بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش به بررسی رابطه یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد مالی - مطالعه موردی شرکت های صنعتی استان البرز - پرداخته و اهداف پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. دادهها و اطلاعات جمعآوری شده، با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی، در راستای نیل به اهداف پژوهش و پاسخگویی به فرضیات و مسألهی آن مورد بررسی، تلخیص، طبقهبندی و آزمون قرار گرفت. در ابتدای پرسشنامهی پژوهش مورد نظر، مشخصات فردی از پاسخ دهندگان پرسیده شده است جداول و نمودارهای فراوانی با استفاده از نرم افزار SPSS استخراج گردید. جهت ارزیابی اعتبار سازهای طیفها، ضمن استناد به مبانی نظری تحقیق از تحلیل عاملی نیز استفاده شد. تحلیل عاملی یکی از مهمترین روشهای تعیین اعتبار سازه است. خروجی نرم افزار Amos در تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول پرسشنامه عملکرد مالی، نوع آوری و یادگیری سازمانی را نمایش میدهد. جهت آزمون فرضیات فرعی پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداکثر درست نمایی در نرم افزار Amos نسخه 23 استفاده شده است. بررسی فرضیات پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که بین تمام خرده مؤلفههای نوآوری رابطه بین عملمرد مالی و یادگیری سازمانی را میانجیگری جزیی میکند همچنین فرضیات پژوهش تأیید گردید.

واژگان کلیدی: یادگیری سازمانی، عملکرد مالی، نوع آوری، معادلات ساختاری

مقدمه

افزایشروز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی باعث شده آن ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت برآیند. یادگیری سازمانی یکی از ابزار های کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمان های کنونی به شمار می آید. امروزه، با بررسی تاریخی روند به وجودآمدن شرکت ها و سازمان های بزرگ در دهه های گذشته، درمییابیم که این شرکت ها و سازمان ها به علت عدم تطابق خود با روند تحولات جهانی، محکوم به فنا شدند و دیگر کارایی لازم را در عرصه رقابت های اقتصادی ندارند .امروزه، یادگیری منشأ کسب امتیاز در رقابت های تجاری است و دانش اجتماعی، یادگیری سازمانی و نوآوری سه کلید اصلی در افزایش توانایی شرکت ها در تشخیص دادن و به کاربردن دانشهای موجود به روشهای جدید برای افزایش بهبود عملکرد مالی سازمان تلقی می شوند.

به اهمیت یادگیری سازمانی در بهبود عملکرد مالی شرکت ها از مدت ها قبل توجه شده است .اسلاتر و نارور معتقدند شرکتی که دائما به یادگیری می پردازد، فرصت بهتری برای پیگیری و  پاسخگویی به نیازهای مشتریان، درک و بهرهگیری از فرصت های بازار و عرضه محصولات مناسب و هدفمند به دست می آورد، که این عوامل منجر به پیدایش سطح بالاتری از سوددهی اقتصادی و مالی، اضافه فروش و تولیدات اصلی می شوند و نوآوری نیز به بهبود عملکرد مالی سازمان منجر می شود. نوآوری فردی کارکنان در محیط کار پایه اصلی ارتقای عملکرد هر سازمانی است - هاردستی، . - 2003

اهمیت یادگیری سازمانی در بهبود عملکرد مالی شرکت ها از مدت ها قبل توجه شده است. اسلاتر و نارور معتقدند شرکتی که دائما به یادگیری می پردازد، فرصت بهتری برای پیگیری و پاسخگویی به نیازهای مشتریان، درک و بهره گیری از فرصت های بازار و عرضه محصولات مناسب و هدفمند به دست می آورد، که این عوامل منجر به پیدایش سطح بالاتری از سوددهی اقتصادی و مالی، اضافه فروش و تولیدات اصلی می شوند و نوآوری نیز به بهبود عملکرد مالی سازمان منجر می شود - گارسیا و همکاران، . - 2006 نوآوری فردی کارکنان در محیط کار پایه اصلی ارتقای عملکرد هر سازمانی است. در نگاهی کلی، می توان گفت نوآوری فعالیتی است که هدفش ایجاد، انتقال، تغییر و واکنش به ایده های جدید است. توسعه یادگیری در اشکال مختلف آن - فردی و تیمی و سازمانی - عاملی بسیار مهم در موفقیت اقتصادی سازمان است و از شاخصهای مهم عملکرد شناخته می شود.

تلاش برای عملکرد بهتر موضوعی است که انتظار بزرگ همه افراد ذینفع سازمان اعم از مشتریان، کارمندان و سهامداران است - کرنتیر ،. - 2001 عملکرد را می توان به عنوان رفتار - روشی که سازمان ها، گروه ها و افراد کار را انجام می دهند - تلقی کرد . کمپ بل معتقد است عملکرد رفتار است و باید از نتایج متمایز شود زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامع تری حاصل می گردد - نیلی و همکاران، . - 2002 عوامل زیادی در ارتباط با عملکرد سازمانی می باشد، که یکی از این عوامل یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی تا حد زیادی با تمایل و جهت گیری بازار یک سازمان مرتبط است و به صورت توانایی سازمان در پردازش اطلاعات بازار تعریف می شود - سنتوس و همکاران ، . - 2005 به توانایی سازمان در یادگیری به عنوان منبعی از مزیت پایدار رقابتی نگریسته می شود و این هم بدان علت است که » در صورتی که سازمان ها از هر نوعی که باشند توانایی سازگاری مستمر با آینده ی بشدت غیرقابل پیش بینی را کسب نکنند، زنده نخواهند ماند چه برسد به این که رشد کنند.«

به طور کلی یادگیری سازمانی بصورت فرآیند خلق و ایجاد دانش از طریق »کسب اطلاعات در مورد شرایط جهان و ... و بهبودبخشی به نوع کار آن سازمان « تعریف می شود - کوهن ، . - 1991 سازمانها برای حفظ بقاء و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و منابع انسانی سرمایه های بنیادی سازمانها و منشاء هر گونه تحول و نوآوری در آنها تلقی میشوند. در این رابطه، نظام آموزشی هر کشوری از نظر نیروی انسانی و مشاغل ایجاد شده در آن بالاترین نسبت را در میان سازمانها و دستگاه های دولتی دارا میباشد - عسگرپور، . - 2006 عملکرد را می توان با شاخص های گوناگونی ارزیابی نمود که در این تحقیق عملکرد را که متغیر وابسته تحقیق می باشد با شاخص های - - 1 رضایت وبهره وری کارکنان - 2 - ارائه ی خدمات باکیفیت - - 3 سودآوری و غیره ... به صورت کیفی مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می دهیم - هسو ، . - 2008 هر سازمان فعالی که در محیط پویا به فعالیت می پردازد و در زمینه حصول و حفظ مزیت های رقابتی تلاش می نماید باید به ارتقای پایه های دانش سازمانی اش همت بگمارد؛ بدین علت مستلزم یک گرایش یادگیری سازمانی مناسب می باشد.

اگرچه یادگیری سازمانی اغلب هدف قلمداد می شود، از دید بسیاری از سهامداران، هدف نهایی بسیاری از سازمان ها، بهینه سازی نتایج مالی مانند بهرهوری و سوددهی است. به کارگیری یادگیری سازمانی و نوآوری از جمله عواملی اند که باعث بهبود عملکرد مالی سازمان می شوند؛ درحالیکه شرکت ها به دنبال بهبود عملکرد مالی، افزایش سود و کاهش هزینه های خود هستند، باید به تأثیر یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی مدیران سازمانها توجه کرد - گارسیا، . - 2004 در نگاهی کلی، می توان گفت نوآوری فعالیتی است که هدفش ایجاد، انتقال، تغییر و واکنش به ایده های جدید است. توسعه یادگیری در اشکال مختلف آن - فردی و تیمی و سازمانی - عاملی بسیار مهم در موفقیت اقتصادی سازمان است و از شاخصهای مهم عملکرد شناخته می شود. در دنیای درهمتنیده امروز، با کسب وکارهای پیچیده و پویا، انجام دادن کارها نیازمند یادگیری است و در آینده، سازمان هایی برتر خواهند بود که بدانند چگونه تعهد و ظرفیت کارکنان را در جهت شناسایی بهتر خواسته هایشان به کار گیرند.

در سازمان یادگیرنده، مجموعه توانایی های اعضای سازمان به صورتی مستمر و پایدار در خدمت ساخت آینده قرار می گیرد. سازمانی که متعهد به یادگیری است احتمالا با به دست آوردن توان تغییر فناوری پژوهشهای متعدد با تأیید این مطلب نشان می دهند، بنگاه جهت کسب مزیت رقابتی و ادامه حیات نیازمند نوآوری است. درحالیکه سازمان ها در جست و جوی کسب مزیت رقابتی از طریق یادگیری سازمانی و نوآوری اند، ما باید این نکته را دریابیم که آیا یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی آنها تأثیرگذار است یا خیر. شرکت های صنعتی بنابر ماهیت خود قادرند با رشد خود، صنایع بسیاری را به رشد و حرکت اقتصادی وا دارند .این صنایع، برای تداوم و استمرار فعالیت های خود، نیاز دارند از بسیاری از صنایع دیگر تغذیه کنند؛ لذا این تعاملات دوطرفه در قالب ارتباطات، اثر بسیاری بر اقتصاد کشور دارد.

انسان در تمامی سازمانها به عنوان عامل مهم در پیشبرد اهداف سازمانی به شمار می رود. به همین جهت در راستای افزایش کارایی و بهرهوری باید عوامل روانشناختی و تاثیرگذار برکارایی کارکنان را شناخت و با طرحریزی برنامه هایی در جهت رشد تعالی آنها و بهبود سازمان اقدام نمود. از سویی دیگر با وجود رقابت روزافزون موجود در دنیای کار سازمانها باید بر ارزیابی عواملی تمرکز کنند که در نهایت منجر به افزایش عملکرد شغلی و اثر بخشی آن ها خواهد شد. برای اغلب سازمانها عملکرد کارکنان مهم ترین تعیین کننده موفقیت سازمان است اهمیت بررسی عملکرد سازمانی به عنوان عامل کلیدی در بهرهوری و یک پیامد مهم و اساسی برای سازمان، کاملاً واضح و مشخص است و همین امر این متغیر را به عنوان یکی از اساسیترین متغیرهای مورد توجه روانشناسان صنعتی و سازمانی تبدیل کرده است - فریس1،. - 2008 عملکرد شغلی را می توان به عنوان ارزش کلی مورد انتظار سازمانها از رویدادهای رفتاری مجزایی که افراد در طی یک دوره زمانی مشخص انجام میدهند، تعریف نمود - موتوویدلو2،. - 2003 طبق پژوهشهای صورت گرفته عملکرد سازمانی تحت تاثیر نگرشهای مختلف کارکنان مانند ادراک عدالت سازمانی،تعهد عاطفی، انگیزش شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده ، اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی و هوش سازمانی قرار میگیرد - آری3 و همکاران،2004؛نعامی و پیریایی،. - 1389 با توجه به اهمیت پیامد عملکرد سازمانی و نقش برجستهای که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید