بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی نقش واسطهاي طرحواره هاي شناختی ناسازگار در ارتباط با فرآیند و محتواي خانواده و شیوههاي مقابله با تعارض، 400 نفر 240 - دختر و 160 پسر - از دانشآموزان دوره دبیرستان شهر شیراز به روش خوشهاي چند مرحلهاي انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه شیوه مقابله با تعارض رحیم - - 1995، پرسشنامه طرحوارههاي یانگ - - 1999 و پرسشنامه فرآیند و محتواي خانواده سامانی - - 1387 گردآوري شد.

ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین طرحواره هاي شناختی و تمام مولفههاي محتواي خانواده - به استثناي دیگر جهتمندي با فضاي زندگی و منابع مالی - و تمام مولفه هاي فرآیند خانواده - به استثناي باورهاي مذهبی - رابطه منفی و معنیداري وجود دارد. بین شیوههاي حل تعارض با والدین و تمام مولفههاي فرآیند خانواده - به استثناي باورهاي مذهبی که رابطه اي وجود ندارد - رابطهاي مثبت و معناداري وجود دارد.

بین شیوههاي حل تعارض با والدین و تمام مولفه هاي محتواي خانواده - به استثناي فضاي زندگی با شیوههاي حل تعارض همراهانه، مصالحهگرانه و اجتنابی با پدر و فضاي زندگی، شغل و تحصیلات با همراهانه و شغل و تحصیلات، زمان، سلامت جسمی و روانی و فضاي زندگی با مصالحهگرانه - رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. بین طرحوارههاي شناختی با شیوههاي حل تعارض با مادر - بهاستثناي گوش به زنگ بودن با مصالحهگرانه - و شیوههاي حل تعارض با پدر - به استنثاي گوش به زنگ بودن و محدودیت مختل با مصالحهگرانه - رابطه منفی و معناداري وجود دارد. بین شیوه هاي حل تعارض سلطه گرانه با والدین و طرحوارهها رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.

مقدمه

تعارض بخش اجتناب ناپذیر هستی انسان است. در واقع تعارض ارتباطی است که نشان دهنده منازعه و کشمکش بر سر اهداف ناسازگار بین دو فرد وابسته به هم میباشد - هاکر و ویلموت،. - 1995طرحوارههاي ناسازگار اولیه، موضوعات ثابت و دراز مدتی هستند که در دوران کودکی به- وجود میآیند، به بزرگسالی راه مییابند و تا حد زیادي ناکارآمد هستند. مطابق مدل فرآیند و محتواي خانواده، خانواده نظامی پویا است که متشکل از عناصري با ویژگی هاي منحصر به فرد می باشد که در کنشی ویژه با یکدیگر - که این نوع رابطه این نظام را از دیگر نظامهاي اجتماعی جدا میکند - و داراي تولیدي ویژه می باشند و در یک بافت اجتماعی مبتنی بر یک قرار داد اجتماعی تشکیل شده است.

روش پژوهش

جامعهي آماري شامل کلیه دانشآموزان متوسطه نواحی چهارگانهي شهر شیراز است. نمونه شامل400 نفر - 240 دختر و160 پسر - از دانشآموزان متوسطه شهر شیراز در رده سنی 15 تا 17 سال بودند، به روش نمونهگیري خوشهاي چند مرحلهاي انتخاب شدند.

ابزار پژوهش

الف - مقیاس نسخه دوم شیوه مقابله با تعارض رحیمگققشزقلاROح: این مقیاس به وسیله رحیم و مگنر - - 1995 ساخته شده که 5 نوع شیوهي حل تعارض را معرفی میکند.

ب - پرسشنامه طرحواره هاي یانگ - فرم کوتاه - : پرسشنامه طرحواره یانگ و بروان - - 2001-1999 ابزار خود– گزارشدهی براي سنجش طرحواره ها است. این پرسشنامه - فرم کوتاه - شامل 75 سوال می باشد که 5 حوزه را میسنجد.

ج - مقیاس خود گزارشی فرآیند خانوادهگPSفSح: مقیاس فرآیند خانواده که حاوي 43 پرسش مدرج 5 نمره اي به شیوه لیکرت میباشد و به وسیله سامانی - - 1387 جهت اندازه گیري بعد فرآیند طراحی گردیده است.

د - مقیاس خودگزارشی محتواي خانوادهگSلافSح: مقیاس محتواي خانواده داراي 38 پرسش است و به وسیله سامانی - - 1387 جهت اندازه- گیري بعد محتواي خانواده طراحی گردیده است.

یافته ها

به منظور بررسی رابطه بین متغییرهاي پژوهش بر اساس اهداف جزئی و فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید