بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی هوش کلامی و میان فردی با انطباق پذیری شغلی در دانشآموزان شهر اردبیل انجام گرفت. کلیهی دانشآموزان دوره ی دوم متوسطه ی شهر اردبیل درسال تحصیلی 1394-95جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 100 دانشآموز 50 - دختر و 50 پسر - به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای مقیاس انطباقپذیری شغلی ساویکاس و پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینگ پاسخ دادند.

برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هوش زبانی-کلامی و میان فردی با انطباق پذیری شغلی دانشآموزان رابطهی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا 22 درصد از کل واریانس انطباق پذیری شغلی بر اساس هوش کلامی و میان فردی قابل پیش بینی است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که هوش کلامی و میان فردی از متغیرهای مرتبط با انطباق پذیری شغلی دانشآموزان می باشد.

مقدمه

شاید اساسی ترین سوال والدین از مشاوران مسیر شغلی سوالاتی نظیر این باشد. چگونه به فرزندمان کمک کنیم تا بتواند شغل مناسبی پیدا کند؟ چگونه به فرزندمان کمک کنیم تا انتخاب رشته مناسبی انجام دهد؟ برای هدایت فرزندمان به سمت موفقیت در شغل آینده اش باید از چه زمانی دست به کار شد؟و... ساویکاس با ارایهی نظریهی انطباق پذیری مسیر شغلی به خوبی به این سوالات پاسخ گفته است، از نظر وی هر چه میزان انطباق پذیری مسیر شغلی بیشتر باشد فرد در زمان انتخاب ها و تصمیم گیری ها با موفقیت بیشتری عمل میکند.

به نقل از اعتصام پور، . - 1390 سازگاری به توانایی فرد در تطابق با محیط اطرافش اشاره دارد - پونیا و سانگوانٍ، . - 2011 سازگاری می تواند در حیطه های مختلفی مطرح شود و ابعاد اجتماعی، خانوادگی، عاطفی، شغلی و... را شامل شود - امانی، اعتمادی، فاتحی زاده و بهرامی، . - 1391 انطباق پذیری شغلی - توانایی سازگاری شغلی - َ، توانایی فرد برای کنار آمدن، تداوم و پذیرش تغییر در نقش های مختلف زندگی است - سوپرُ، 1990 به نقل از کسایی اصفهانی، . - 1391 انطباق پذیری مسیر شغلی سازه ای روان شناختی است که دلالت بر آمادگی فردی و منابع کنار آمدن با وظایف رشدی و گذارهای مسیر شغلی دارد.

از دیدگاه فردی انطباق پذیری شغلی به عنوان راهبردی خود نظم بخش عمل می کند و فرد را قادر می سازد تا خود پنداره هایش را در نقش های مسیر شغلی به کار برد - ساویکاس، . - 2005 انطباق پذیری شغلی شامل اول، دغدغهِ های مسیر شغلی افراد است که می تواند منجر به خوش بینی، طرح داشتن، آگاهی از وظایف آتی و آمادگی مناسب برای انجام وظایف گردد. دوم کنترلّ داشتن است که شامل باورها، نگرش ها و شایستگی های تعیین کننده خود است که مناسب تصمیم گیری و مدیریت وظایف رشدی است. سوم کنجکاویْ راهبردهای مختلف برای مقابله با دغدغه ها و همچنین جستجوی اطلاعات لازم برای این راهبردهاست و چهارم اعتماد بنفسَ و باورهای مربوط به خود کارآمدی و شایستگی های حل مساله است که بر تصمیم گیری، انتخاب، علاقه مسیر شغلی و عزت نفس افراد تاثیر مثبت دارد.

پیشبینیهای فعلی نشان میدهد افراد موفق در آینده کسانی هستند که از هوش کافی برای یادگیری مهارتهای جدید برخور دارند.مفهوم هوش تاکنون روندی تکاملی طی کرده و از یک مفهوم یگانه به یک مفهوم چند بعدی با اشکال مختلف تبدیل شده است - نادی نجف آبادی، مکتبی و هاشمی شیخ شبانی، . - 1393 در این بین، نظریه ی هوش های چندگانهٌ ی گاردنر - 1983، 1993و - 2006 شرایط جدیدی برای درک هوش انسان و پدید آمدن دیدگاه های قوی در فرایند آموزش و پرورش به وجود آورده است.

گاردنرَ - 1993، - 2006در کتاب خود با عنوان"چهارچوب های ذهن" هوش را به عنوان توانایی زیستی-روانی پردازش اطلاعاتی که می تواند در یک موقعیت فرهنگی منجر به حل مساله یا خلق محصولاتی شودکه در یک فرهنگ با ارزش اند" تعریف کرده است. وآن را متشکل از چندین سازه مستقل در نظر گرفت.گاردنر - 1993، به نقل از بیچنرُ، - 2011 هوش را به هوش های کلامی-زبانیِ، منطقی-ریاضیّ، موسیقیاییْ، دیداری-فضاییَ، بدنی-جنبشیُ، میان فردیًٌ، درون فردیٌٌ و طبیعت گرایانهٌٍ تقسیم کرده و در یکی از آثار خود - - 1999 به معرفی هوش معنویٌَ و هوش وجودیٌُ - هستی گرایانه - نیز پرداخته است.

-1هوش کلامی-زبانی: توانایی درک کلمات و چگونگی عملکرد افراد در ترکیب آن ها برای ایجاد یک زبان مفید.

-2هوش منطقی-ریاضی: توانایی مشاهده عواملتوانایی مشاهده عوامل و روابطی که ظاهرا در دنیای اطراف ما حوادث نامربوطی هستندبهگونهای که بتوانیم آنها را به صورت بدیع و خلاقانه در یک زنجیره عقلانی و منطقی به کار گیریم.

-3 هوش موسیقیایی: توانایی تشخیص زیر و بم صدا، آهنگ و دیگر علایم موسیقی و ترکیب آن ها در فعالیت هوشمندانه به صورت منطقی.

-4 هوش دیداری-فضایی: توانایی تفکر درمورد کیفیت های بصری دنیا و بکار گیری و تبدیل آن ها به راه های خلاقانه.

-5 هوش بدنی-جنبشی: توانایی کنترل حرکات بدنی و گرفتن اشیا به صورت ماهرانه و مهارت در ترکیب این حرکات.

-6 هوش درون فردی: توانایی برای دسترسی و شناخت خود درونی - احساسات، واکنش ها و آرزوها - .

-7 هوش میان فردی: توانایی توجه و تمایز قایل شدن بین افراد با توجه به وضعیت و احساسات و و علایق آن ها - صادقی و همکاران، 1385 به نقل از رحیمی، نوروزی و سریع القلم،

-8. - 1391 هوش طبیعت گرایانه: مهارت در شناخت و طبقه بندی گونه های مختلف گیاهان و جانوران و محیط فردی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید