بخشی از مقاله

چکیده:
فرهنگ سازمانی از مقوله هایی است که به دلیل عمومیت داشتن، توجه صاحبنظران و پژوهشگران عرصه مطالعات مدیریت و سازمان را به خود جلب کرده و دامنه اهمیت آن تا اندازه ای رشد یافته که مدیران را برای تصمیم گیری در همه حوزه های سازمانی، به احتیاط و دقت بیشتر وادار کرده است. هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان بانک انصار استان اصفهان است.این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش حدود 274 نفرو حجم نمونه 148 نفر بوده است. یافته های تحلیل همبستگی و رگرسیون، نشان می دهد که بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان در بانک انصار استان اصفهان رابطه ای مثبت و معنادار ی وجود دارد.

کلید واژگان: فرهنگ سازمانی- توانمندسازی-کارکنان بانک انصار

مقدمه

امروزه منشأ اصلی مزیت رقابتی سازمانها، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و توانا و مشارکتی است و فاصله میان جوامع، از حیث دانایی و نادانی است نه دارایی و ناداری، بنابراین دانایی و کیفیت منابع و نیروهای انسانی به عنوان مهمترین، باارزش ترین و گرانمایهترین سرمایه و منبع یک سازمان، نقش عمدهای را در توسعه پایدار جامعه دارند. دراکر - - 1999 با مطالعه دو قرن بیستم و بیست و یکم مطرح میکند که قرن بیستم، قرن بهره وری نیروی انسانی بوده است ولی قرن حاضر دوره کارهای دانشی خواهدبود.محیطهای سازمانی جدید که با ویژگیهای پیچیدگی، آشفتگی، سرعت و تغییرهای شتابان همراه اند، نیازمند نیروهای انسانی انعطاف پذیر، کارآفرین، مسئولیتپذیر، با اعتماد بالا، طالب ابتکارو مشارکتی می باشند.

در چنین سازمانهایی، ساختارهای سازمانی و سبکها و روشهای مدیریتی باید گونهای باشد که منابع انسانی سازمان در فرایند تصمیم گیری و اجرا و رسیدن به هدف های سازمانی دخالت و مشارکت داشته باشند تا با تشکیل گروه ها و تیم های کاری خودگردان و تفویض، اختیار و قدرت اجرایی به زیردستان سازمانی پویا، توسعه یافته و انعطاف پذیر شکل دهند و از این راه رابطه بین بالادست و پایین دست بهبود یابد و شرایطی توأم با اعتماد سازمانی و به تبع آن مشارکت مفید در سازمان به دست آید .توانمندسازی کارکنان، یکی از تکنیکهای مؤثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای هدفهای سازمانی است. توانمندسازی، فرایندی است که در آن از راه توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و تیمها به بهبود و بهسازی مستمر عملکرد کمک می شود.

عوامل موثر بر توانمندسازی دستاوردها و موانع فرهنگ سازمانی، شیوه ی زندگی یک سازمان است و با توجه به اینکه یکی از مهم ترین منابع هر سازمان، منبع انسانی آن می باشد، عملکرد افراد در سازمان متأثر از فرهنگ آن سازمان است. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، بر رفتار فردی، انگیزش، رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، شیوه ی تصمیم گیری و میزان مشارکت کارکنان در امور، میزان فداکاری و - تعهد، انضباط، سخت کوشی، سطح اضطراب و مانند آن مؤثر است وجود در سازمانها مواردی است که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است. - زارعی متین، - 1380 سازمان چیزی بیش از دوایر، سلسه مراتب و اختیارات است .

هر سازمان - مانند یک فرد - دارای یک شخصیت است، شخصیتی که دارای ویژگی های انعطاف، خلاقیت و ... می باشد. هر سازمان، دارای حیات و زندگی است که متفاوت از زندگی اجزای خود می باشد. در این سازمان ها، کارکنان نسبت به یک الگویخاصِ رفتاری توافق پیدا می کنند که این همان فرهنگ سازمانی است . یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان، فرهنگ سازمانی می باشد؛ زیرا، به عنوان نمونه، ممکن است اعمال یک استراتژی به دلیل مخالفت فرهنگ سازمانی که مجموعه اعتقادات اعضای سازمان است به تأخیر افتاده یا رد شود . با توجه به رابطه ی راهبردهای جدید با فرهنگ سازمانی، شایسته است که شناخت کامل و دقیقی از فرهنگ سازمانی صورت گیرد - مشبکی، - 1387

بیان مسئله و اهداف تحقیق

سازمان ها باید فرهنگی را حاکم کنند که کارکنان در آن انگیزه و توانایی لازم را برای انجام و ادامه ی فعالیت بیابند و با احساس تعلق نسبت به سازمان خود، بتوانند موجبات پایداری و اثر بخشی سازمان را فراهم آورند .امروزه، منشأ اصلی مزیت رقابتی در بسیاری از سازمان ها، کارکنان توانمند، فداکار و متعهد آنها هستند - اسکات و ژاف، - 1383بسیاری از صاحب نظران، فرهنگ سازمانی را اساس شکل گیری توانمند سازی می دانند . سازمان هایی موفق به اجرای فرایند توانمند سازی می شوند که دارای فرهنگ سازمانی حمایت کننده و تقویت کننده باشند .مدیرانی که از ارتباط میان توانمندسازی با فرهنگ سازمانی آگاهی دارند، سعی می کنند تا محیطی به وجود آورند که زمینه ی توانمند سازی کارکنان را فراهم سازد.

گروه های کاری، زمانی موفق و اثربخش خواهند بود که مدیران محیطی را فراهم سازند تا کارکنان بتوانند با به کارگیری استعدادها ، دانش، مهارت و تجربیا تشان برای تحقق اهداف گام بردارند؛ به این فرایند، فرهنگ توانمندسازی می گویند - آقایار، - 1382بنابر این، برای توانا سازی، فرهنگ سازمان نیز باید دگرگون شود . فرهنگ سازمان، به طور عمده تحت تأثیر فلسفه های مدیریت و شیوه ی رهبری و رفتار آنها شکل می پذیرد . مدیرانی که پذیرای افکار تازه بوده، برای کارکنان احترام قایل باشند و آنان را عواملی مؤثر و حیاتی برای توفیق سازمان بدانند، بهترین سرمایه های یک سازمان هستند - اورعی یزدانی، - 1379با توجه به توانمند ی های نهفته ی سرمایه های انسانی در بانک انصار و در راستای شکوفایی آنها، این تحقیق به بررسی رابطه ی مؤلفه های فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان این بانک می پردازد.

هدف کلی این پژوهش عبارت است از:

سؤال اصلی: آیا بین فرهنگ سازمانی با توانمندسازی رابطه وجود دارد؟

سؤال اول: آیا بین بعد خلاقیت و نوآوری از فرهنگ سازمانی با توانمندسازی رابطه وجود دارد؟

سؤال دوم: آیا بین بعد خطر پذیری از فرهنگ سازمانی با توانمندسازی رابطه وجود دارد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید