بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمال طلبی و اهمال کاری در دانشجویان بود. بدین منظور به روش نمونه گیری در درسترس 316 نفر انتخاب شدند و هر دو پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. پرسشنامه کمال طلبی مثبت و منفی تری شورت و پرسشنامه اهمال کاری تاکمن ابزار اندازه گیری این پژوهش بودند. نتایج نشان داد که بین کمال طلبی و اهمال کاری رابطه مثبت وجود دارد. این یافته های می تواند در حل مشکلات اهمال کاری و کمال طلبی دانشجویان تلویحاتی داشته باشد.

.1 مقدمه

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمال طلبی و اهمال کاری در دانشجویان بود. بدین منظور به روش نمونه گیری در درسترس 316 نفر انتخاب شدند و هر دو پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. پرسشنامه کمال طلبی مثبت و منفی تری شورت و پرسشنامه اهمال کاری تاکمن ابزار اندازه گیری این پژوهش بودند. نتایج نشان داد که بین کمال طلبی و اهمال کاری رابطه مثبت وجود دارد. این یافته ها میتواند در حل مشکلات اهمال کاری و کمال طلبی دانشجویان تلویحاتی داشته باشد.

مقدمه کمال گرایی به معنای تلاش برای جلوگیری از اشتباه و خطا، تعیین معیارهای بالا و افراطی برای عملکرد همراه با تمایل به ارزیابی انتقادی شدید از رفتار خود تعریف شده است - فلت و هویت1، . - 2002 تعاریف قبلی، کمال گرایی را به عنوان سازهای تک بعدی در نظر می گرفت، ولی نظریه های جدید، کمال گرایی را سازه ای با ماهیت چند بعدی در نظر گرفتهاند. فلت و هویت 2002 - ، 2005 و - 2006 کمال گرایی را بر حسب مولفههای بهنجار - مثبت - و نابهنجار - منفی - تعریف کردهاند. این مولفهها به ترتیب با انتظارات شخصی منطقی و غیر منطقی مشخص میشوند. بعد مثبت کمالگرایی به معیارهای شخصی مربوط بوده و معطوف به خود است.

این بعد با ویژگیهای مثبت مانند فرایندها و پیامدهایی نظیر وجدان، سبک های مقابله ای سالم، عواطف و هیجان های مثبت و سطوح بالاتری از سلامت ذهنی و سازگاری روانی همراه می شود - استوبر و چایلدس2، . - 2010 بعد منفی کمال گرایی که به عنوان بعد نوروتیک، ناسالم یا ناسازگار در نظر گرفته شده نظیر توجه افراطی به اشتباهها و شک و تردید درباره عملکردها به اجتناب فرد از موقعیتهایی منجر می شود که نیاز است تا شخص با معیارهای کمال گرایانه اش برخورد کند؛ اهمال کای در این حیطه قرار میگیرد، زیرا فرد فرد اهمال کار به دلیل معیارهای کمالگرایانه اش تمایل به کامل کردن تکلیف بدون هیچ عیب و نقصی دارد در نتیجه آن را دشوار و غیر لذتبخش میداند و در نهایت آن را نصفه و نیمه رها یا ترک میکند.

استوبر و جورمان - 2001 - 3 معتقدند که سبک هویت، خود-آگاهی و کمال گرایی صفات زیر بنایی اهمال کاری هستند. به علاوه اهمال کاری با افسردگی، اضطراب و عزت نفس نیز مرتبط است. و رابطه معنادار قدرتمندی مابین اهمال کاری با افسردگی و اضطراب تایید شده است. اهمال کاری به عنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شده است، زیرا کیفیت و کمیت یادگیری را کاهش داده و همزمان شدت استرس و پیامدهای منفی را در زندگی دانشجویان و دانشآموزان افزایش میدهد.

کاگان، عثمان، - - 2010 در پژوهشی به تبیین رفتار اهمال کاری و تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه توسط صفات کمال گرایی، وسواس اجباری و پنج عامل شخصیت پرداختند. آنان یک گروه 265 نفری از دانشجویان دانشگاهی را از دو دانشگاه برای مطالعه انتخاب کردند. در این پژوهش برای مشخص نمودن تعلل ورزی و اهمال کاری تحصیلی از مقیاس اهمال کاری ایتکن برای تعیین کمال گرایی از مقیاس کمال گرایی چند بعدی برای مشخص نمودن وسواس و اجبار از پرسشنامه پادوا و برای مشخص نمودن پنح عامل شخصت از مقیاس شخصیت مدل پنج همالی استفاده شد. نتایج به دست امده نشان داد که کمال گرایی، وسواس و اجبار و پنج عامل شخصیت به ترتیب پیشبین های قوی برای تبیین اهمال کاری و تعلل ورزی تحصیلی می باشند.

چاپان - - 2012 در پژوهشی میان کمال گرایی، اهمال کاری یا تعلل ورزی تحصیلی و رضایت از زندگی دانشجویان را بررسی نمودند. نتایج نشان داد که صفت شخصیت کمال گرایی به طور معنادار از لحاظ آماری اهمال کاری وتحصیلی و رضایت از زندگی را پیش بینی نمود. استیل، ماتو و ریچارد - 2010 - در پژوهشی رابطه میان اهمال کاری، فشار روانی و سلامت روانی را مورد بررسی قرار دادند. یافته های قبلی نشان داده بودند که سطوح بالای اهمال کاری و تعلل ورزی با وضعیت سلامت روانی ضعیف، همبسته بوده و بطور قابل توجهی رفتارهای یاری جویی مرتبط با سلامت روانی را پیش بینی می نمایند. نتایج به دست امده از تحلیل نشان داد که فشار روانی با ضعف سلامت روانی مرتبط می باشد. همچنین سن بالا و جنسیت مونث با سلامت روانی و رفتارهای یراج جویانه سلامت روانی به طور مثبت همبستگی داشت. همچنین بین اهمال کاری و سلامت روان رابطه منفی وجود دارد.

در پژوهش های داخلی مربوط به کمال گرایی و ارتباط آن با سلامت روانی سام خانیانی یزدانی دوست، اصغرنژاد - 2003 - در یافتند که تفاوت معناداری در زمینه ی کمال گرایی و تایید خواهی بین گروه های افسرده وسواسی و سالم وجود دارد. وردی، هنرمند، نجاریان - 2000 - دریافتند که بین کمال گرایی و حمایت اجتماعی رابطه منفی معنا داری وجود دارد. به علاوه اینکه کمال گرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن رابطه مثبت و معناداری را در پژوهش شیرزادی، مهرابی زاده، حقیقی - 2002 - نشان داد.

نصری، شاهرخی، دماوندی، ابراهیم - 2012 - نیز معتقدند که مشکلات زیادی در دانشجویان وجود دارد که مرتبط با اهمال کاری تحصیلی هستند از جمله می توان انها می توان به افت تحصیلی، مشکلات جسمانی، اضطراب ، بی نظمی، سردرگمی، عدم مسئولیت پذیری و سلامت روانی اشاره کرد. همچین محمد بیگی - 2012 - نیز در پژوهشی به برسی رابطه بین طرح واره های ناسازگار با اهملا کاری و سلامت روان در دانشجویان پرداختند نتایج پژوهش نشان داد که بین طرحواره های ناسازگار اولیه با اهمال کاری و سلامت روان در دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی رابطه معناداری وجود دارد.

یافتههای پژوهش ولیزاده و همکاران - 1393 - نشان دادند که کمالگرایی در زیر مقیاس تردید در کارها در جهت مثبت و سازماندهی در جهت منفی اهمال کاری تحصیلی را پیشبینی میکنند. با توجه به پژوهش های انجام شده در این زمینه، می توان نتیجه گرفت که بین کمال طلبی و اهمال کاری رابطه وجود دارد از این رو، پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه بین کمال طلبی و اهمال کاری در دانشجویان است و فرضیه ی پژوهش به قرار زیر است: بین کمال طلبی و اهمال کاری رابطه مستقیم وجود دارد.

.2 روش تحقیق

پژوهش حاضر همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز بود که در نیمسال دوم تحصیلی 1394- 95 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش، از روش نمونهگیری در درسترس استفاده شد. در نهایت، 316 دانشجو، نمونه پژوهش را تشکیل دادند.

الف - پرسشنامه کمال طلبی مثبت و منفی تری-شورت و همکاران: - 1995 - 1 مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی در سال 1995 توسط تری- شورت و همکاران ساخته شده است. این مقیاس 40 سؤال دارد، 20 سؤال کمال طلبی مثبت و 20 سؤال کمال طلبی منفی را موردسنجش قرار می دهد. تری- شورت شواهدی را برای اعتبار افتراقی این مقیاس گرازش کرد. برای مثال نمرات کمالگرایی 0/86 درصد از واریانس گروه دارای اختلال خوردن را تبیین کرد. هس و پراپاوسیس ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی را به ترتیب 0/83 و 0/81 گزارش کرده اند. همچنین ضریب پایایی باز آزمایی این پرسشنامه 0/86 بود.

ب - پرسشنامه اهمال کاری تاکمن: این پرسشنامه توسط تاکمن جهت بررسی اهمال کاری طراحی شده است. مقیاسی خودگزارش دهی است. . این پرسشنامه دارای پایایی و روایی مطلوب گزارششده است. ضریب پایایی محاسبهشده برای آن 0/86 است. در تحقیقات مختلف در کشورمان، در حدود 0/90 گزارش شده و مصطفوی 1389 - ، به نقل از امامی عزت، - 1393 آلفای کرونباخ را برابر با 0/86 گزارش کرده است.

.3 یافته ها

به منظور انجام همبستگی بین دو متغیر از همبستگی پیرسون در SPSS نسخه ی 21 استفاده شد. 

.4 بحث و نتیجهگیری

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال طلبی مثبت و منفی با اهمال کاری در دانشجویان بود. همان طور که نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین کمال طلبی مثبت و اهمال کاری رابطه ای یافت نشد. همچنین مسیر کمال طلبی منفی به اهمال کاری تحصیلی نیز معنادار می باشد، به این دلیل که افرادی که دارای کمال طلبی هستند ممکن است به دلیل اینکه معیارهای خیلی دست نیافتنی انتخاب می کنند در ابتدای وظایف خود وظیفه ی خود را خیلی سخت در می یابند و از آن دست می کشند - یانگ و همکاران، 1950؛ صلواتی و همکاران، - 1389، به عبارت دیگر به دلیل معیارهای غیرواقع بینانه و سرسختانه ای که برای خود وضع کرده اند تکالیف و وظایف خود را دشوار بیابند و این امر منجر به اهمال کاری تحصیلی در آنان شود.

یافته های پژوهش ولی زاده و همکاران - 1393 - نشان می دهد زیر مقیاس تردید در کارها که از ابعاد منفی کمالگرایی است در جهت مثبت و سازماندهی که از ابعاد مثبت کمال گرایی است در جهت منفی اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می کنند. هر چه فرد در کارها تردید بیشتری داشته باشد، به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری در او بیشتر است. افرادی که تردید زیادی دارند قدرت تصمیم گیری منطقی ضعیفی دارند و در اغلب موارد تصمیم گیری های آنها هیجانی و تکانشی است؛ این افراد چون نمی توانند سریع و قاطعانه تصمیم بگیرند، آن تصمیم را به بعد موکول میکنند و در نتیجه زمان زیادی را هدر میدهند و در واقع اهمال کاری میکنند.

این می تواند برای مشاوران مدارس، روانشناسان تربیتی، معلمین، و به طور کلی برای کسانی که با آموزش و یادگیری سروکار دارند کاربرد فراونی در مواجهه با مشکلات اهمال کاری تحصیلی، کمال طلبی دانشجویان داشته باشد. این یافته ها، ساختار رابطهی بین طرح واره های ناسازگار اولیه و پیشرفت تحصیلی را که در پژوهشهای دیگر ارائه نشده است را برجسته میکند.. با توجه به این روابط، الگوهای معتبری برای مداخلات روان شناختی به منظور کاهش کمال طلبی و اهمال کاری تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی افراد فراهم می آورد. اگرچه که باید به چند محدودیت مهم در این پژوهش اشاره کنیم.

اول اینکه، همه ی دادههای این پژوهش بهصورت خودگزاش دهی جمع آوری شدند، یکی از بزرگ ترین مشکلات این شیوه ی جمع آوری در کنترل تأثیر مطلوبیت اجتماعی نهفته است. به عنوان مثال در طول پاسخ دهی، آزمودنی ها گزینه ای که بهتر آن ها را جلوه می دهد را انتخاب کنند تا گزینه ای که بهطور صحیح وضعیت فعلی آن ها را توصیف می کند. این خود منجر به کاهش کارایی ابزاراندازه گیری میشود.

استفاده از شیوههای ارزیابی چندگانه برای غلبه بر این مشکل نیز پیشنهاد می شود.دوم، این مطالعه بر پایه نمونهی دانشجویان دانشگاه تبریز صورت گرفته است که قابلیت تعمیم دهی نتایج را محدود می کند.انجام مطالعه ای در مقاطع دیگر و بر روی هر دوجنس نیز می تواند گامی در جهت حل این موضوع باشد. سرانجام، در این پژوهش روابط بین متغیرها توصیفشده است و روابط علی بین متغیرها به دست نیامده است، ازاینرو انجام مطالعه آزمایشی بینش عمیقتری در رابطهی بین، کمال طلبی، اهمالکاری تحصیلی به وجود میآورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید