساعات کار - ارائه شده توسط کارکنان سازمان تعریف کرده اند - دیبل، . - 2013 به گونه ای که بهره وری را کارآیی و اثربخشی و به عبارتی نسبت زمان ارزش افزوده به کل زمان می دانند - گایور، . - 2012 امیریان زاده، قلتاش و مختاری - 1391 - نشان دادند بین عدالت سازمانی و بهره وری و بین تعهد سازمانی با بهره وری رابطه ی مستقیم و معنی دار وجود دارد. مایل افشار، رجب زاده و معمارپور - 1391 - نشان دادند که همبستگی مثبت بین رفتار شهروندی سازمانی و بهره وری منابع انسانی وجود ارد. واعظی و وثوقی - 1389 - در پژوهشی نشان داد که رابطه ی مثبت بین اجرای مدل تعالی سازمانی و ارتقای بهره وری نیروی انسانی وجود دارد. دیبی - 2013 - 1 پژوهشی نشان داد که آموزش کارکنان و برنامه های توسعه باعث بهبود عملکرد و بهره وری کارکنان و همچنین افزایش مهارت ها، دانش و توانائی کارکنان مدیریتی در انجام مسئولیت های مختلف می گردد. علی، علی و ادان2 - 2013 - نشان دادند بین شرایط کاری و بهره وری کارکنان رابطه ی مثبتی وجود دارد. در مجموع با توجه به مطالب گفته شده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت اطلاعات و بهره وری نیروی انسانی با تمایل به سرمایه گذاری در بانک صادرات انجام شد.

.2 روش

روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر امکان و نحوه دستکاری توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک شهر در نیمه دوم سال 1395بود. نمونه آماری شامل 100 نفر از این افراد بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های کیفیت اطلاعات، بهره وری نیروی انسانی و تمایل به سرمایه گذاری پاسخ دادند. به این صورت که از آنان خواسته شد میزان کیفیت اطلاعات، تلاش سازمان در افزایش بهره وری نیروی انسانی و تمایل به سرمایه گذاری مشتریان در بانک شهر شیراز را بر اساس پرسشنامه های پژوهش ارزیابی کنند.

پرسشنامه کیفیت اطلاعات: پرسشنامه کیفیت اطلاعات برگرفته از پژوهش بابلی و پیرسون - - 1983، دیلون و مک لین - - 1992، بارودی و ارلیکوسکی - - 1988 است - روکا و همکاران، . - 2006 و شامل 9 گویه می باشد. پایایی پرسشنامه توسط روکا و همکاران - 2006 - با استفاده از آلفای کرونباخ، 0/96 گزارش شده است و روایی ملاکی برابر با 0/78 بدست آمده است. در نسخه فارسی پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0/91 بدست آمد - حسینی و همکاران، . - 1392 در پژوهش برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه ضرایب آلفای کرونباخ برای برای ابعاد بین 0/76 تا 0/91 و برای نمره کل 0/87به دست آمد.

بهره وری نیروی انسانی: این پرسشنامه توسط ابیلی و جاهد - 1385 - ساخته شده است. دارای 41 گویه 9 بعد و یک نمره کلی است. نمره گذاری پرسشنامه براساس طیف لیکرت پنج درجه ای از کاملا مخالفم - 1 - تا کاملا موافقم - 5 - می اباشد. روابی پرسشنامه در مطالعه سازندگان با استفاده از تحلیل عامل مورد بررسی قرار گرفته است که نشان دهنده نه بعد و یک نمره کلی بود. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ در مطالعه ی سازندگان پرسشنامه ضرایبی بین به 0/66 تا 0/85برای ابعاد و 0/77 برای نمره کل ذکر شده است. تحقیق جاهد - 1385 - ، برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب پایایی پرسشنامه 0/95 محاسبه گردید. در مطالعه احمدی و همکاران - 1390 - پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ بررسی شد که برای ابعاد ضرایبی بین 0/75 تا 0/91 و 0/89 برای نمره کل به دست آمد.

پرسشنامه تمایل به سرمایه گذاری: برای سنجش تمایل به سرمایه گذاری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه دارای 10 سوال و یک نمره کلی است که میزان تمایل مشتریان را به سرمایه گذاری در بانک صادرات از نظر کارمندان این بانک توصیح می دهد. نتایج تحلیل عامل یک نمره کلی را نشان داد که 59 درصد از واریانی کل را تبیین می کرد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 0/89 به دست آمد.

.3 یافته ها
ابتدا به بررسی ویژگی های توصیفی گروه نمونه پرداخته شده است و سپس سوالات پژوهشی مطرح و بررسی شده است. سوال اول: آیا بین کیفیت اطلاعات و بهره وری نیروی انسانی با تمایل به سرمایه گذاری رابطه وجود دارد؟ برای بررسی این فرضیه پژوهشی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج در جدول 6-4 آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید