بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه گرایشات خود شیفتگی با رضایت زناشویی میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر اردبیل در نیمه دوم سال 1395میباشد. دانشجویان متاهل و دانشجویان مجرد شناسایی شدند در مرحله دوم از بین این افراد تعداد 120 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با استفاده از مقیاسهای گرایشات خود شیفتگی با رضایت زناشویی جمعآوری شدند.

دادههای پژوهش، با تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین گرایشات خود شیفتگی با رضایت زناشویی رابطه منفی معنی داری وجود دارد. طبق نتایج آزمون رگرسیون متغیر رضایت زناشویی گرایشات خود شیفتگی تبیین می شود. با توجه به مقادیر بتا گرایشات خود شیفتگی - = -0/21 - می توانند تغییرات مربوط به رضایت زناشویی را به صورت معنی داری پیشبینی کنند.

مقدمه

رضایت زناشویی یکی از عمیق ترین و اساسی ترین لذت های بشری و در عین حال نبود آن یکی از بزرگترین و ژرف ترین سرچشمه های رنج است. عشق همیشه با امید فراوان آغاز می شود. امید به اینکه روزی کاملاً شناخته شوید، امید به تعلق خاطر، حمایت شدن، امید با عشقی عمیق و پیوندی ماندگار. اما گاهی اوقات این امید در تضاد با واقعیت های زندگی قرار می گیرد. نیازها با هم نمی خوانند و گاهی در تضاد با هم هستند، عصبانیت باعث جدایی و فاصله می شود، قضاوت ها مانع از پذیرش می شوند و تنهایی بر زندگی های موازی اما دور از هم سایه می افکند.

رضایت زناشویی، نشانگر استحکام و کارایی نظام خانواده است. سعادت و سلامت خانواده به وجود ارتباطات سالم و بالنده زوجین بستگی دارد و چنانچه پایه خانواده از استحکام لازم برخوردار نباشد، پیام منفی آن انواع مشکلات جسمی و روانی است. در واقع این پدیده عمر زن و شوهر را طولانی تر و باعث افزایش سلامت جسمانی و روانی، پیشرفت اقتصادی و رضایت از کل زندگی می گردد - ایرانپرور، . - 1391 متغیرهای مختلفی با روند رضایت زناشویی در طول زمان رابطه دارند، این متغیرها می توانند، پیش بینی کننده شانس حفظ رضایت زناشویی و یا رفتن به طرف آشفتگی زناشویی و طلاق باشد. یک دسته از این متغیرها مربوط به ویژگی های شخصیتی افراد است، بنابراین داشتن ویژگی خودشیفتگی را می توان بعنوان یکی از فاکتورهایی که بر سطح رضایت زناشویی افراد تاثیرگذار است، یاد کرد.

خودشیفتگی تاریخچه گسترده ای در حوزه روان شناسی اجتماعی و روان شناسی بالینی دارد. خودشیفتگی اولین بار به عنوان، یک سازه بالینی، با نام نوعی اختلال از نوشته های فروید برخاست. این دیدگاه بالینی را درباره خودشیفتگی ادامه دادند که مدتی بعد به وارد شدن آن در DSM-5 به عنوان یکی از اختلالات شخصیت با نام اختلال شخصیت خودشیفته منجر شد. خودشیفتگی از نظر روا نشناسی بالینی یک اختلال شخصیت محسوب می شود که افراد براساس مجموعه ای از ملاک های تشخیصی، یا مبتلا به آن هستند و یا نیستند - طبقه بندی مقوله ای - ، در حالی که روان شناسان اجتماعی عموماً دیدگاه ابعادی به خودشیفتگی دارند و بر اساس آن مرز مشخصی در گستره خودشیفتگی که میان بهنجار و خودشیفته تفاوت ایجاد کند، وجود ندارد - حمزوی و قربانی، . - 1390 با توجه به مطالب گفته شده این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سوال اساسی است که بین گرایشات خود شیفتگی و رضایت زناشویی چه رابطه ای وجود دارد؟

روش شناسی

روش کار: روش پژوهش حاضر با توجه به اهداف و فرضیههای آن توصیفی از نوع همبستگی میباشد.

جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر اردبیل در نیمه دوم سال 94-95 بوده است که آمار دقیق آنها وجود ندارد.

روش نمونه گیری و حجم نمونه: روش نمونهگیری این پژوهش به صورت در دسترس و در دو مرحله به صورت زیر انجام شد: به این صورت که در مرحله اول دانشجویان متاهل و دانشجویان مجرد شناسایی شدند در مرحله دوم از بین این افراد تعداد 120نفر دانشجویان متاهل انتخاب شدند. ضمناً حداقل تعداد نمونه در تحقیقات همبستگی30 نفر می باشد - دلاور، - 1385 که در این پژوهش به دلیل وجود دو متغیر پیش بین، احتمال افت نمونه و همچنین افزایش اعتبار بیرونی اندازه نمونه 120 نفر انتخاب شد.

روش گردآوری دادهها: برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. به این صورت که بعد از کسب مجوز و هماهنگی های لازم بصورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه آزاد شهر اردبیل تعداد 300 نفر از دانشجویان انتخاب شدند سپس از بین آنان تعداد 120 نفر انتخاب و اهداف پژوهشی را به آنان توضیح داده شد. سپس پرسشنامههای پژوهشی - پرسشنامه های و رضایت زناشویی - در اختیار آنان قرار گرفت تا تکمیل کنند و در نهایت پرسشنامهها جمعآوری شده و اطلاعات توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

ابزارگردآوری اطلاعات: ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای می باشد که شامل: آزمون رضایتمندی زناشویی انریچ: این آزمون توسط - اولسون1، - 1983 ساخته شد. این پرسشنامه برای ارزیابی زمینه های بالقوه مشکل زا یا شناسایی زمینه قوت وپربار سازی رابطه زناشویی بکار میرود. اولسون از این پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نموده است ومعتقد است که این مقیاس به تغییراتی که در طول دوره ی حیات آدمی رخ میدهد مربوط می شود و همچنین در این خصوص به تغییراتی که در خانواده به وجود می آید حساس است.

هر یک از موضوعات این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است. پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ از 47 سوال بسته تشکیل شده است که به جزءمقیاس اول آن 5 سوال دارد بقیه مقیاس ها شامل 10 سوال است، پاسخ به سوالات به صورت 5 گزینه ای: - کاملا موافقم -موافقم- نه موافقم نه مخالفم –مخالفم – کاملا مخالفم - می باشد که میزان پایایی 0/81 و میزان روایی 0/85 بوده است.

پرسشنامه شخصیت خودشیفته راسکین و ترس : - 1988 - این مقیاس به منظور سنجش ویژگی های شخصیت خودشیفته در گروههای غیربالینی ساخته شده است. صفاری نیا و ملکی - 1390 - این پرسشنامه را بر روی 410 دانشجوی کاردانی و کارشناسی مراکز تربیت معلم و دانشگاههای دولتی و آزاد شهر سنندج 176 - زن و 234 مرد - اجرا کرده اند. این،» خودنمایی « 2 ،» اقتدار «1 مقیاس 40 گویه و هفت خرده مقیاس و » خودبسندگی «6،محقّ» بودن «5،» بهره کشی «4، » برتری جویی « 3 دارد.

در هر گویه این پرسشنامه، یک جفت عبارت »خودبینی « 7 ارائه می شود و از پاسخ دهنده خواسته می شود، جمله ای که بیشترین مطابقت را با وضعیت وی دارد، انتخاب نماید. گویهها به صورت صفر و یک نمرهگذاری می شوند. نمره صفر نشان دهنده نبود نشانه و نمره یک وجود نشانه خودشیفتگی است. بنابراین کمترین و بیشترین نمره کسب شده از این پرسشنامه به ترتیب برابر با 0 و 40 بود که نمرات بالاتر نشان دهنده خودشیفتگی بیشتر است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید